-
Ocena brak
Andragogika - Kiedy dorośli sami staną się źródłem i ośrodkiem emancypacji
Kupffer pyta kiedy dorośli staną się źródłem i obrokiem emancypacji
Gdy mówimy dorośli mamy na myśli rodzaj udogodnienia, co kryje się za pojęciem dorosły. Są to na pewno rodzice, ludzie od 18 roku życia, sąsiedzi. Otrzymujemy wtedy grupę ludzi zróżnicowanych wiekowo, kulturowo i...
-
Ocena brak
Andragogika - Idea kształcenia ustawicznego – geneza i przedstawiciele
Demokratyzacja życia społeczno politycznego i urynkowienie gospodarki wymusiły na polskiej praktyce szereg zmian:
- powstało mnóstwo szkół wyższych, także prywatne
- powstało dużo przedszkoli
- powstał rynek edukacyjny, oraz konkurencja na tym rynku
W wyniku umasowienia na poziomie wyższym...
-
Ocena brak
Andragogika - Główne problemy postmodernistycznego świata
Założeniem postmodernizmu jest teza, że społeczeństwo nie jest już jednolite, gdyż składa się z wielu różnych jednostek.
W postmodernizmie zrywa się z optymalnym wychowaniem. Nie ma autorytetów, norm, posłuszeństwa.
Dominująca kategoria w postmodernizmie to dobrowolność.
Postmodernizm dla...
-
Ocena brak
Andragogika - Wpływ postmodernizmu na edukacje dorosłych i andragogikę
Postmodernizm – zrodził kryzys kultury i cywilizacji XX wieku. Jest efektem kryzysu kultury zachodniej po II wojnie. W Polsce oznaczał przejście z totalitaryzmu do ustroju liberalnego. Wiedzę utożsamia się tu z władzą. Zdobywamy wiedzę by móc zrozumieć rzeczywistość. Zmieniła się wielość źródeł...
-
Ocena brak
Andragogika - Wpływ edukacji na dorosłość
Zdobyta wiedza pomaga w rozwiązywaniu problemów osobistych, zawodowych lub społecznych, oraz daje zadowolenie.
- rozwijanie swojej osobowości
- rozwijanie sprawności fizycznej
- poprawa wykształcenia
- chęć poprawy statusu materialnego
- zdobycie nowych wiadomości i umiejętności
- wykorzystanie...
-
Ocena brak
Andragogika - Dorosłość jako proces społeczno kulturowy
Twórcą jest Havighurst. Jest jednym z podejść do problemów dorosłości. Oparte jest, lub wsparte nurtem badawczym zajmującym się badaniami rozwojowymi. Nurt ten powstał w latach 30 XX wieku i związany jest z poszerzaniem badań psychologii rozwojowej zajmującej się problemami rozwojowymi. Poszerzenie...
-
Ocena brak
Andragogika - Rozumienie dorosłości jako procesu rozwoju psychicznego
Dorosłość jako proces rozwoju psychicznego – dorosłość ta związana jest z psychiką jednostki. Jeśli osiągniemy pewien jego poziom to jesteśmy dorośli.
Dorosłość (Wg M. Knowles)– to dojrzałość. Jest to ostateczny rezultat w ciągu zmian i przekształceń, jakim w procesie dojrzewania ulegają...
-
Ocena brak
Andragogika - Rozumienie dorosłości jako stanu społecznego człowieka
Dorosłość jako stan społeczny człowieka – prezentują ja ci, którzy dorosłość pojmują jako stan społeczny.
Dorosły (wg W. Szewczuk) to człowiek na tyle ukształtowany, że może być samodzielnym podmiotem działalności społeczno produkcyjnej.
Wg Werner dorosły to:
- osoba niezależna...
-
Ocena brak
Andragogika - Co to znaczy stawać się człowiekiem dorosłym
Wg Malewskiego dorosłość ma trzy stany:
1) dorosłość jako stan społeczny człowieka
2) dorosłość jako proces rozwoju psychicznego
3) dorosłość jako proces społeczno kulturowy
Ad. 1 Dorosłość jako stan społeczny człowieka – prezentują ja ci, którzy dorosłość pojmują jako stan...
-
Ocena brak
Andragogika - Dwa stanowiska w poglądach na możliwości uczenia się ludzi dorosłych przez całe życie
Istnieją rozbieżności co do możliwości uczenia się ludzi dorosłych. Wyraźnie zarysowały się dwa stanowiska:
1) R. B. Lovell – dzieli życie człowieka na 5 faz(od wczesnej młodości do starości) i stwierdza, że w wieku ok. 40 lat wpływ procesu starzenia się na łatwość uczenia się jest bardziej...