-
Ocena brak
marża brutto
Miernik finansowy wskazujący wkład określonej jednostki obrachunkowej(produktu, grupy produktów, segmentu rynku, jednostki organizacyjnej) w po-krycie kosztów stałych i tworzenie wyniku finansowego przedsiębiorstwa. M.b.występuje w formie kwotowej lub procentowej (w stosunku do przychodu zesprzedaży). Jeśli...
-
Ocena brak
menedżer projektu
Osoba odpowiedzialna w przedsiębiorstwie za kierowanie pracami zespołuspecjalistów z różnych dziedzin, np. ekonomistów, inżynierów, projektantów,wyznaczonych do opracowania i przygotowania do wprowadzenia na ryneknowego produktu i/lub nowej działalności. Prace te obejmują kreowanie i ocenęidei nowego...
-
Ocena brak
MARŻA HANDLOWA
Cena pobierana przez hurtowników i detalistów za świadczone na rzeczsprzedawcy usługi związane z dokonywaniem —> obrotu towarowego. W ujęciurachunkowym stanowi różnicę między -> ceną sprzedaży a ceną zakupu towa-rów. W zależności od szczebla obrotu, na którym są dokonywane transakcje kupnai sprzedaży...
-
Ocena brak
menedżer rynku
Osoba odpowiedzialna w przedsiębiorstwie o —> organizacji marketingu zorien-towanej na rynek za nadzór nad komórkami i jednostkami przygotowującymiprodukt adresowany do określonych grup odbiorców (r. docelowych), np.jednostkami produkcji; kierownik r. Współpracuje z komórkami funkcjonalnymizarządu (w tym z...
-
Ocena brak
Marketingowe zasady postępowania
Zbiór zasad, które dana firma akceptuje, przyjmując orientację marketingową.M.z.p. obowiązują wówczas, gdy: 1) firma uznaje w swym działaniu kluczowąpozycję klienta-odbiorcy, śledzenie i zaspokajanie jego potrzeb stanowi warunekprzetrwania i rozwoju firmy, 2) nie ma nowoczesnego marketingu bez —>...
-
Ocena brak
marketingowy system decyzyjny
Całościowe (systemowe) rozstrzygnięcia w kwestii rynku podejmowane przezkierownictwo przedsiębiorstwa na podstawie informacji uzyskanych z otoczenia.Zebrane informacje podlegają analizie, przetworzeniu i interpretacji z punktuwidzenia podejmowanych decyzji. Uzyskane dane powinny wyeliminowaćnietrafne decyzje...
-
Ocena brak
Marketingowe programy instrumentalne
Narzędzia operacyjnego planowania i organizowania przedsięwzięć związanychz użyciem poszczególnych instrumentów oddziaływania na rynek: produktów,systemów dystrybucji, kampanii reklamowych itp. M.p.i. określają kolejność,czas trwania oraz wykonawców zadań odcinkowych i czynności wiążących sięz...
-
Ocena brak
MARKETING PERSONALNY
System sposobów postępowania i zachowania przedsiębiorstwa zorientowanegona oczekiwania potencjalnych i zatrudnionych pracowników. Konsekwencją tegonastawienia jest postrzeganie i traktowanie pracowników jak klientów, którychinteresy znajdują się w centrum uwagi kierownictwa przedsiębiorstwa. Wg m.p.pracownik...
-
Ocena brak
MARKETING WEWNĘTRZNY
Działania przedsiębiorstwa służące stworzeniu takiego zespołu personelu, któryw sposób świadomy i umotywowany realizuje m. w praktyce. Do środkówsłużących osiąganiu tego celu można zaliczyć: politykę kadrową w przedsiębior-stwie, programy szkolenia pracowników, system motywacji do lepszej...
-
Ocena brak
MARKETING PRZEMYSŁOWY
Zespół działań skierowanych na obsługę transakcji kupna-sprzedaży na —> rynkudóbr przemysłowych. Rynek dóbr przemysłowych obejmuje jednostki i organiza-cje, które kupują i sprzedają dobra do dalszej produkcji lub materiały niezbędne dofunkcjonowania instytucji. Przedmiotem transakcji na tym rynku są...