Pedagogika /1 348 prac/

  • Ocena brak

    Wyjaśnij pojęcie ilościowych cech fenotypu człowieka – podaj przykłady

    CECHY ILOŚCIOWE – są zdeterminowane dużą liczbą „słabo działających genów” w podobnym kierunku, czyli są poligenetyczne. Ponieważ jednak geny mogą tworzyć różne kombinacje, stąd własnością tych cech jest gama form i wielkości przejściowych.

    Przykładem tych cech są: wysokość i masa ciała...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /Eric Dodano /29.08.2011 Znaków /534

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Wyjaśnij pojęcie jakościowych cech fenotypu człowieka – podaj przykłady

    CECHY JAKOŚCIOWE – zdeterminowane są genetycznie w sposób bezpośredni i niezmienny. Na cechy te nie mają wpływu czynniki paragenetyczne i środowiskowe. Są to np. liczba kręgów w kręgosłupie, liczba palców u rąk i nóg, liczba żeber, grupa krwi, struktura tęczówki oka. Zakres zmienności tych cech jest...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /Eric Dodano /29.08.2011 Znaków /439

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Wyjaśnij, na czym polega genetyczne sterowanie rozwojem

    Genetyczna kontrola rozwoju jest realizowana na drodze:

    - powtarzalności (kopiowania) materiału genetycznego w komórkach, co gwarantuje identyczność genetyczną komórek potomnych,

    - zakresu i ilości wytwarzanych białek,

    - tempa procesów biochemicznych i fizjologicznych rzutujących miedzy innymi na tempo...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /Eric Dodano /29.08.2011 Znaków /737

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Omów przebieg procesu biosyntezy białka

    Molekuły białek podobnie jak DNA zbudowane są z długich łańcuchów polimerów, które jednak składają się nie z 4, a z 20-tu różnych ogniw aminokwasów. W skład określonego białka wchodzi kilkaset, a nawet kilka tysięcy cząsteczek aminokwasów.

    Białka (enzymy) różnią się między sobą ilością...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /Eric Dodano /29.08.2011 Znaków /1 896

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Przedstaw podobieństwa i różnice w budowie i funkcjach DNA i RNA

    DNA RNA

    - występuje w jądrze komórkowym;

    - zbudowany z dwu komplementarnych nici skręconych wokół własnej osi – tworzącej helisę;

    - cukier dezoksyryboza;

    - zasady azotowe AGCT;

    - występuje w jednej postaci;

    - trwały, jest matrycą zawierającą informacje o syntezie białek;

    - pośredni udział w...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /Eric Dodano /29.08.2011 Znaków /616

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Omów budowę i funkcje kwasów nukleinowych

    Budowa DNA – pod względem budowy chemicznej DNA jest stosunkowo prostą substancją. Podstawową jednostką, z której zbudowany jest ten kwas jest nukleotyd.

    Każdy nukleotyd składa się z cukru (5-węglowego zwanego dezoksyrybozą), cząsteczki kwasu fosforowego (fosforanu) jednej z czterech zasad należących...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /Eric Dodano /29.08.2011 Znaków /4 025

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Porównaj przebieg mitotycznego i mejotycznego podziału komórki

    MITOZA MEJOZA

    1. Zachodzi w komórkach somatycznych

    2. Obejmuje 1 podział

    3. Po podziale z 1 komórki macierzystej powstają 2 komórki potomne

    4. Liczba chromosomów nie zmienia się. 1. Zachodzi w komórkach macierzystych gamet i zarodników

    2. Obejmuje dwa podziały

    3. Po podziałach z 1 komórki macierzystej...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /Eric Dodano /29.08.2011 Znaków /2 373

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Wyjaśnij pojęcia: genom, kariotyp, allel, homozygota, heterozygota, genotyp, fenotyp

    GENOM – stanowią go 23 chromosomy; jest to podstawowy (pojedynczy) komplet, określany jako haploidalny (n).

    KARIOTYP – składają się na niego: autosomy (22 pary) i 1 para chromosomów płciowych.

    ALLELE – geny znajdujące się w tym samym locus w chromosomach homologicznych występujące parami; są one...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /Eric Dodano /29.08.2011 Znaków /994

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Wymień czynniki wpływające na przebieg rozwoju osobniczego człowieka

    a)czynniki endogenne (wewnątrz)

    - genetyczne (determinanty rozwoju)

    - paragenetyczne i niegenetyczne (stymulatory rozwoju) tryb i styl życia

    b) czynniki egzogenne (na zewnątrz)

    - biogeograficzne (klimat) - społeczno – ekonomiczne (poziom wykształcenia)(modyfikatory środowiskowe)

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /Eric Dodano /29.08.2011 Znaków /295

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Omów związki istniejące miedzy ontogenezą a filogenezą

    Większość badaczy uważa, że rozwój filogenetyczny może być rozpatrywany jako suma kolejnych ontogenez, w czasie których międzypokoleniowo zachodzą na poziomie populacji zmiany genetyczne. Istnieją cechy, których zmiany w ontogenezie maja kierunek zgodny Z kierunkiem filogenezy i takie, których kierunek...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /Eric Dodano /29.08.2011 Znaków /839

    praca w formacie txt

Do góry