-
Ocena brak
Synod zamojski
Kościół katolicki obrządku greckiego w Polsce posiadał bardzo dużo parafii, gdyż istniały one prawie wkażdym większym osiedlu. Natomiast słabo przedstawiało się początkowo przygotowanie duchownych iich poziom intelektualny, czy nawet religijny. Założone (1653) pierwsze seminarium duchowne w...
-
Ocena brak
Konwersje królów i utrwalenie anglikanizmu
Anglią rządził lord protektor, Oliver Cromwell, po ścięciu (1649) króla Karola I, który pod wpływemżony, francuskiej księżniczki Henriette, katoliczki, początkowo sprzyjał katolikom, lecz nie mógł wieledla nich uczynić, mając w opozycji do siebie prezbiteriańsko nastawiony parlament. Lord...
-
Ocena brak
Chrześcijanie w Rosji
Prawosławni w tym kraju już w poprzednim okresie odcięli się od infiltracji katolickiej i ewangelickiej,Cerkiew zaś została bardzo uzależniona od carów. Większych problemów wyznaniowych nie było, bodługo istniały tylko niewielkie wspólnoty katolików i ewangelików. Zaczęły się te problemy, gdy...
-
Ocena brak
Katolicy w Wielkiej Brytanii
W Anglii było ich około 300 tysięcy w połowie XVII wieku. Wskutek surowych praw i represji liczba ta,po stu latach, zmalała do 70 tysięcy. Na anglikanizm przeszły głównie rody książęce: Norfolk, Shrewsbury,Beaufort, Bolton i Richmond, a także wielu hrabiów i baronów oraz bogate rodziny...
-
Ocena brak
Patriarcha moskiewski Nikon
Do nadania Cerkwi większej samodzielności wewnętrznej dążył patriarcha Nikon (właściwie: Nikita Minow,1652-1666). Starał się też przystosować ją do wzoru greckiego. W tym celu wydał nowy zbiór prawakościelnego, poprawił księgi liturgiczne i wprowadzał reformę duchowieństwa. W opozycji do...
-
Ocena brak
Nonkonformiści anglikańscy
Kościół anglikański (Wysoki Kościół) starał się przez Test Act i inne prawa zahamować nowe ruchyewangelickie w Anglii, a także zniweczyć rozbudzone w drugiej połowie XVII wieku nadzieje katolikówna trwały powrót królów angielskich do katolicyzmu.
Uciskany purytanizm, choć wielu jego członków...
-
Ocena brak
Cerkiewne reformy Piotra Wielkiego
Car Piotr I (1682-1725), który osobiście poznał kraje zachodnie: cesarstwo, Holandię i Anglię, dążył dounowocześnienia państwa i Kościoła według tamtejszych protestanckich wzorców, które ukazywały dominację pierwszego nad drugim. Strukturalne reformy Cerkwi zaczął, gdy przestał (1696) dzielić...
-
Ocena brak
Unici w Siedmiogrodzie i na Węgrzech
Załamanie się potęgi tureckiej w 1683 roku sprawiło, że Siedmiogród przeszedł wkrótce pod panowanieAustrii. Cesarz dał jego stanom zapewnienie o tolerancji religijnej, lecz w edykcie nie wymienił wyznawanegoprzez ludność rumuńską prawosławia, które czuło się zagrożone przez ekspansję silnego...
-
Ocena brak
Pietyzm w Niemczech
Philipp Jacob Spener (1635-1705), jako senior we Frankfurcie nad Menem, a potem kaznodziejanadworny w Dreźnie, starał się ożywić religijność i pogłębić pobożność niemieckich ewangelików.Działał pod wpływem budującej literatury ascetyczno-mistycznej superintendenta Johanna Arndta (zm.1621)...
-
Ocena brak
EWANGELICY I KATOLICY
W Europie zachodniej prawna stabilizacja wyznań przez pokój westfalski nie oznaczała wygaśnięciakonfliktów między ewangelikami i katolikami, ani braku napięć w samych Kościołach ewangelickich.Kongregacja Rozkrzewiania Wiary zachowała nadal jako swój główny cel misyjne działanie w...