Muzyka /779 prac/

  • Ocena brak

    Muzyka instrumentalna baroku - Koncert solowy

    Forma koncertu solowego kształtowała się przez stopniowe wchłanianie elementów innych, okrzepłych już rodzajów instrumentalnych. Epoka baroku wyniosła wykonawstwo solowe na nieznane wcześniej wyżyny. Tak jak w operze rozwijał się kult solisty — śpiewaka, w muzyce instrumentalnej rodził się i...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /RuFfffus Dodano /03.04.2013 Znaków /5 412

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Muzyka instrumentalna baroku - Suita

    Barok był okresem najbujniejszego rozkwitu suity. Jako najstarsza forma cykliczna suita okazała się w baroku formą bardzo uniwersalną; wyko­rzystywano ją nie tylko w utworach opatrzonych nazwą suita, ale także w sonatach da camera, odpowiednio w koncertach da camera i utwo­rach o charakterze...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /RuFfffus Dodano /03.04.2013 Znaków /7 210

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Muzyka wokalno - instrumentalna baroku - Angielski anthem

    Czym dla Włochów była kantata, tym był dla Anglików anthem (ang. 'hymn, antyfona'). Anthem należał do gatunków muzyki religijnej, zwią­zanych z wyznaniem anglikańskim. Teksty anthems ograniczały się do psalmów. Szczegół ten odróżnia gatunek angielski od kantaty, w której dozwolone były różne teksty...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /RuFfffus Dodano /03.04.2013 Znaków /1 830

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Wariacyjność w muzyce baroku

    Technika wariacyjna należy do najstarszych sposobów komponowania, ponieważ każdy fragment utworu muzycznego, który jest zmienioną wersją zasadniczej myśli muzycznej, nazywamy w muzyce wariacją. Wariacyjność może obejmować cały utwór, pełniąc wówczas rolę formo-twórczą, a także występować...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /RuFfffus Dodano /03.04.2013 Znaków /5 046

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    BAROK - Msza

    Twórczość mszalna w okresie baroku nie była jednolita pod względem stylistycznym. W rozwoju mszy barokowej można wyróżnić dwa podsta­wowe kierunki:

    — msza w ramach stile antico — nawiązanie do twórczości kompo­zytorów renesansowych, a w szczególności do Palestriny,

    — msza w ramach stile nuouo (moderno)...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /RuFfffus Dodano /03.04.2013 Znaków /7 532

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    BAROK - Fascynacja polifonią instrumentalną

    Wirtuoz organowy czy klawesynowy epoki baroku musiał umieć impro­wizować pełny akompaniament z jednej linii basowej (tzw. bas figuro-wany). Umiejętności improwizowania w technice kontrapunktycznej moż­na było kształcić wykorzystując różne gatunki muzyczne. Należały do nich: preludium polifoniczne...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /RuFfffus Dodano /03.04.2013 Znaków /7 331

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Muzyka instrumentalna baroku - Rozwój instrumentarium. Nowe funkcje instrumentów. Formy, gatunki

    Opowieść o instrumentalnej muzyce baroku wypada rozpocząć od przed­stawienia instrumentów, które w różnych utworach pełniły rozmaite funkcje. Owo świadome zróżnicowanie zastosowania instrumentów mu­zycznych to z pewnością najważniejsza zdobycz baroku w muzyce in­strumentalnej. Instrumentacja — oprócz...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /RuFfffus Dodano /03.04.2013 Znaków /8 448

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Muzyka instrumentalna baroku - Sonata

    Około połowy XVII wieku we Włoszech wykształciły się dwa typy sonaty:

    — sonata da chiesa, czyli kościelna (wł. chiesa 'kościół'),

    — sonata da camera, czyli kameralna, nazywana też dworską lub salonową (wł. camera 'pokój, salon').

    O takim podziale sonat zadecydowało miejsce ich wykonywania i...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /RuFfffus Dodano /03.04.2013 Znaków /8 098

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Muzyka wokalno - instrumentalna baroku - Pasja

    Pośród religijnych gatunków dramatycznych pasja zajmuje miejsce szcze­gólne. W sensie czysto muzycznym stanowi ona odmianę oratorium, ponieważ wykonawcami są tu także soliści, chór i orkiestra. Tym, co decyduje o wyjątkowym charakterze pasji, jest jej treść — opis męki Chrystusa (wł. passione 'męka...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /RuFfffus Dodano /03.04.2013 Znaków /3 779

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Muzyka wokalno - instrumentalna baroku - Kantata

    Określenie „kantata" (z wł. canto 'śpiew') należy traktować jako ogólną nazwę, która tłumaczy istotę gatunku, a która nie zawsze stosowana jest wprost. W praktyce kompozytorskiej zamiast terminu „kantata" stosowano często szereg nazw „pobocznych", takich jak np. azione, complimenti, componimenti...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /RuFfffus Dodano /03.04.2013 Znaków /7 797

    praca w formacie txt

Do góry