Muzyka /779 prac/

  • Ocena brak

    Cantus firmus

    Cant lis firmus, czyli spiew stały (skrót: c. f.), stanowił w okresie sredniowiecza melodie, doktórej - na zasadzie kontrapunktu - dołaczano inne głosy, tworzac w ten sposób bogatapolifonie. Zazwyczaj umieszczano cantus firmus w głosie tenorowym, który, jako głos bardzodobrze w wielogłosowej muzyce...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 395

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Johannes Ciconia

    Johannes Ciconia (ok. 1335-1411) uwaany jest za pierwszego wielkiego przedstawiciela tzw.szkoły niderlandzkiej.

    Pochodził z Liege, działał dosc długo w Padwie, gdzie - jak sieprzypuszcza - był kanonikiem. Uprawiał jako forme główna motety. Z Francji przejał stylizorytmiczny. był te zwolennikiem...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /752

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    „L'homme arme”

    L-homme arme („człowiek uzbrojony”) to stara ołnierska piesn, której w wieku XV i XVIuywano bodaj najczesciej jako cantus firmus przy komponowaniu dziel me majacych z tresciatej piesni nic wspólnego, nawet w mszach, które te zreszta okreslano jako msze „L'hommearme”.

    Niemal kady ówczesny kompozytor...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /962

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Gilles Binchois

    Gilles Binchois (ok. 1400-1460) był przypuszczalnie w młodosci ołnierzem, potemprzebywał w Paryu i wstapił w r. 1430 jako spiewak do kapeli burgundzkiego FilipaDobrego.

    Był obok Dufaya głównym przedstawicielem póznego stylu gotyckiego w muzyce.Wielkie znaczenie historyczne maja jego trzygłosowe piesni...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /970

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Mikołaj z Radomia

    Obok wielkich mistrzów burgundzkich i niderlandzkich na uwage zasługuje twórc; polski, wduej mierze uzaleniony od przedstawicieli polifonii burgundzkiej, a zwła szcza od Dufaya.

    Jest nim Mikołaj Radomski (lub: Mikołaj z Radomia), o któryn wiemy zreszta niewiele (datyjego ycia sa nie znane, działał w I...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /951

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    John Dunstable

    Mistrz polifonii angielskiej. John Dunstable (ok. 1380-1453, zmarł przypuszczalnie wLondynie), był kanonikiem i muzykiem u brata króla Henryka V, ksiecia Bedfordu. regentaFrancji, przebywajacego wiele w Paryu, gdzie przeniosła sie te jego kapela. Dunstablemusiał znac dobrze muzyke francuska, podobnie zreszta...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 691

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Polifonia niderlandzka

    Spora grupa kompozytorów działajacych w drugiej połowie XV wieku i w wieku XVI jakosukcesorzy szkoły burgundzkiej nosi wspólne miano szkoły niderlandzkiej. Na niewielkimterenie niderlandzkim pojawili sie kompozytorzy, których badacze angielscy nazywaja szkolaflamandzka.

    Okresla sie ich te mianem szkoły...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 466

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Muzyka XV wieku

    W muzyce XV wieku wanym faktem jest przeniesienie rozwoju technik polifonicznych zFrancji i Włoch do krajów północnych, zwłaszcza na obszary burgundzki (w I połowie XV w.)i flamandzki (w II połowie tego wieku). Z tych obszarów techniki polifoniczne rozwiniete iudoskonalone wracały do Francji i Włoch...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 240

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Antoine Busnois

    Antoine Busnois (zm. 1492) pozostawał w słubie ksiaat burgundzkich. O Jego yciu mamynader skape informacje, choc musiał to byc twórca w swoim czasie sławny. Z dzieł Busnoisutrzymały sie do naszych czasów piesni, motety, msze i dwa magmfica-ty. Sposród nichwybijaja sie zwłaszcza tzw. msze parodiowe...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /614

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Msza i motet polifoniczny w XV wieku

    Przez cały wiek XV uprawiane sa formy, które pojawiły sie ju przedtem. Sa one tylkowzbogacane i rozwijane, przy czym jednak formy koscielne staja sie waniejsze dla rozwojumuzyki ni formy swieckie, zuyte, mechanicznie kopiowane, powtarzane. Z form religijnychna pierwszy plan wysuwaja sie wielogłosowa msza i...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 755

    praca w formacie txt

Do góry