Studia /78 798 prac/

  • Ocena brak

    Francois Couperin

    Kompozytorem, który przyczynił sie do podniesienia muzyki francuskiej do rangi ideału kulturowego, obowiazujacego pózniej w Europie, był Francois Couperin (1668—1733), zwanyte Couperinem Wielkim. Był on wybitnym organista i nauczycielem ksiaat na dworzefrancuskim.

    W ostatnich latach życia wycofał sie z...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /09.04.2013 Znaków /1 351

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Antonio Vivaldi

    Klasykiem swoich czasów okazał sie też Wenecjanin Antonio Vivaldi (1678—1741), zmarływ Wiedniu, skrzypek wirtuoz, dyrygent i kompozytor.

    Vivaldi napisał 49 oper, 2 oratoria (wsród nich znakomita Judyta, 1716) 23 symfonie, sonaty skrzypcowe, tria smyczkowe, 454 koncerty na 1—4 skrzypiec, na wiolonczele, flet...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /09.04.2013 Znaków /1 039

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Duni, Philidor i Monsigny

    W r. 1752 wybuchł w Paryżu głosny spór zwolenników opery buffa ze zwolennikami opery francuskiej, spierano sie na podstawie powodzenia wystawionego w Paryżu dzieła Pergolesegonie tylko o pierwszenstwo muzyki włoskiej nad francuska, ale i o wyszosc opery buffa nadopera seria.

    W dyskusji wana role odegrał...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /09.04.2013 Znaków /1 794

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Opera w Niemczech

    W XVII i XVIII wieku w Niemczech palme pierwszenstwa dzieryła opera włoska,kompozytorami dworskich teatrów byli mistrzowie włoscy, w Wiedniu, Monachium,Hanowerze i Stuttgarcie panoszyli sie włoscy muzycy i spiewacy. Z kompozytorów włoskichdziałali tu Cesti, Caldara, Steffani i Jommelli. W koncu jednak...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /09.04.2013 Znaków /1 193

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Singspiel

    Opera miała stale swoich przeciwników, zwłaszcza opera seria. Wysmiewano jej sztucznypatos (choc jeszcze wcia ulegano jego urokowi), wytykano jej brak zwiazku z yciem. Bliejycia były lejsze formy komediowe, w których prosta piesn odgrywała wielka role, a któreponadto były tak łatwe do...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /09.04.2013 Znaków /1 416

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Jean-Philippe Rameau

    Mieszkajacy w Paryżu Jean-Philippe Rameau (1683—1764), syn organisty, działał w trzechzasadniczych dziedzinach muzyki: operowej, klawesynowej i w teorii. Opere wzbogaciłwielkimi scenami chóralnymi, tancami i bogatymi w wyraz recytatywami.

    Napisał 29 oper (wsród których za najwaniejsza uchodzi Castor et...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /09.04.2013 Znaków /1 017

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Narodziny liryki

    Pieśń solowa, piesn na glos z towarzyszeniem fortepianu mogła sie rozwinac wpełni dopiero w epoce romantycznej, w okresie muzycznego indywidualizmu. Decydował oniej mieszczanski emocjonalizm (niem. Empfindsamkeit). Pierwsze oznaki rozwoju piesniznajdujemy dosc wczesnie, ale dopiero wiek XVIII przyniósł formy...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /09.04.2013 Znaków /1 597

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Andre Ernest Modeste Gretry

    Andre Ernest Modeste Gretry (1741—1813), Belg z pochodzenia, kształcił sie zrazu u ojca—skrzypka i tworzył muzyke koscielna. Majac lat 18, znalazł sie we Włoszech. Studiował wRzymie, gdzie zapoznał sie z opera włoska. Voltaire, który zachwycił sie jego talentem,doradził mu przeniesienie sie do Parya.

    Tu...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /09.04.2013 Znaków /1 654

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    System Rameau — podstawy harmoniki funkcyjnej

    Rameau był pierwszym w dziejach muzyki teoretykiem, który odwaył sie na skodyfi-kowaniesystemu harmonii. Do jego czasów podstawa praktyki harmonicznej była nauka basugeneralnego: harmonia jawiła sie w niej jako rezultat mechanicznego wypełniania brakujacychgłosów, które co prawda tworzyły harmonie, ale...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /09.04.2013 Znaków /1 481

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Denis Diderot i Jean-Jacques Rousseau

    Walka miedzy buffonistami a antybuffonistami w Paryu przybrała rozmiary gigantyczne. Wpolemice brali udział wybitni filozofowie. Przy okazji padło niejedno wakie sformułowanie,jak w kadej arliwie, ale i uczciwie prowadzonej polemice. Zastanawiano sie nad srodkamimuzycznymi: czemu słua, czy moga...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /09.04.2013 Znaków /1 210

    praca w formacie txt

Do góry