Studia /78 798 prac/

  • Ocena brak

    Notacja muzyki XV i XVI wieku

    W okresie pomiedzy rokiem 1450 a 1600, a wiec w czasie najpełniejszego rozkwitu muzyki szkół niderlandzkich, posługiwano sie notacja wskazujaca na podział dwudzielny i trójdzielny(prolatio minor prolatio major) we wszystkich stosunkach metrycznych. zwanych modus tempus-prolatio. Modus oznaczał stosunek...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 047

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Druk nutowy

    Wielkie znaczenie dla rozpowszechnienia muzyki w tym okresie miał wynalazek drukunutowego. Wkrótce po wynalezieniu przez Gutenberga (ok. 1450) druku rozpoczeto druk nut.Zrazu drukowano tylko teksty, czerwone linie i czarne nuty wpisywano recznie w kadymegzemplarzu. Najstarszym zabytkiem drukarskim tego typu jest...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 406

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Mistrzowie ostatnich pokoleń

    Niderlandczyków Reprezentantami póznego stylu niderlandzkiego byli Arcadelt i Clemens nonPapa. Jacob Arcadelt (ok. 1500-1568) wsławił sie pełnymi wyrazu, lirycznymi madrygałami(napisał ich w sumie około 200). Jak wszyscy kompozytorzy niderlandzcy pisał msze, motetyi chansons. Działał we Florencji, w Rzymie...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 005

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Adrian Willaert

    W trzecim pokoleniu kompozytorów niderlandzkich najwybitniejsza postacia był Willaert.Flamandczyk Adrian Willaert (ur. miedzy 1480 a 1490, zm. 1562 w Wenecji) studiował prawo,w muzyce był przypuszczalnie uczniem J. Moutona w Paryu. W latach 1522-25 byłmuzykiem na dworze ksiaecym w Ferrarze, pózniej spiewakiem...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 292

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Rozkwit sztuk

    Twórczosc muzyczna musiała byc popierana, by mogła sie rozwijac. Czy wobec tego rozwijałasie swobodnie? Chyba tak, skoro do muzyki liturgicznej przenikały elementy swieckie w takwielkiej ilosci - i Kosciół (acz zrazu niechetny takim innowacjom) na to pozwalał. Jednolitosci jednoznacznosc zreszta nikogo ju w...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 053

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Cyprien (Cipriano) de Rore, Philipe de Monte i Charles Luython

    Do mistrzów piatego pokolenia kompozytorów niderlandzkich nalea - de Rore, de Monte, Luython i di Lasso. Z nich Orlando di Lasso zasługuje jako najwiekszy twórca swojej epoki naosobne potraktowanie. Flamandczyk Cyprien (Cipriano) de Rore (1516-1565) był uczniemWillaerta w Wenecji i działał na dworach włoskich...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 994

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Styl szkół niderlandzkich

    Kompozytorzy szkół niderlandzkich stworzyli nowy wokalny styl polifoniczny o wielkiejsamodzielnosci poszczególnych głosów. W chórze Niderlandczyków zaczyna dominowacczteroglosowosc. Dodawano partie głosów niszych, dzieki czemu współbrzmienia zyskały napełni. Posługiwano sie czesto akordami, których...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /839

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Jean Ockeghem

    Pierwsze pokolenie twórców niderlandzkich działajacych w drugiej połowie XV wiekureprezentuja przede wszystkim Ockeghem i Obrecht. Starszy z nich, Jean Ockeghem (ur. ok.1425, zm. ok. 1496 w Tours), spiewak i kapelmistrz, pozostaje dla dzisiejszych badaczy wciawielka zagadka: nie wiemy nic ani o jego pochodzeniu...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 000

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Josquin des Pres

    Josquin des Pres (ok. 1440-1521) był bodaj najwieksza indywidualnoscia w muzyce przełomuXV i XVI wieku. Pochodził, jak wiekszosc wielkich twórców niderlandzkich, z Henegowii.Był kapelmistrzem katedralnym w Mediolanie, działał w Rzymie, w Cambrai, Modenie iFerrarze, wreszcie na dworze francuskiego Ludwika XII...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /2 122

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Jacob Obrecht

    Jacob Obrecht (ok. 1450-1505) był równie spiewakiem i kapelmistrzem, działał kolejno wwielu miastach (Utrecht, Cambrai, Ferrara), w tym równie w bogatej Antwerpii. Byłnauczycielem humanisty Erazma z Rotterdamu. Uprawiał muzyke bardziej tradycyjna, opartana licznych imitacjach wokalnych, czesto bliskich...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 212

    praca w formacie txt

Do góry