Studia /78 798 prac/

  • Ocena brak

    Muzyka baroku

    Najdłuższa epoka w dziejach muzyki nowszej, epoka wspólnych tendencji, a potem wielkiejsyntezy, która w Bachu znalazła swego najznakomitszego przedstawiciela. Muzycznodwiekowa podstawa tej epoki stula sie monodia z towarzyszeniem tzw. bosso continuo;muzyka uproszczona jest tu do modelu harmonicznego, który...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 101

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Augusta Marcin Leopolita

    W drugiej połowie XVI wieku działał w kapeli króla Zygmunta Augusta Marcin Leopolita(ok. 1530-1589), obok Wacława z Szamotuł najznaczniejszy przedstawiciel polskiegorenesansu w muzyce.

    Pochodził ze Lwowa, studiował na uniwersytecie krakowskim, w kapelidworskiej pracowałju w wieku 20 lat. Powrócił dosc...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /940

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Antonio de Cabezón

    Antonio de Cabezón (ok. 1500- 1566) był znakomitym przedstawicielem hiszpanskiej muzykiorganowej (take jego brat Juan i syn Hernando, 1541-1602, byli wybitnymi kompozytorami iwydawcami dzieł instrumentalnych).

    Ociemniały od urodzenia, Cabezón pełnił funkcjenadwornego organisty Filipa II w Madrycie i był...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /960

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Toccata

    Inna ważną forma obok ricercaru jest toccata, samodzielna forma instrumentalna, wykształcona z improwizacyjnego/M-acW/Mw czypraeamhulum.

    Wirtuozostwo instrumentalne (lutnia, klawesyn, organy) jest w niej niemal załoeniem kompozycyjnym, wpewnym stopniu zaley jednak od załoen ogólnych muzyki: toccata...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 035

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Mikołaj Gomółka

    W roku 1580 ukazuje sie w druku najpełniejszy zabytek polskiej muzyki renesansowej -Melodie na Psałterz polski Mikołaja Gomółki (ok. 1535 -po 1591) do przekładu PsałterzaDawida Jana Kochanowskiego. Gomółka, urodzony w Sandomierzu, był spiewakiem iinstrumentalista kapeli królewskiej, a pod koniec ycia -...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 009

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Instrumentalna muzyka XVI wieku

    Przez wieki dominujaca muzyka wokalna nie pozwoliła w XVI wieku na pełniejszerozwiniecie form instrumentalnych. Instrumenty stanowiły do tej pory zawsze jakby dodatekdo spiewu. Towarzyszyły spiewowi i pierwotnie ich ideałem było piekno brzmieniawokalnego, o czym moemy sie przekonac wsłuchujac sie w...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /2 975

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Muzyka lutniowa

    W muzyce instrumentalnej XVI wieku wane miejsce zajmuja utwory na lutnie. Lutnia byłainstrumentem niemal domowym, słuyła do wykonywania tanców ijako instrumentakompaniujacy. Posługiwano sie tym instrumentem ju około r. 1450 (w przyblieniu - do r.1650).

    Jako instrument o szesciu strunach (piec niszych...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /2 830

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Muzyka klawesynowa

    W drugiej połowie XVI wieku wynaleziono szereg instrumentów klawiszowych, które dały poczatek fortepianowi, choc do rozwoju samego fortepianu było jeszcze daleko.

    Z tych instrumentów najwieksze znaczenie posiadał w tym czasie klawesyn, instrument o dzwiekudelikatnym, słabym. Na ten instrument pisano zrazu...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /793

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Muzyka organowa

    Pieciu mistrzów zadecydowało we Włoszech o znaczeniu muzyki organowej: Cłaudio Merulo,Girolamo Cavazzoni, Annibale Padovano oraz Andrea i Giovanni Gabrieli. W wieluprzypadkach dzieła ich były opracowaniami gotowych dzieł wokalnych; dopiero z czasempojawiaja sie samodzielne utwory organowe, o indywidualnym...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /3 336

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Pieśń ludowa

    Rozwój muzyki przebiegał zawsze dwutorowo. Obok muzyki artystycznej uprawiano muzykeludowa. Rozdział - i rozdwiek - miedzy muzyka koscielna a swiecka miał swoje podłoe wbujnie rozkwitajacej muzyce ludowej. Przez setki lat muzyka ludowa pozostawała nietknieta istanowiła dla muzyków zródło inspiracji. Jej...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 204

    praca w formacie txt

Do góry