-
Ocena brak
Giovanni Battista Viotti
Przez kilka wieków włoscy skrzypkowie wiedli prym w Europie. We Włoszech powstawałynajpiekniej brzmiace instrumenty smyczkowe, tu urzadzano współzawodnictwa miedzygłosnymi wirtuozami, u włoskich mistrzów mona sie te było najwiecej nauczyc. Włosi wprowadzali liczne innowacje techniczne, wprowadzili te...
-
Ocena brak
lvan Mane Jarnović
Pochodzacy z Chorwacji lvan Mane Jarnović (Giovanni Mane Jarnowick, Giornovichi czy Jarnovichi, ok. 1740/45-1804) był postacia zagadkowa. Uchodził za skrzypka włoskiego.Kształcił sie pod kierunkiem A. Lottiego w grze skrzypcowej i opanował ja do perfekcji. Grałmuzyke osiemnastowieczna. ale z czasem...
-
Ocena brak
William Billings
William Billings (1746—1800) uchodził za jednego z pierwszych niezalenych od wzorców europejskich wybitnych twórców amerykanskich.
Był garbarzem z zawodu, a muzyketraktował jako zajecie uboczne. Pisał głównie hymny, anthemy i plesni (zwłaszczapatriotyczne). Wydał 6 ksiag swoich piesni koscielnych...
-
Ocena brak
Feliks Janiewicz
Pianiści i skrzypkowie w XVIII i XIX wieku wiele podróżowali. Za granica dal sie poznacFeliks Janiewicz (1762—1848), polski skrzypek i kompozytor, prawdopodobnie uczensamego Haydna w Wiedniu, od 30. roku życia działajacy jako dyrygent w Anglii i Szkocji.
Napisał 5 koncertów skrzypcowych, 6 triów, szereg...
-
Ocena brak
Antonio Salieri
Antonio Salieri (1750—1825) kształcił sie wszechstronnie w grze skrzypcowej, fortepianowej,w spiewie i w kompozycji we Włoszech i w Wiedniu. Majac lat 20 zadebiutował zpowodzeniem jako kompozytor.
W Wiedniu został kapelmistrzem dworskim i przez długielata cieszył sie tam ogromnym uznaniem. Wychował wielu...
-
Ocena brak
Jan Vanhal
Jan Vanhal (Johann Baptist Wanhall, 1739-1813), czeski skrzypek, był w kompozycji autodydaktą. Dzieki protekcji ów syn chłopa i mało znany organista mógł studiowac we Włoszech, gdzie miał okazje dac sie poznac jako autor oper.
Stan zdrowia nie pozwalał mu na objecie stanowiska muzyka; Vanhal postanowił —...
-
Ocena brak
Dussek i mistrzowie czescy
W XVIII wieku obok włoskich mistrzów rónego formatu, działajacych w całej Europie odNeapolu i Londynu a po Petersburg, wielkie znaczenie miała działalnosc muzyków czeskich,którzy zreszta na ogół nie wykraczali poza Europe srodkowa. Obecnosc czeskich kompozytorów na dworze mannheimskim była moe...
-
Ocena brak
Stamic i Richter
W Mannheimie dbano o wysoki poziom muzyki i wykonan. Elektor Palatynatu ksiae Karol Teodor potrafił skupic na swoim dworze szereg wybitnych muzyków z Janem Vaclavem Stamicem (1717 — 1757) na czele.
Uczniowie Stamica (który wprowadzał ich zarówno wtajniki gry skrzypcowej, jak i symfonicznej kompozycji) oraz...
-
Ocena brak
Szkoła wiedeńska
Symfonia rozwijała sie w XVIII wieku w rónych osrodkach europejskich: we Włoszech, w Wiedniu i w Mannheimie. Szkoła wiedenska, która moe byc traktowana jako szkoła posredniczaca miedzy symfomkami włoskimi a północnoniemieckimi, wytworzyła dwa wanedla rozwoju tej formy typy orkiestrowe: symfonie...
-
Ocena brak
Szkoła berlińska
Obok szkoły mannheimskiej i wiedenskiej wana role odgrywała w drugiej połowie XVIIIwieku szkoła berlinska. Tworzyli ja kompozytorzy zwiazani z dworem Fryderyka Wielkiego— C. Ph. E. Bach, który potem przeniósł sie do konkurencyjnego dla dworu pruskiegoHamburga, J. J. Ouantz, J. G. Graun, C. H. Graun, Ch. F...