Studia /78 798 prac/

  • Ocena brak

    Ars nova - Ośrodki, twórcy, gatunki, rozwój notacji menzuralnej

    Na określenie muzyki XIV wieku wykorzystano tytuł traktatu francus­kiego teoretyka i kompozytora Philippe'a de Vitry (Ph. de Vitry był także cenionym poetą i dyplomatą. Współcześni mu nazywali go klejnotem śpiewaków i muzyków.). Głównymi ośrodkami życia muzycznego XIV-wiecznej Europy były Francja i...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /RuFfffus Dodano /03.04.2013 Znaków /5 146

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    ŚREDNIOWIECZE - Muzyka Kościoła wschodniego

    Rzym i Konstantynopol toczyły wielowiekową walkę o prymat nad całym chrześcijaństwem. W połowie XI wieku (1054), w wyniku tzw. schiz-my wschodniej, doszło do rozbicia jedności Kościoła chrześcijańskiego. W efekcie nastąpił podział na chrześcijaństwo wschodnie (bizantyjsko-greckie) oraz zachodnie...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /RuFfffus Dodano /03.04.2013 Znaków /1 515

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    ŚREDNIOWIECZE - Motet izorytmiczny

    Motet izorytmiczny polegał na zastosowaniu w głosie tenorowym powtó­rzeń identycznych odcinków rytmicznych (z gr. isos 'równy'). W przebiegu kompozycji powtarzana formuła rytmiczna, zwana talea, mogła wystę­pować w swojej postaci zasadniczej, ale również w postaci przekształ­conej.

    Stosowano zarówno...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /RuFfffus Dodano /03.04.2013 Znaków /1 331

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Początki wielogłosowości europejskiej - organum

    Obcość łaciny i jednogłosowość chorału wpływały na pewną sztywność form chorałowych. Chorał — w swojej czystej postaci — pozostał sym­bolem muzyki kościelnej, a ponadto przez długi czas stanowił punkt wyjścia dla utworów wielogłosowych, nadając charakterystyczny rys całej epoce średniowiecza...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /RuFfffus Dodano /03.04.2013 Znaków /7 033

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    ŚREDNIOWIECZE - Wielogłosowa msza cykliczna

    W okresie ars noua nastąpił dalszy rozwój mszy. Duże znaczenie histo­ryczne ma La messe de Nostre Damę Guillaume'a de Machaut datowana na przedział czasowy 1349-1363. Jest to prawdopodobnie najstarsze polifoniczne opracowanie pełnego cyklu ordinarium missae, dokonane przez jednego kompozytora. Jest to dzieło...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /RuFfffus Dodano /03.04.2013 Znaków /2 002

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Ars antioua - Geneza nazwy. Ewolucja organum. Klauzula, konduktus

    W odniesieniu do muzyki XII i XIII wieku, reprezentującej etap dojrza­łego średniowiecza, używamy pojęcia ars antiąua, a więc „sztuka dawna". Otóż najpierw pojawiła się w teorii muzyki nazwa ars noua — sztuka nowa, której celem było uwypuklenie szczególnych zdobyczy muzyki XIV wieku. Wobec tego wszystko...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /RuFfffus Dodano /03.04.2013 Znaków /6 796

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Początki motetu średniowiecznego

    Motet jest najważniejszą formą wielogłosowości średniowiecznej. Forma motetu rozwinęła się w XIII wieku i odzwierciedlała najistotniejsze zmiany stylistyczne. W muzyce zachowała ona żywotność aż po wiek XIX, jednak okresami zdecydowanie największej popularności motetu były średniowiecze i...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /RuFfffus Dodano /03.04.2013 Znaków /2 673

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    ŚREDNIOWIECZE - Dramat liturgiczny

    Dramat liturgiczny wykształcił się w X wieku z dialogowanych tropów stanowiących dodatki do Introitu. Dialogowanie miało postać naprze­miennych pytań i odpowiedzi. Najstarsze dramaty liturgiczne dotyczyły tajemnicy Wielkanocy i wykorzystywały fragment Ewangelii mówiący o nawiedzeniu Grobu Jezusa przez...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /RuFfffus Dodano /03.04.2013 Znaków /2 216

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    ŚREDNIOWIECZE - Rozwój notacji

    Najbardziej problematyczną stroną zapisu utworów wielogłosowych była kwestia uporządkowania zasad rytmiki. Powiększenie się liczby głosów w utworach do trzech, a nawet czterech, oraz niezależność rytmiczna głosów aktywnych ruchowo uczyniły rozwój zapisu rytmicznego sprawą niezbędną. Jako że...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /RuFfffus Dodano /03.04.2013 Znaków /3 638

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    ŚREDNIOWIECZE - Msza

    Msza w średniowieczu stanowiła najważniejszą formę liturgii, ponie­waż była wyrazem symbolicznego odwzorowania ostatniej wieczerzy Pań­skiej. Na liturgię mszalną składają się następujące grupy śpiewów chorałowych:

    — części stałe (ordinarium missae),

    — części zmienne (proprium missae),

    —...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /RuFfffus Dodano /03.04.2013 Znaków /2 710

    praca w formacie txt

Do góry