-
Ocena brak
Pedagogika dzieci zdolnych i uzdolnionych - Sposoby pracy z uczniem zdolnym: Przyspieszenie tempa
Pedagogika wypracowała wiele szczegółowych sposobów (technik) umożliwiających szybsze przyswojenie przez uczniów materiału nauczania. Należą do nich klasy „półroczne". Rozwiązanie to umożliwia uczniom uczącym się szybciej wcześniejszą realizację programu nauczania obowiązującego w danej klasie...
-
Ocena brak
Pedagogika dzieci zdolnych i uzdolnionych - Sposoby pracy z uczniem zdolnym: Wcześniejsze rozpoczynanie nauki uczniów zdolnych
Wcześniejsze podejmowanie nauki w szkole jest jednym z najbardziej znanych sposobów pracy z uczniem zdolnym. Polega on na przyjmowaniu do szkoły dzieci, które nie osiągnęły wieku obowiązku szkolnego, a wykazują się poziomem rozwoju pozwalającym sądzić o ich pełnej dojrzałości szkolnej. W praktyce...
-
Ocena brak
Pedagogika dzieci zdolnych i uzdolnionych - Sposoby pracy z uczniem zdolnym
Według zasad egalitaryzmu społecznego każdy uczeń ma prawo do rozwoju swych możliwości. Paradoksem współczesnej pedagogiki jest praktyka, według której szkoła oceniana jest w większym stopniu za eliminowanie niepowodzeń dydaktycznych uczniów niż za odpowiednią opiekę dydaktyczno-wychowawczą nad...
-
Ocena brak
Pedagogika dzieci zdolnych i uzdolnionych - Psychologiczne i pedagogiczne właściwości ucznia zdolnego
Zróżnicowanie ilościowe i jakościowe zdolności powoduje, że mogą mieć one różne poziomy. Różnice ilościowe dotyczą głównie inteligencji, a więc zdolności ogólnej do uczenia się, wyrażanej za pomocą ilorazu inteligenci. Na ogół przyjmuje się, że ucznia zdolnego cechuje wysoki iloraz inteligencji...
-
Ocena brak
Pedagogika dzieci zdolnych i uzdolnionych - Teorie zdolności: Koncepcje zdolności umysłowych oparte na teorii działania
Koncepcje te opierają się na założeniu, że praktyka stanowi źródło poznania. W praktyce kształtują się procesy poznawcze - spostrzeganie i myślenie. Stanowi ona także miarę adekwatności tych procesów do rzeczywistości. Założenie to stało się punktem wyjścia psychologicznej teorii działania...
-
Ocena brak
Pedagogika dzieci zdolnych i uzdolnionych - Teorie zdolności: Rozwojowe teorie zdolności
Podstawą tych teorii było założenie, że inteligencja człowieka stanowi rozwiniętą formę adaptacji biologicznej. Rozwój umysłowy polega na coraz lepszym przystosowaniu, któremu towarzyszy wzrost złożoności i efektywności struktur poznawczych. Strukturalizacja, która odnosi się do procesów...
-
Ocena brak
Pedagogika dzieci zdolnych i uzdolnionych - Teorie zdolności: Strukturalne teorie zdolności
Grupa teorii strukturalnych wiąże się z nazwiskiem C. Spearmana, który opierając się na wynikach badań testowych poddanych analizie czynnikowej, doszedł do przekonania, że we wszystkich działaniach testowych występują dwojakiego rodzaju czynniki, które są względem siebie niezależne. Są to: czynnik...
-
Ocena brak
Pedagogika dzieci zdolnych i uzdolnionych - Teorie zdolności
Różnice w definiowaniu zdolności wynikają z rozbieżnych poglądów na strukturę zdolności. Podstawowe różnice dotyczą wzajemnych związków, jakie zachodzą między składnikami, a także poszczególnymi rodzajami zdolności. Ogólnie rzecz biorąc, teorie zdolności - inteligenci można podzielić na trzy...
-
Ocena brak
Pedagogika dzieci zdolnych i uzdolnionych - Pojęcie zdolności i uzdolnienia
Pojęcie zdolności odnoszone jest zazwyczaj do sprawnościowej lub efektywnościowej strony czynności i działalności człowieka. Wyraża ono hipotetyczną właściwość (bądź właściwości) jednostki, stanowiącą przyczynę obserwowanych różnic między ludźmi w przebiegu, poziomie organizacji i...
-
Ocena brak
Pedagogiczne problemy funkcjonowania i opieki osób w starszym wieku - Gerontopedagogika - kierunki dalszego rozwoju
W moim przekonaniu centralnym zagadnieniem, od którego należy rozpocząć tę analizę, jest sprawa negatywnego stosunku ludzi do starości i procesu starzenia się (Kowalik, 2000). Upowszechnienie się w świadomości społecznej biologicznego paradygmatu, zakładającego pełną nieuchronność dochodzenia do...