Studia /78 798 prac/

  • Ocena brak

    Kanony i nieudany mistycyzm

    Konstantynopol otrzymał pierwszy klasztor ok. 382 r. i szybko szereg następnych. Mnisi nowej stolicycesarstwa odegrali znaczną rolę w wszystkich sporach teologicznych, poczynając od macedonianizmu.Włączali się do nich niekiedy w sposób tumultyczny i stanęli w opozycji nawet do biskupa Jana Chryzostoma,gdy...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /18.04.2013 Znaków /1 742

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Antymonastyczne prądy

    Rozwój monastycyzmu interesował pogan, którzy jednak oceniali go według zewnętrznych pozorów.Pogański historyk Zozimos posłużył się zarzutem, często powtarzanym później, że mnisi przez wyrzeczeniesię małżeństwa są bezużyteczni dla ludzkości. Chrześcijańscy cesarze obawiali się nieraz...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /18.04.2013 Znaków /2 663

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    MNISI W KOŚCIELE - MONASTYCYZM ZACHODNI

    W Kościele na Zachodzie, życie pustelnicze i klasztorne nie wybuchło z taką intensywnością, jaką miałow Egipcie, Syrii i Palestynie, choć nurt ascetyzmu był tutaj dawny i silny. Klasztory jednak powstają wmniejszej liczbie niż na Wschodzie, są bardziej zróżnicowane w swoim obliczu i posiadają...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /18.04.2013 Znaków /962

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Orygenesowskie spory

    Orygenes, jeden z największych uczonych w Kościele, wywoływał już za życia entuzjastyczne uznaniedla swej nauki i gwałtowne wobec niej sprzeciwy. W IV wieku aleksandryjska szkoła uważała jego naukęza swe duchowe dziedzictwo, z którego korzystali też najznakomitsi teologowie tego wieku, jak...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /18.04.2013 Znaków /3 142

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Afrykańskie klasztory - reguła Augustyna

    Rozwój i wysoką rangę zdobył ascetyzm w Afryce północnej już w III wieku. Biskup kartagiński Cyprian opiekował się nim w szczególniejszy sposób. Ok. 400 r. istniało kilka klasztorów w samej Kartaginie,lecz odbiegały one od koncepcji życia mniszego u świętego Augustyna, biskupa pobliskiej Hippony...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /18.04.2013 Znaków /1 997

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Cenobityzm Pachomiusza

    Cenobityzm jako nowa forma życia monastycznego rozwijał się równolegle do poprzednich. Jego twórcąbył Pachomiusz, (albo Pakhome, ok. 287-346) pochodzący z Górnej Tebaidy w Egipcie, najpierw anachoreta,który szybko uświadomił sobie, że surowa forma pustelnictwa jest dla niejednego mnicha...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /18.04.2013 Znaków /4 338

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Duchoburstwo

    Wśród oponentów przeciw nauce synodu aleksandryjskiego z 362 roku znajdował się ruchliwy biskup Eustacjusz z Sebaste (ok. 300-377), który cieszył się dużym uznaniem za surowy ascetyzm i działalnośćcharytatywną, choć został na krótko wyłączony z jedności kościelnej za enkratyzm przez Euzebiusza z...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /18.04.2013 Znaków /1 062

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    TEOLOGOWIE O SYNU BOŻYM (LOGOSIE)

    Jezus Chrystus, utożsamiony w Ewangelii św. Jana z Logosem (Słowem), jest w Biblii nieraz nazwanySynem Bożym. W dociekaniach teologicznych przekonano się, że termin Syn Boży może być różnie wyjaśniany,zwłaszcza gdy w obronie chrześcijańskiego monoteizmu rygorystycznie podkreślano jedność...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /18.04.2013 Znaków /788

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Teologia neoniceańczyków

    Drugie pokolenie teologów po soborze nicejskim (Niceanum I), zwane z tej racji młodoniceanczykami,zdołało pogłębić i uściślić pojęcia dyskutowane, co pozwoliło na pełniejsze zrozumienie symbolu nicejskiegoi teologiczne uzasadnienie boskości i osobowości Ducha Świętego.

    W tym pokoleniu...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /18.04.2013 Znaków /1 641

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Ariusz - dyskusje aleksandryjskie

    Ariusz, pochodzący z Libii, kapłan w Aleksandrii, uznawał i głosił, ze Bóg sam w sobie jest jedyny, niestworzony i nie zrodzony. W odniesieniu do Boga odrzucał też rozróżnianie innych teologów międzyzrodzeniem a stworzeniem; Posiadał ujmujący sposób postępowania, wysokie wykształcenie i...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /18.04.2013 Znaków /3 862

    praca w formacie txt

Do góry