-
Ocena brak
Użyteczność metodologii badań pedagogicznych
Metodologia badań pedagogicznych ma niewątpliwie do odegrania doniosłą rolę w skutecznym postępowaniu badawczym na gruncie pedagogiki. Bez bliższej znajomości wiedzy metodologicznej niemożliwe jest poprawne konstruowanie i przeprowadzanie badań na jakikolwiek temat. Nieliczenie się z zaleceniami...
-
Ocena brak
Na czym polega podejście pluralistyczne?
Nie wdając się w szczegóły, można powiedzieć, iż w pluralistycznym podejściu badawczym uznaje się za celowe zarówno badania ilościowe, jak i jakościowe. To oznacza, że badacz nie ogranicza się wyłącznie do ilościowego lub jakościowego opisu czy analizy badanych faktów, zjawisk, procesów, zdarzeń...
-
Ocena brak
Potrzeba badań ilościowych w pedagogice
Badania ilościowe w pedagogice, zgodne z pozytywistycznym lub neopozy-tywistycznym paradygmatem postępowania badawczego, zaczęto stosować na szerszą skalę dopiero mniej więcej od lat sześćdziesiątych XX wieku. Usiłowano w ten sposób nadrobić braki wiedzy z lat poprzednich. Niestety zamiar ten nie...
-
Ocena brak
Komplementarność badań ilościowych i jakościowych
Nie ulega zatem wątpliwości, że zarówno badania ilościowe, jak i jakościowe mają do odegrania w pedagogice doniosłą rolę. Pomimo to jedni pedagodzy skłaniają się bardziej do prowadzenia badań ilościowych niż jakościowych i vice versa. Niektórzy zaś kwestionują możliwość jakichkolwiek badań...
-
Ocena brak
Czym jest metodologia badań pedagogicznych?
Najogólniej mówiąc, metodologia badań pedagogicznych jest nauką o zasadach i sposobach postępowania badawczego zalecanych i stosowanych w pedagogice. Przez zasady, czyli reguły lub normy takiego postępowania, rozumie się pewne najogólniejsze dyrektywy (zalecenia), mające na celu ułatwienie w miarę...
-
Ocena brak
Sposoby uprawiania metodologii badań pedagogicznych
Na ogół mówi się o dwojakim sposobie uprawiania metodologii badań pedagogicznych — podobnie zresztą jak w przypadku innych badań naukowych, tj. w sposób opisowy lub normatywny. Metodologia uprawiana w sposób opisowy zajmuje się faktycznie stosowanymi sposobami w postępowaniu badawczym. To znaczy, interesuje...
-
Ocena brak
Pedagodzy ze znajomością języka niemieckiego
O tym, że naszym zachodnim sąsiadom brakuje wykwalifikowanych pracowników z wykształceniem technicznym ostatnio jest dość głośno. Okazuje się jednak, że Niemcy cierpią również na deficyt pracowników oświaty – w tym nauczycieli w przedszkolach.
W Niemczech każde dziecko powyżej 3 roku życia może...
-
Ocena brak
Prawa dziecka - Jak mówić o prawach dziecka?
Prawa dzieci to nie paragrafy i ich łamanie. To konkretne, realne sytuacje, to określone normy zachowania i podejmowane działania. Prawa te realizowane są w konkretnej rzeczywistości i konkretnych środowiskach: w rodzinie, szkole, grupie rówieśniczej, z aktywnym uczestnictwem dzieci i młodzieży. ...
-
Ocena brak
Prawa dziecka - Czy w Polsce można bić dzieci?
Konwencja o prawach dziecka: Każde dziecko ma prawo do ochrony przed poniżającym traktowaniem i karaniem oraz wszelkimi formami przemocy (art.: 2, 19, 28, 34, 35, 37, 39).
Zakaz stosowania kar cielesnych wynika jednoznacznie z przepisów Konstytucji RP, która w art. 40 zakazuje tortur, okrutnego, nieludzkiego...
-
Ocena brak
Prawa dziecka - Obowiązki dziecka
Obowiązki dziecka wynikają z ról jakie pełni: roli ucznia, członka rodziny, wychowanka placówki, członka jakiejś społeczności, uczestnika zajęć itp.
Obowiązki wynikają ze specyfiki danego środowiska i roli jaką w nim pełni dziecko. Jest to np. obowiązek:
- Aktywnego uczestnictwa w życiu...