Muzyka /779 prac/

  • Ocena brak

    Przemiany chanson

    Nie wszystkie piesni tworzone we Francji w XVI wieku miały charakter programowy, nie wszystkie były tak pogodne, jak utwory wokalne kompozytorów pokoleniaJannequina.

    Za sprawa poety francuskiego Pierre Ronsarda, przewodnika duchowego grupy poetyckiej „Plejada" i załoonej w r. 1570 Academie de Poesie et de...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 348

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Cristóbal de Morales i inni

    Cristóbal de Morales (ok. 1500-1553), tenor, kapelmistrz i kompozytor, pochodził z Sewilli.Był ksiedzem, przez dłuszy okres spiewakiem papieskim w Rzymie, potem kapelmistrzem w Toledo i Maladze. Nie wiadomo bliej, gdzie i u kogo kształcił sie w muzyce. Morales byłpierwszym kompozytorem hiszpanskim, którego...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 566

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Clément Jannequin i francuska pieśń świecka

    Po, 1500 roku obok madrygałów, uprawianych niemal w całej Europie, pojawia sie francuskachanson (a cappella), piesn wesoła, swobodna, czesto o znamionach ludowych. Chansons bytyczterogłosowe, metrycznie regularne lub daace do regularnosci. głos najwyszy pełnił roległosu głównego; na poczatku piesni...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /2 655

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Niemcy - muzyka renesansu

    Reformacja i muzyka Muzyka renesansu rozwijała sie głównie dzieki Kosciołowi. Formymuzyki religijnej były co prawda mniej podatne na wszelkie innowacje, tu jednak odbywałysie zasadnicze procesy przemian jezyka dzwiekowego, procesy powolne, ale - fundamentalne.

    Powstanie w łonie chrzescijanskiej religii...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 818

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Johann Walter

    Najwybitniejszą postacią muzyki protestanckiej jest Johann Walter (1496-1570), autorspiewnika obejmujacego 38 piesni niemieckich i 5 łacinskich, ułoonych w czterogłosie(rozszerzonych w pózniejszych wydaniach do 5 i 6 głosów). Zgodnie z surowo przestrzeganatradycja cantus firmus pojawia sie w nich w tenorze i...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /938

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Giovanni Pierluigi da Palestrina

    Giovanni Pierluigi da Palestrina (ok. 1525-1594) był spiewakiem w chórze S.intii MariaMaggiore w Rzymie (1537-1542). Chocia nie był duchownym (dwukrotnie onaty), papieJuliusz III mianował go kapelmistrzem w kosciele sw. Piotra i przyjał do grona muzykówkapeli sykstynskiej. W r. 1551 Palestrina został...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /2 678

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Madrygaliści angielscy

    Madłygał przemierzył cała Europe srodkowa i dotarł a do Anglii, gdzie był uprawianyniezwykle starannie (powstawały tam nawet osobne towarzystwa do pielegnowania tej formy).W r. 1588 ukazał sie zbiór włoskich madrygałów w przekładzie angielskim ( MusicaTransalpina).

    Odtad datuje sie wielki rozwój...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 160

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Szkoła wenecka

    Adrian Willaert, Andrea i Giovanni Gabrieli, a obok nich tacy wybitni kompozytorzy i teoretycy, jak de Rore. Merulo, Zarlino czy Yicentino. stworzyli w krótkim czasie szkołe.

    Gdy w Rzymie uprawiano muzyke koscielna, ograniczona niemal zupełnie do chóralnego spiewu acappella, i unikano muzyki instrumentalnej i...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /2 555

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Szkoła rzymska

    Obok Wenecji wanym osrodkiem muzyki we Włoszech stał sie Rzym. Artysci rzymscy.działajacy po rok u 1550, zwolennicy humanizmu i równie goraco przeciwstawiajacy siereformacji, tworzyli muzyke w stylu umiarkowanym, w której tekst (mimo polifoniki) byłtraktowany na pierwszym planie. Styl szkoły rzymskiej (acz...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /4 287

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Mikołaj Zieleński

    Praktyka i teoria kompozycji były w Wenecji równie bogato prezentowane. Jest to ju epokadzieł i traktatów drukowanych, mysli twórców przenikały poza Wenecje, stad znaczenie tejszkoły nie ogranicza sie do miasta.

    W Polsce wybitnym mistrzem stylu weneckiego był Mikołaj Zielenski, kapelmistrz i organista na...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 007

    praca w formacie txt

Do góry