-
Ocena brak
Jakie są praktyczne programy terapii zaburzeń rozumienia?
Dobre rozumienie ze strony chorego jest jak powszechnie wiadomo, podstawowym i niezbędnym warunkiem podjęcia z nim pracy. Chodzi nie tylko o rozumienie słowne, ale także o rozumienie ogólne (sytuacyjne, gestowe), konieczne do zrozumienia przez chorego wymagań logopedy oraz zasad ćwiczeń Z lego powodu...
-
Ocena brak
Jak wybrać właściwe podejście terapeutyczne?
Złożoność wyżej poruszonych zagadnień niewątpliwie stanowi wprowadzenie do wielkiej przygody intelektualnej, lecz nas, klinicystów, w praktyce codziennej może pogrążyć w zamęcie, w jakim albo staramy się nic zawracać sobie tym wszystkim głowy, albo wybieramy jedno z tych podejść, które...
-
Ocena brak
Jak można pomóc pacjentowi, który powtarza stereotypową wypowiedź?
Chory, który ciągle powtarza stereotypową wypowiedz, czyli chory z mono-fazją, powinien zostać poddany terapii kontroli zautomatyzowanych wypowiedzi.
Można tu zastosować golowy program kontroli zautomatyzowanych wypowiedzi (Voluntaiy Cantrol of łnvoluntary Utterances - VC1U) opracowany w bostońskim...
-
Ocena brak
Jak ustalić cele terapii chorega z afazją?
W świetle ustaleń Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) należy przyjąć, żc dla chorego afazja jest nic tylko zaburzeniem zdolności posługiwania się językiem i mową. czyli schorzeniem (impairment). lecz także zaburzeniem zdolności komunikowania się. prowadzącym do niepełnosprawności (disability)...
-
Ocena brak
Jakie są główne podejścia do terapii chorych z afazją?
Tradycyjnie w literaturze wyróżnia się 8 następujących podejść do terapii chorych z afazją:
pedagogiczne (inaczej dydaktyczne), w którym wykorzystuje się metody nauczania języka opracowane na gruncie dydaktyki (w lym nauki języków obcych), oparte na różnorodnych leoriach uczenia się.
behawioralne...
-
Ocena brak
Jakie cele stawia sobie pedagogiczne podejście do terapii chorych z afazją?
Głównym celem podejścia pedagogicznego jest powtórne nauczenie chorego z afazją umiejętności językowych za pomocą metod nauczania przejętych z tradycyjnych technik nauki języka polskiego np. dla dzieci i cudzoziemców. Materiał terapeutyczny stosowany w podejściu pedagogicznym można ująć w formie...
-
Ocena brak
Jak rozpocząć pracę z chorym z afazją?
Do obowiązków terapeuty należy ustalenie stosownego podejścia, stratę g i i i metod terapii. Podana tu kolejność stanowi obowiązującą hierarchię priorytetów, choć z częstym weryfikowaniem założeń w świetle doświadczeń na niższym poziomic. Przyjęte podejście decyduje o wyborze strategii i...
-
Ocena brak
Na czym polegają jakościowe metody badania afazji?
Jak sama nazwa wskazuje, w metodach jakościowych badamy, jak pacjent mówi. Nie kwantyfikujemy i na ogół nic liczymy błędów, ale staramy się je w miarę dokładnie opisać. Pacjenta obserwujemy w trakcie wykonywania zadań i notujemy nic tylko fakt, żc popełnia on błędy. Iccz lakźe to. jakie błędy...
-
Ocena brak
Jakie może być zastosowanie metody etnograficznej w badaniach afazji?
W innej swojej pracy (Pąchalska 2002) autorka przedstawia szczegółowo stosowanie metod etnograficznych w badaniu afazji. W tym rozdziale wskazuje na wykorzystanie metody etnograficznej do celów szczegółowego badania chorego z afazją. Metoda etnograficzna nadaje się przede wszystkim i w całości do...
-
Ocena brak
Jakie baterie diagnostyczne stosuje się w procesie diagnozowania chorego z afazją?
Oprócz opisanych powyżej testów, ukierunkowanych na ocenę poszczególnych funkcji językowych oraz ich możliwych zaburzeń, możemy stosować jedną z kompleksowych baterii diagnostycznych afazji.
Definicja używanego lu terminu bateria jcsl sporna. Zdaniem niektórych autorów, bateria to:
1. grupa...