Muzyka /779 prac/

  • Ocena brak

    Suita

    Suita ma swoja długa prehistorie. Jej poczatki siegaja jeszcze XIII wieku. Suita składa sie ztanców o kontrastowym charakterze i wykonywana była najpierw na pojedynczychinstrumentach (np. na lutni), pózniej przez instrumenty smyczkowe, wreszcie przez orkiestre.

    Sama nazwa formy nie była wprowadzona od razu;...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /09.04.2013 Znaków /1 586

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Sonata

    Zasada basu generalnego przyczyniła sie niebywale do rozwiniecia nowych form. Jedna znajwaniejszych stała sie sonata skrzypcowa. W miare doskonalenia sie techniki gryskrzypcowej przybywały utwory komponowane zrazu na wzór innych form (np. canzony),pózniej bardziej samodzielnie. Nie ma podstaw do sadzenia, e na...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /09.04.2013 Znaków /2 267

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Marcin Mielczewski

    Muzyka religijna rozwijała sie w XVII wieku równie w Polsce. Jej wybitnym przedstawicielem był Marcin Mielczewski (zm. 1651), członek kapeli dworskiej wWarszawie, pózniej kapelmistrz biskupa w Płocku. Mielczewski był pierwszym przedstawicielem koncertu wokalno- instrumentalnego w Polsce, a take motetu i...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /09.04.2013 Znaków /891

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Delalande i muzyka religijna we Francji

    Michel-Richard Delalande (1657—1726), pietnaste dziecko krawca, wyrósł w Paryu naznakomitego organiste. Z czasem został muzykiem dworskim i powierzono mu muzycznewychowanie ksieniczek.

    W koncu został kapelmistrzem królewskim. Pisał balety, dziełainstrumentalne (Symphonies des soupers du Roi, Symphonies des...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /09.04.2013 Znaków /890

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Neri

    Nazwa oratorium pochodzi od słowa oratoria (sala modłów w klasztorach). W rzymskichklasztorach Filippo Neri (1515—1595, został pózniej uznany za swietego) zainicjował w„oratoriach" popularne naboenstwa, w których wierni wykonywali spiew (tzw. lauda),ujmowany w formie dialogów (dialog oratoryjny). Zamkniete...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /09.04.2013 Znaków /1 631

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Heinrich Schutz

    Typowa forma muzyki religijnej była w XVI i XVII wieku (jak ju wiemy) pasja, formawokalna lub wokalno-instrumentalna do tekstu o mece Chrystusa. W epoce barokuwprowadzono do pasji monodyczny recytatyw, co bezsprzecznie było zasługa Heinri-chaSchutza (1585 -1672), najwybitniejszego przed Bachem autora pasji...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /09.04.2013 Znaków /1 367

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Carissimi

    Do rozkwitu oratorium przyczynił sie najbardziej kapelmistrz koscioła Jezuitów w RzymieGiacomo Carissimi (1605—1674). Tematami jego 15 zachowanych oratoriów sa sceny zeStarego Testamentu (Jephte, Judicium Salomonis, Balthasur, Jonas, Abraham et Isaac). Tekstyjego oratoriów pochodziły spod wprawnego, lecz...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /09.04.2013 Znaków /786

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Henry Purcell

    Henry Purcell (1659-1695) zmarł młodo, majac lat zaledwie 36. Pochodził z rodzinynadwornych muzyków; w wieku 6 lat spiewał w chórze przy Royal Chapel, muzyki uczył sieu Pelhama Humphreya.

    Majac lat 22 został organista w opactwie westmin-sterskim, wczesniezaczyna komponowac. Był najwiekszym angielskim...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /09.04.2013 Znaków /1 752

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Yiadana, Grandi i Benevoli

    Równolegle do rozwoju opery i oratorium przebiegał rozwój coraz popularniejszej w tymczasie muzyki koncertujacej. Wielkie-zasługi na tym polu miał Lodovico Yiadana (własc.Grossi, 1560— 1627), kapelan franciszkanski i kapelmistrz koscielny w Mantui i Wenecji.Około r. 1602 wyszły pierwsze utwory z cyklu...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /09.04.2013 Znaków /3 130

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Dieto and Aeneas

    Skomponowana r. 1689 opera Dido and Aeneus stanowi jedno ze szczytowych osiagniecmuzyki. W przeciwienstwie do innych dzieł scenicznych Purcella, które czesto okreslano jako„pół-opery", Dido jest prawdziwa opera, choc zrazu powstała jako (nowego typu) muzykateatralna. Pierwotnie dzieło to było przeznaczone do...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /09.04.2013 Znaków /756

    praca w formacie txt

Do góry