Studia /78 798 prac/

  • Ocena brak

    IMITATIO NATURAE

    „To, co zaobserwujesz w naturze, powinieneś poprawić przy pomocy zwierciadła.— Otóż zauważyłem, że powierzchnie płaskie zachowują na całej przestrzenijednolity kolor; wypukłe i wklęsłe natomiast zmieniają kolory; w jednymbowiem miejscu są jaśniejsze, w innym ciemniejsze, w jeszcze innym...

    Ocena / Kategoria / Studia

    Autor /hanula Dodano /12.04.2013 Znaków /9 133

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    ZJAWISKO WITRAŻU

    Witraż jest tą dziedziną sztuki średniowiecza, w której rola barwy i światła osiągnęłaswój wyraz najpełniejszy i wypowiedziała się w sposób najbardziej specyficznyi oryginalny.Użycie szkieł kolorowych w otworach okiennych znane było co najmniejod w. VI121, ale dopiero witrażyści gotyccy, przede...

    Ocena / Kategoria / Studia

    Autor /hanula Dodano /12.04.2013 Znaków /11 454

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    ZJAWISKO MOZAIKI

    0 ile twórczość wczesnośredniowieczna w dziedzinie malarstwa ściennego jestczęsto bezpośrednią, dosłowną ilustracją „kanonu barw", operującego najprostszymizespołami, dającymi w rezultacie wrażenie surowego prymitywu i schematyczności— o tyle w mozaice i witrażu mowa barw uległa bardzo...

    Ocena / Kategoria / Studia

    Autor /hanula Dodano /12.04.2013 Znaków /15 630

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    REALIZACJA „WOLI KOLORU". MALARSTWO NA PERGAMINIE, DRZEWIE I MURZE

    Tak jak pisarz średniowieczny najwyższe piękno widział w drogim kamieniu,wcielającym blask i kolor równocześnie, tak ideałem sztuki średniowiecznejbyły takie imagines, które byłyby podobne do dzieła sztuki złotniczej. Najbliższetemu ideałowi były: mozaika, witraż, emalia. Malarstwo ma początkowo...

    Ocena / Kategoria / Studia

    Autor /hanula Dodano /12.04.2013 Znaków /13 461

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    SŁOWNIK BARW W TEOLOGII I SZTUCE. WARTOŚCIOWANIE

    Biel. Szczególnie ceniona przez teologów jako barwa czystości i niewinności,jest też symbolem odnowy życia duchowego (stąd alba kapłanów). Nowy Testamentmówił o bieli, barwie aniołów, sług bożych na ziemi. Biel jest także barwąapostołów, proroków, starców Apokalipsy. Symbolika ta stosowana jest...

    Ocena / Kategoria / Studia

    Autor /hanula Dodano /12.04.2013 Znaków /25 961

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    SYMBOLICZNA I DYDAKTYCZNA FUNKCJA BARWY

    Wiązanie barw z określonymi znaczeniami znane było na pewno w świecie późnoantycznym,a prawdopodobnie jeszcze o wiele wcześniej. Wzmianki na ten tematznajdziemy u Tertuliana z Kartaginy (II III w.) w jego Liber de spectaculis orazw Etymologiach Izydora z Sewilli (VIVII w.). Biel wiązana jest z zimą...

    Ocena / Kategoria / Studia

    Autor /hanula Dodano /12.04.2013 Znaków /18 364

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    ESTETYKA BLASKU

    „Piękny Dom Boży promienieje blaskiem złota, aby wspanialej rozbłysło bezcenneświatło wiary". Taka jest treść anonimowego napisu umieszczonego namozaice w rzymskim kościele S. Cosma e Damiano, pochodzącym z 1. połowyVI w.1Mamy w tym napisie dwa zasadnicze motywy przewodnie dla postawyśredniowiecza...

    Ocena / Kategoria / Studia

    Autor /hanula Dodano /12.04.2013 Znaków /14 957

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    KOLOR W ANTYKU GRECKO-RZYMSKIM

    Pierwsze wiadomości w dziejach kultury europejskiej dotyczące stosunku człowiekado spraw barwy pochodzą z czasów Grecji starożytnej. Czym jest kolor?Było to jedno z niezliczonych pytań, jakie postawił sobie umysł grecki, tak bardzociekawy wszelkich zjawisk tego świata.Filozofowie greccy interesowali się...

    Ocena / Kategoria / Studia

    Autor /hanula Dodano /12.04.2013 Znaków /19 270

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    PROBLEMY KOLORU W HISTORII SZTUKI

    Wśród nieprzeliczonych książek, rozpraw i artykułów z dziedziny historii sztukinajmniejszą, zdumiewająco małą grupę stanowią studia dotyczące koloru. Jestto najmłodszy dział nauki o twórczości artystycznej, nie posiadający swojej wypróbowanejmetody.Metody i kierunki badań dotyczących sztuki stale...

    Ocena / Kategoria / Studia

    Autor /hanula Dodano /12.04.2013 Znaków /13 143

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    NAUKA I PRAKTYCZNO-INTUICYJNA WIEDZA ARTYSTÓW

    Ten pobieżny przegląd dotychczasowych prób i osiągnięć w badaniu koloruskłania nas do poglądu, że przedział pomiędzy subiektywnym, psychosomatycznymujęciem barwy a obiektywnym, matematyczno-przyrodniczym, istniejenadal. Mało tego. Okazuje się, że również psychologowie barwy zajmują...

    Ocena / Kategoria / Studia

    Autor /hanula Dodano /12.04.2013 Znaków /20 343

    praca w formacie txt

Do góry