-
Ocena brak
Handel
Forma wymiany towarowo-pieniężnej polegającej na kupnie w celu dalszejodsprzedaży. W ujęciu operacyjnym h. jest to zespół czynności doprowadzają-cych do przygotowania i zawarcia transakcji kupna-sprzedaży, czyli czynnościodpowiadających poszczególnym —> funkcjom handlu. W ujęciu strukturalnymh. jest...
-
Ocena brak
INSTRUMENTY MERCHANDISINGU
Zespół praktycznych działań i środków, za pomocą których kupiec osiąga przy-jęte cele merchandisingowe. I.m. można podzielić na cztery grupy: 1) i. zwią-zane z towarem, w tym głównie asortyment oraz zestaw usług towarzyszą-cych, 2) marża, jako cena usługi świadczonej przez firmę handlową, w...
-
Ocena brak
HURT WŁASNY PRODUCENTA
Sposób realizacji działalności hurtowej (—» hurt) polegającej na wykonywaniuprzez p. towarów wszystkich funkcji spełnianych zwykle przez —> hurtownika.Funkcje te są realizowane z wykorzystaniem dwóch form organizacyjnych:1) biura sprzedaży (sales office) — zlokalizowanego w pobliżu głównych rynkówzbytu i...
-
Ocena brak
HANDEL GIEŁDOWY
Rodzaj —> handlu polegającego na zakupie lub sprzedaży dóbr materialnych, usługoraz papierów wartościowych (dóbr zamiennych), w których uczestniczy wielusprzedających i kupujących. Cena w transakcjach giełdowych jest wynikiemukładu popytu i podaży. Najważniejsza cecha h.g. polega na tym, iż odbywa się...
-
Ocena brak
Image
Pozytywny „wizerunek" produktu, przedsiębiorstwa, sektora, określonej or-ganizacji niezyskowej, a nawet osoby (np. polityka, działacza społecznego),tworzony w świadomości odbiorcy w wyniku takich działań marketingowych, jakwyposażenie i wyróżnienie produktu (ze względu na cechy łatwo zauważalneprzez...
-
Ocena brak
HANDEL RUCHOMY
Forma h. detalicznego (—> detal) charakteryzującego się brakiem przywiązaniado określonej miejscowości i stałego miejsca sprzedaży. Jako przeciwieństwoh. stałego opiera się na prowadzeniu —> sprzedaży ze środków podręcznychoraz środków transportu. Do h.r. należą: h. domokrążny, h. obwoźny, h...
-
Ocena brak
Indeks siły nabywczej
Wskaźnik względnego potencjału rynkowego służący do wczesnego ostrzeganiaprzed wystąpieniem dysproporcji w przestrzennej strukturze obrotów. I.s.n. jeststosunkiem względnych zmian zaludnienia, sprzedaży detalicznej i dochodówludności ważonych odpowiednio wskaźnikami 0,2; 0,3 i 0,5. I.s.n. jest...
-
Ocena brak
HANDEL WYSYŁKOWY
Forma h. detalicznego (—> detal) polegającego na oferowaniu —> produktówklientom za pomocą —> katalogów, prospektów i ogłoszeń, a następnie dostar-czaniu zamówionych artykułów do domów za pośrednictwem poczty lub przyudziale własnych służb transportowych. H.w. zajmują się specjalne przedsiębiors-twa —...
-
Ocena brak
Infrastruktura handlu
Zespół materialnych, technicznych oraz organizacyjnych środków realizacjifunkcji handlowych. Głównym składnikiem i.h. jest —> sieć handlowa, w tym siećpunktów sprzedaży detalicznej oraz sieć magazynowa. Ponadto i.h. obejmujetakże środki transportowe, automaty sprzedażowe, techniczne środki gromadze-nia...
-
Ocena brak
Grupa strategiczna
Grupa firm wyodrębnionych w ramach danego sektora ze względu na podobień-stwo realizowanych przez nie strategii rynkowych, a tam samym bezpośredniorywalizujących między sobą. Podstawowymi kryteriami porównawczymi strate-gii są: jakość produktu, stosowane technologie, stopień specjalizacji...