-
Ocena brak
Dyrektywa jako akt prawa wtórnego
a) nie służy ujednolicaniu, ale harmonizacji (zbliżeniu), pozostawiając margines na pewne nierówności [nie ma odpowiednika w krajowym porządku prawnym]
b) jest obowiązująca co do celu: wyznacza państwom członkowskim jakiś cel, który państwa muszą osiągnąć, przy czym to w jaki sposób ten cel...
-
Ocena brak
Rozporządzenie jako akt prawa wtórnego
- UE wykazuje tendencję do nadregulacji prawa – wiąże się to z decentralizacją prawodawstwa, co z kolei wynika z braku typowego podziału władz w Unii
- prawo pierwotne: traktaty, tradycje, zwyczaje tworzone przez państwa członkowskie
- prawo pochodne: tworzone przez instytucje UE na podstawie...
-
Ocena brak
Metody zbliżania prawa krajowego - STRUKTURALIZACJA
Tworzenie struktur finansujących przemiany w celu uzyskania trwałych podstaw zbliżania systemów prawnych i sytuacji faktycznych, istniejących w poszczególnych państwach,
Przykładem takiego rozwiązania mogą być wspólnotowe fundusze strukturalne .
-
Ocena brak
Metody zbliżania prawa krajowego - KOORDYNACJA
Formułowanie mało władczych programów współpracy oraz odbywanie konsultacji,
Stosowana jest gdy interesy państw członkowskich oraz ich systemy prawne bardzo się pomiędzy sobą różnią,
Aktem wspólnotowym bywa w tym zakresie zalecenie.
-
Ocena brak
Metody zbliżania prawa krajowego - HARMONIZACJA
nstytucje wspólnotowe nie tworzą norm materialnego prawa krajowego, a określają jedynie jego cele,
Zadaniem państw członkowskich staje się znalezienie odpowiedniego sposobu dostosowania aktu wspólnotowego do własnej kultury prawnej, tradycji i obowiązujących już ustaw,
Typowym aktem...
-
Ocena brak
Metody zbliżania prawa krajowego - UNIFIKACJA
Metoda najbardziej władcza,
Polega na bezpośrednim zastępowaniu norm prawa krajowego przez normy prawa wspólnotowego,
Typowym aktem stosowanym w tym celu jest rozporządzenie,
Istotą „starego podejścia” do zagadnienia zbliżania praw państw członkowskich była właśnie unifikacja...
-
Ocena brak
Metody zbliżania prawa krajowego
Art. 3 ust. 1 lit. H
Dla osiągnięcia celów wspólnotowych podejmowane będą działania polegające na:
h) zbliżaniu ustawodawstw krajowych w stopniu koniecznym do funkcjonowania wspólnego rynku
Art. 94
Rada, działając jednomyślnie, może wydawać dyrektywy zbliżające do siebie prawa państw...
-
Ocena brak
Procedura nabycia członkostwa w UE – ogólna charakterystyka
Jednolite warunki i procedurę nabycia członkostwa określono w art. 49 TUE.
Ustanowił on regułę, zgodnie z którą państwo kandydujące może ubiegać się o wstąpienie do UE jako całości, tzn. organizacji złożonej z trzech filarów.
Tym samym nowe państwo przystępuje do wszystkich...
-
Ocena brak
Geopolityczne i merytoryczne kryteria nabycia członkostwa w UE
Obecnie można wyróżnić kryteria nabycia członkostwa o charakterze:
Geopolitycznym - sformułowano w traktacie rzymskim
Merytorycznym - wprowadzone w latach dziewięćdziesiątych
Państwo kandydujące może zgłosić prawnie zasadny wniosek, gdy spełnia wszystkie kryteria członkowskie...
-
Ocena brak
Kompetencje Komitetu Regionów
Organ doradczy, zasięgnięcie jego opinii może mieć charakter obligatoryjny lub fakultatywny, opinie Komitetu nie mają charakteru wiążacego
Jest konsultowany przez Radę lub Komisję w przypadkach przewidzianych w Traktacie oraz we wszelkich innych przypadkach, zwłaszcza gdy mają związek ze...