-
Ocena brak
Styl szkół niderlandzkich
Kompozytorzy szkół niderlandzkich stworzyli nowy wokalny styl polifoniczny o wielkiejsamodzielnosci poszczególnych głosów. W chórze Niderlandczyków zaczyna dominowacczteroglosowosc. Dodawano partie głosów niszych, dzieki czemu współbrzmienia zyskały napełni. Posługiwano sie czesto akordami, których...
-
Ocena brak
Jean Ockeghem
Pierwsze pokolenie twórców niderlandzkich działajacych w drugiej połowie XV wiekureprezentuja przede wszystkim Ockeghem i Obrecht. Starszy z nich, Jean Ockeghem (ur. ok.1425, zm. ok. 1496 w Tours), spiewak i kapelmistrz, pozostaje dla dzisiejszych badaczy wciawielka zagadka: nie wiemy nic ani o jego pochodzeniu...
-
Ocena brak
Josquin des Pres
Josquin des Pres (ok. 1440-1521) był bodaj najwieksza indywidualnoscia w muzyce przełomuXV i XVI wieku. Pochodził, jak wiekszosc wielkich twórców niderlandzkich, z Henegowii.Był kapelmistrzem katedralnym w Mediolanie, działał w Rzymie, w Cambrai, Modenie iFerrarze, wreszcie na dworze francuskiego Ludwika XII...
-
Ocena brak
Jacob Obrecht
Jacob Obrecht (ok. 1450-1505) był równie spiewakiem i kapelmistrzem, działał kolejno wwielu miastach (Utrecht, Cambrai, Ferrara), w tym równie w bogatej Antwerpii. Byłnauczycielem humanisty Erazma z Rotterdamu. Uprawiał muzyke bardziej tradycyjna, opartana licznych imitacjach wokalnych, czesto bliskich...
-
Ocena brak
Nicolas Gombert
Uczen Josquina des Pres, Nicolas Gombert (ur. w ostatnich latach w. XV, zm. 1556), Flamandczyk, był kapelmistrzem i duchownym, autorem wielu dzieł, które ukazywały sie judrukiem (10 mszy, ok. 160 motetów, 8 magnincatów, ok. 60 chansons). Niektóre jego piesnimiały charakter ilustracyjno-programowy (np. Cham des...
-
Ocena brak
Missae parodiae
Terminem parodia okreslano w muzyce przede wszystkim przemiane, dopiero pózniej bedzieon oznaczał umyslne odwartosciowywanie przez wykpienie, przez przekształcenie elementówserio w elementy komiczne.
Missa parodia pojawia sie po raz pierwszy jako technika w mszy,której autorem był Jacques Paix (XVI w.), a...
-
Ocena brak
Ludwig Senfl
Ludwig Senfl (a take Sennfli czy Sennti, ok. 1486 - ok. 1543) działał w Augsburgu, a pózniejjako kapelmistrz dworski w Monachium. Jako muzyk wszechstronny umiał skomponowac iprosta piesn uliczna, i skupiona w wyrazie msze. Był katolikiem, wysoce cenionym przez Lutra, mistrzem kunsztownej wielogłosowej piesni...
-
Ocena brak
Heinrich Finek i Henricus Isaac
Z mistrzów niemieckich tego okresu na szczególna uwage zasługuja Finek i Isaac, autorzymszy, motetów i piesni. Heinrich Finek (1445-1527) podobno studiował w Krakowie. Pewne jest, e działał w kapeli królewskiej w Krakowie i na Wegrzech, wSalzburgu i Wiedniu.
W r.1536 ukazały sie w Norymberdze jego...
-
Ocena brak
Pierwszy leksykograf muzyczny - Tinctoris
Czołowym teoretykiem szkoły niderlandzkiej był Johannes Tinctoris (ok. 1435-1511), który pierwszy wskazał na zródła nowej muzyki w Anglii i na olbrzymie znaczenie szkoły burgundzkiej, a zwłaszcza uczniów Dufaya. Tinctoris był muzykiem, matematykiem, duchownym, pedagogiem i nauczycielem prawa, a w latach...
-
Ocena brak
Pierre de la Rue
Współczesny Isaakowi i J osquinowi des Pres- kanonik Pierre deła Rue(ur. ok. 1460, zm.1518), kompozytor franko-flamandzki, kształcił sie podobno we Włoszech. Działał jako spiewak i kapelmistrz ksiaat i wiele podróował (m. in. był dwukrotnie w Hiszpanii).
Pozostawił 31 mszy i (cztero-, piecio- i...