Studia /78 798 prac/

  • Ocena brak

    Montanizm

    Zwany początkowo herezją Frygijczyków, bo powstał jako ruch religijny (ok. 150) we Frygii, od IV wiekunoszący imię najwybitniejszego swego propagatora i organizatora, Montana, stanowił silne zagrożeniedla Kościoła eksplozją fałszywego profetyzmu, egzaltacji dla dziewictwa i męczeństwa. W...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /17.04.2013 Znaków /3 837

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    OBRONA KOŚCIOŁA

    Tertulian pisał, że krew męczenników jest siejbą chrześcijan, ale Kościół bronił się i zwyciężał nie tylkobohaterską postawą wielu chrześcijan. Starano się także przez apologie odpierać uprzedzenia i wrogośćludności pogańskiej oraz oskarżenia urzędników i decyzje cesarskie.

    Apologie w II...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /17.04.2013 Znaków /1 204

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Rozpowszechniony gnostycyzm

    Jak przez montanizm wzmocniła się struktura hierarchiczna Kościoła, tak w walce z gnostycyzmemukształtowały się normy doktrynalne i instytucje prawowierności Kościoła. Walka była szczególnie trudna,odkąd ruch gnostycki z II wieku przekształcił się w systemy.

    Bazylides (zm. 145), z pochodzenia...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /17.04.2013 Znaków /2 224

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Apologeci greccy

    Za najstarszą apologie, niestety, nie zachowaną, uważa się pismo Kwadratusa z Aten, skierowane docesarza Hadriana podczas jego pobytu (124-125) w stolicy Hellady.

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /17.04.2013 Znaków /166

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Marcjonizm

    Marcjon (zm. ok. 160), syn biskupa z Sinope w Foncie, właściciel przedsiębiorstwa żeglugowego, człowieksilnej woli i organizacyjnych uzdolnień, stworzył system religijny, który tylko częściowo łączył sięz gnostycyzmem. Wykluczony z Kościoła w Sinope za fałszywą interpretację nauki św. Pawła...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /17.04.2013 Znaków /1 415

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Apologeci greccy

    Za najstarszą apologie, niestety, nie zachowaną, uważa się pismo Kwadratusa z Aten, skierowane docesarza Hadriana podczas jego pobytu (124-125) w stolicy Hellady.

    Arystydes, chrześcijański filozof ateński, co dopiero nawrócony, napisał apologie za cesarza AntoninaPiusa, w której starał się wykazać, lecz...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /17.04.2013 Znaków /4 049

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Manicheizm

    Nauka i nowy Kościół, ukształtowane przez Maniego (216-276) w Persji miały cechy synkretyzmu religijnego.Twórca pochodził z rodziny, spokrewnionej z perskim rodem książęcym Arsakidów i znał tradycjonalnąreligię swego kraju, mazdeizm, a także braminizm i buddyzm oraz judaizm i marcjonizm, leczprzez ojca...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /17.04.2013 Znaków /5 449

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Niebezpieczeństwo synkretyzmu religijnego

    Cesarz Karakalla (211-217), tak nazywany od ulubionego płaszcza caracalla, a rzeczywiście noszącyimiona Marek Aureliusz Antonin, syn Septymiusza Sewera, dał się pochłonąć sprawom wojskowym izostawił rządy matce Julii Domnie, co niewątpliwie miało wpływ na ogłoszenie po objęciu tronu ogólnejamnestii...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /17.04.2013 Znaków /2 145

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Wrogość Antoninów

    Do dynastii Antoninów zalicza się władców od Nerwy do Kommodusa, powołanych na tron cesarskiprzez adopcję, jednak w ścisłym znaczeniu Antoninami byli, Antonin Pius (138-161), Marek Aureliusz(161-180) i Kommodus (180-192). Za ich panowania nadal zdarzały się tumulty przeciwko chrześcijanom,których procesy...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /17.04.2013 Znaków /3 805

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Edykt Septymiusza Sewera

    Korzystniejsze zmiany nastąpiły w pierwszej połowie III wieku, kiedy częściej stosuje się pokojową koegzystencjępogan i chrześcijan, a pozytywne odnoszenie się do Kościoła przeważa nad falami prześladowań,które tylko dwa razy groźnie się wzmogły za cesarzy Septymiusza Sewera i Maksymina...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /17.04.2013 Znaków /2 964

    praca w formacie txt

Do góry