-
Ocena brak
Relacje państwo – człowiek masowy
Tam, gdzie istnieje porządek w sprawach publicznych, masa jest tym, co nie działa samo przez się. Taka jest jej misja. Pojawiła się w świecie po to, by nią kierowano, by na nią wpływano, by ją reprezentowano, by ją organizowano - a nawet po to, by przestać być masą czy przynajmniej do tego celu...
-
Ocena brak
Uwarunkowania kulturowo - polityczno - ekonomiczne człowieka masowego
Powszechne ułatwienie w sprawach materialnych (łatwość i pewność ekonomiczna):
Łatwość w rozwiązywaniu swych problemów ekonomicznych,
Życie robotników przemysłowych było coraz cięższe a horyzont ekonomiczny przeciętnego człowieka z jakiejkolwiek klasy społecznej stawał...
-
Ocena brak
Cechy człowieka masowego
W DIAGRAM PSYCHOLOGICZNY WSPÓŁCZESNEGO CZŁOWIEKA MASOWEGO MOŻEMY WPISAĆ DWIE CECHY:
swobodną ekspansję życiowych żądań i potrzeb, szczególnie w odniesieniu do własnej osoby,
silnie zakorzeniony brak poczucia wdzięczności dla tych, którzy owo wygodne życie umożliwili.
Obie te...
-
Ocena brak
Zmierzch czy też „nowe rozdanie” w historii Europy wg Jose Ortegi y Gasseta
„Najważniejszym faktem współczesnego życia publicznego w Europie jest osiągnięcie przez masy pełni władzy społecznej”. Masa to jego zdaniem mentalność stworzona przez „podniesienie dziejów”. Za czasów Ortegi – podobnie jak za naszych – świat przeżył szok wielkiego wypełnienia. Piękna druga połowa...
-
Ocena brak
Formy solidarności społecznej i ich miejsce w strukturze społecznej
prawdziwa solidarność jest możliwa tylko pomiędzy jednostkami mającymi podobne interesy bezpośrednie- te interesy potrafiła skoordynować nowoczesna instytucja związków,
są pewne rodzaje stowarzyszeń, które mogą sprowadzić solidarność do interesów sprzecznych np.: spółdzielnie...
-
Ocena brak
Solidarność społeczna – dobroczynność czy minimalizacja nierówności społecznych?
termin solidarność społ. Dla wielu ludzi kojarzy się trochę z ideą dobroczynności. Jednak jego sens jest zupełnie inny obecnie (ówcześnie) społeczeństwa zmierzają do solidarności interesów i oddalają się coraz bardziej od dobroczynności. Jest nawet prawdopodobne, że społeczeństwa...
-
Ocena brak
Społeczno – polityczne skutki interwencjonizmu państwowego
następstwa wchłonięcia przez panstwo wszelkich służb i jego stałe interwencje, są katastrofalne dla każdego narodu
stałe interweniowanie niszczy w obywatelach poczucie inicjatywy i odpowiedzialności, których i tak mieli mało
stałe interweniowanie zobowiązuje państwo do kierowania...
-
Ocena brak
Socjalizm jako religia według Gustawa Le Bona - Socjalizm państwowy – cechy swoiste
socjalizm państwowy, wg Le Bona jest ostatnią konsekwencją bardzo starych instytucji, jest on naturalną konsekwencją łacińskiej koncepcji państwa
łacińska koncepcja państwa - - łatwo jest tworzyć przewroty, mowy i rewolucje, nie da się natomiast zmienić odwiecznego ducha ludu. W...
-
Ocena brak
Socjalizm jako religia według Gustawa Le Bona - Rozprzestrzenianie się wierzeń w masach
- wszystkie cywilizacje wywodzą się z małej liczby idei podstawowych, które po serii przekształceń w końcu kiełkują w duszy ludu jako wierzenia. Idee te pełnią rolę dobroczynną lub szkodliwą, ale dopiero po zejściu do duszy mas. Wtedy stają się opiniami powszechnymi czyli istotnymi czynnikami...
-
Ocena brak
Socjalizm jako religia według Gustawa Le Bona - Typy i funkcje „apostołów socjalizmu”
właśnie dzięki swym apostołom socjalizm może w pewnej chwili zwyciężyć. Tylko przekonani mają dość zapału, by stworzyć wiarę, która w wielu epokach przekształcała świat. Posiadają oni umiejętność przekonywania, której prawdziwych reguł nie naucza żadna książka – wiedzą, że masy...