Studia /78 798 prac/

  • Ocena brak

    Gesualdo di Venosa

    Szczytowy kunszt w kompozycji madrygałów osiagneli Gesualdo di Venosa, Luca Marenzio i Ciaudio Monteverdi. Gesualdo di Venosa (Don Carlo Gesualdo principe di Venosa, ok. 1560-1613), krewny kardynała Carlo Borromea i przyjaciel Tassa, niezwykle utalentowany amator,kształcił sie przez dwa lata u organisty...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /996

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Luca Marenzio

    Zarówno Gesualdo, jak i - współczesny mu najwiekszy bodaj mistrz madrygału - Marenzio posługiwali sie chromatycznym jezykiem dzwiekowym w celu spotegowania wyrazu. Efekty tenazwano wrecz madrygalizmami. Słuyły one przede wszystkim podkresleniu i niejakomuzycznemu wyjasnieniu poszczególnych słów i...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 342

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Andrea Gabrieli

    Najwiekszy rozkwit szkoły weneckiej wiae sie z dwoma wybitnymi przedstawicielami jejstylu. Andrea Gabrieli i jego bratanek Giovanni Gabrieli doprowadzili styl weneckiej muzykido szczytów porównywanych z malarstwem Tycjana, Yeronesa i Tintoret-ta, wielkich twórcówweneckich.

    Andrea Gabrieli (ok. 1510-1586...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 125

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Komedie madrygałowe

    Na dworach włoskich (M antua, Ferrara, Florencja) rozpowszechniły sie przedstawienia dramatyczne z muzyka: canti carnascialeschi (maskaradowe piesni karnawałowe) i tzw. trionfi(o tresci mitologiczno-alegorycznej, wykonywane przez spiewaków na tle instrumentówtworzacych mała orkiestre). Najbardziej ulubiona...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 236

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Giovanni Gabrieli

    Giovanni Gabrieli (1554/57-1612/13) uczył sie u Orlanda di Lasso w Monachium (1575-79),działał równie jako organista w kosciele sw. Marka w Wenecji. Jego twórczosc miała jeszczewieksze znaczenie ni twórczosc jego stryja - Andrei. l on uczył wielu muzyków; do jegouczniów naleał m. in. H. Schutz.

    Giovanni...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 228

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Frottola

    Renesans włoski zrodził nie tylko wielka literature, wielkie malarstwo i sztuke muzykisakralnej, ale i - w II połowie XVI wieku - sztuke swiecka w rónych rodzajach. W muzyceswieckiej rozwineła sie w XVI wiekufrottoia, majaca swe zródło w ludowej formie tanecznej,kultywowanej w północnych Włoszech.

    Jest to...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 264

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Renesans w muzyce

    W muzyce okres renesansu trwa w przyblieniu od r. 1425 do 1600 i obejmuje arowi szkołeburgundzka i niderlandzka, jak i muzyke pisana we Włoszech, Hiszpai i Anglii. Podpanowaniem króla francuskiego Franciszka I rozwijała sie boga wymiana artystyczna miedzyFrancja a Wiochami. Francuzi podziwiali włoskie mak...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 343

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Muzyka we Włoszech

    Już w 1215 r. w Sienie pielegnowano muzyke wielogłosowa, która odpowiadała wprzyblieniu repertuarowi wczesnoangielskiemu czy szkoły Notre Dame w Paryu. Z Xliiwieku zachowało sie niewiele zabytków, pochodza one jednak z rónych terenów Włoch, odmiast północnych a po Sycylie.

    Wielkimi mistrzami włoskiej...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /926

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Formy świeckie

    Nowe warunki społeczne w okresie przejsciowym (ok. 1500) sprawiły, e obok muzykoscielnej mogła sie rozwinac w stopniu wiekszym ni dotad muzyka swiecka. Forr muzykiswieckiej nie były tak skostniałe jak formy muzyki koscielnej, ale te nie b} tak kunsztowne.Panujacej w muzyce koscielnej polifonii muzyka...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 924

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Szczytowe formy polifonii wokalnej

    Muzyka swiecka stanowiła zaledwie odbicie tego, czego dokonano w muzyce sakralnej,doskonalonej z pokolenia na pokolenie, przekazywanej uczniom przez nauczycieli. Muzykasakralna osiagneła pod wzgledem technicznym szczyt artyzmu. Mistrzostwo liczyło sie tu owiele wiecej ni wdziek melodii, zgodnosc współbrzmien...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 620

    praca w formacie txt

Do góry