Muzyka /779 prac/

  • Ocena brak

    Początki opery

    Największą zdobyczą nowej epoki monodycznej, w której w miejsce polifonii pojawiaja siezaczatki myslenia harmonicznego, opartego najpierw jeszcze na zasadzie basso continuo, stajesie na przełomie XVI i XVII wieku opera, nowy rodzaj sztuki, łaczacy w sobie nowa estetykez nigdy jeszcze w tej postaci nie...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 082

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Początki fugi

    Najbardziej kusztowna forma stylu kontrapunktycznego ma dosc niejasna geneze. Zrazu fuganazywano kanony (wiek XIV), w drugiej połowie XV w. nazwa ta odnosiła sie doprzeimitowanego stylu wokalnego.

    Własciwa fuga pojawiła sie w muzyce instrumentalnej, wricercarze wielotematycznym i przeimitowanym, w którym...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 513

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Jan Pieterszoon Sweelinck

    Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) wyrósł z rodzimych tradycji niderlandzkich. Był (jakonastepca swego ojca) organista w gotyckiej Oude Kerk w Amsterdamie. Jego z kolei nastepcabył syn Dirck Sweelinck (1591 -1652). Jan Pieterszoon pisał psalmy i swieckie piesnicałkowicie w stylu szkoły niderlandzkiej...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 506

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Muzyka XVI wieku

    Wiek XVI w muzyce okresla sie jako „złoty wiek polifonii". W tym czasie polifonia osiagaswoje apogeum. Kunszt polifoniczny miał sie jeszcze rozwinac w muzyce instrumentalnej, alew muzyce wokalnej nigdy ju polifonia nie osiagneła tak wysokiego poziomu. Jest to epokawielkich artystów, pisarzy i polityków, a take...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 795

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Franchinus Gaffurius i Heinrich Loriti (Glareanus)

    Franchinus Gaffurius (Franchino Gaffori, Gafori, 1451-1522) studiował teologie i muzyke.Działał kolejno w Mantui, Weronie, Genui i Neapolu. Jego główne dzieło Practica musicae... doczekało sie za jego ycia a 6 wydan. Był te znakomitym kompozytorem (msze, hymny,motety), daacym do syntezy...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 254

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Augusta Marcin Leopolita

    W drugiej połowie XVI wieku działał w kapeli króla Zygmunta Augusta Marcin Leopolita(ok. 1530-1589), obok Wacława z Szamotuł najznaczniejszy przedstawiciel polskiegorenesansu w muzyce.

    Pochodził ze Lwowa, studiował na uniwersytecie krakowskim, w kapelidworskiej pracowałju w wieku 20 lat. Powrócił dosc...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /940

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Toccata

    Inna ważną forma obok ricercaru jest toccata, samodzielna forma instrumentalna, wykształcona z improwizacyjnego/M-acW/Mw czypraeamhulum.

    Wirtuozostwo instrumentalne (lutnia, klawesyn, organy) jest w niej niemal załoeniem kompozycyjnym, wpewnym stopniu zaley jednak od załoen ogólnych muzyki: toccata...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 035

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Antonio de Cabezón

    Antonio de Cabezón (ok. 1500- 1566) był znakomitym przedstawicielem hiszpanskiej muzykiorganowej (take jego brat Juan i syn Hernando, 1541-1602, byli wybitnymi kompozytorami iwydawcami dzieł instrumentalnych).

    Ociemniały od urodzenia, Cabezón pełnił funkcjenadwornego organisty Filipa II w Madrycie i był...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /960

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Instrumentalna muzyka XVI wieku

    Przez wieki dominujaca muzyka wokalna nie pozwoliła w XVI wieku na pełniejszerozwiniecie form instrumentalnych. Instrumenty stanowiły do tej pory zawsze jakby dodatekdo spiewu. Towarzyszyły spiewowi i pierwotnie ich ideałem było piekno brzmieniawokalnego, o czym moemy sie przekonac wsłuchujac sie w...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /2 975

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Mikołaj Gomółka

    W roku 1580 ukazuje sie w druku najpełniejszy zabytek polskiej muzyki renesansowej -Melodie na Psałterz polski Mikołaja Gomółki (ok. 1535 -po 1591) do przekładu PsałterzaDawida Jana Kochanowskiego. Gomółka, urodzony w Sandomierzu, był spiewakiem iinstrumentalista kapeli królewskiej, a pod koniec ycia -...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 009

    praca w formacie txt

Do góry