-
Ocena brak
Egzemplifikacja badań ąuasi-eksperymentalnych
Przeprowadzone dotychczas badania quasi-eksperymentalne dotyczyły różnych problemów badawczych, w tym m.in. wpływu stylów kierowania wychowawczego nauczycieli na zachowanie się uczniów w klasie szkolnej (por. J. Kounin, 1970; J. Kounin, P. Doyle, 1975), struktury osobowości autorytarnej i jej uwarunkowań (Th...
-
Ocena brak
Normalizacja testu osiągnięć szkolnych
Normalizacja testu polega na opracowaniu specjalnych norm, umożliwiających odpowiednią interpretację uzyskanych wyników testowych. Mają one z jednej strony ułatwić dokonanie klasyfikacji osób badanych według poprawnie rozwiązanych przez nich zadań testowych (normy empiryczne), z drugiej — porównanie...
-
Ocena brak
Wady i zalety badań ąuasi-eksperymentalnych
Badania ąuasi-eksperymentalne posiadają na pewno mniejszą wartość poznawczą niż badania stricte eksperymentalne. Dzieje się tak zwłaszcza z tego powodu, iż w badaniach ąuasi-eksperymentalnych —jak wiemy — poddaje się ścisłej kontroli jedynie zmienne zależne. Zmienne niezależne natomiast pozbawione...
-
Ocena brak
Niewłaściwy dobór grup eksperymentalnych i kontrolnych
Innym często popełnianym błędem w badaniach eksperymentalnych jest niewłaściwy dobór grup eksperymentalnych i kontrolnych. Zresztą całkowita ich równoważność jest niemożliwa, zwłaszcza gdy eksperyment prowadzony jest w warunkach naturalnych. Eksperymentator skazany jest tutaj na funkcjonujące od dawna...
-
Ocena brak
Standaryzacja testu osiągnięć szkolnych
Standaryzacja testu oznacza jego wysoki poziom rzetelności i trafności, łącznie z opracowywanymi normami, a ponadto Jednolitość postępowania przy badaniu, mającą na celu zmniejszenie do minimum zależności wyników od osoby badającej i od zewnętrznych warunków badania” (M. Choynowski, 1959, s. 156). Tak...
-
Ocena brak
Próby zdefiniowania testów osiągnięć szkolnych
Najogólniej mówiąc, testy osiągnięć szkolnych stanowią udoskonalony sposób sprawdzania i oceniania stopnia opanowania przez uczniów wiadomości i umiejętności w zakresie określonego przedmiotu nauczania. Toteż każdy tego rodzaju test jest „zbiorem zadań, których cechą wspólną jest to, że wiążą się...
-
Ocena brak
Brak właściwych „układów odniesienia” w eksperymencie
Nie mniej poważnym błędem od poprzednio omówionych jest błąd polegający na braku właściwych „układów odniesienia” do rzetelnego orzekania o wynikach eksperymentu. Mamy tu nierzadko do czynienia ze zbytnim zawierzeniem wynikom otrzymanym w badaniach końcowych lub niedocenianiem tego, co naprawdę dzieje...
-
Ocena brak
Testy według układu odniesienia wyników testowania
Z uwagi na układ odniesienia wyników testowania testy osiągnięć szkolnych dzielą się na testy różnicujące i testy sprawdzające.
Testy różnicujące są tak skonstruowane, że można zarejestrować indywidualne różnice pomiędzy poszczególnymi uczniami lub grupami uczniów. Zawieraja one bowiem zadania, o...
-
Ocena brak
Pobieżna i wadliwa kontrola zmiennych zależnych i niezależnych
Innym jeszcze błędem w badaniach eksperymentalnych jest pobieżna i wadliwa kontrola uwzględnionych tam zmiennych. Na ogół starannie kontroluje się jedynie zmienne zależne, chociaż i tu nie zawsze dzieje się najlepiej. Niekiedy na przykład poddaje się badaniom zmienne zależne, których możliwość...
-
Ocena brak
Testy według mierzonej cechy osiągnięć badanego
Ze względu na mierzoną cechę osiągnięć badanego omawiane tu testy dzielą się na testy mocy i testy szybkości.
Testy mocy składają się z zadań różniących się między sobą nie tylko pod względem treści, lecz także z uwagi na trudności, jakie powstają przy ich rozwiązywaniu. Ponadto obejmują...