Inne /27 417 prac/

  • Ocena brak

    Don Nicola Vicentino

    Teoretyczne moliwosci muzyki stale neciły wybitnych twórców. W rozwinietej chro-matyce ienharmonii dopatrywali sie oni moliwosci nawiazania do systemów slaro-greckieh. tym bardziej e równolegle do tendencji humanistycznych nadszedł czas nawiazywania do muzykigreckiej.

    Nicola Vicentino zbudował w celu...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /878

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Giovanni Giacomo Gastoldi i Alessandro Striggio

    Giovanni Giacomo Gastoldi (ok. 1550-1622) działał w Mantui obok Monteverdiego i Pallaviciniego jako spiewak i kapelmistrz, pózniej jako kapelmistrz w Mediolanie.Komponował liczne madrygały, piesni i tance. W dziejach muzyki zapisał sie jako autor Balletti di cantare, sonare et ballare (1591), pieciogłosowych...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 382

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Jakob Arcadelt

    Jakob Arcadelt (ur. ok. 1500. zm. 1568 w Paryu) był przypuszczalnie Flamandczy-kiem.Wczesnie pojawił sie we Włoszech na dworze Lorenza de'Medici we Florencji. działał wRzymie (w r. 1540 został członkiem kapeli papieskiej), take przebywał w Paryu i w Liege.

    Komponował głównie dzieła swieckie. Wybił...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /996

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Madrygał

    Wyrosły z poetyckich zródeł madrygał odznaczał sie tym, ze traktował on słowa tekstunadzwyczaj starannie. Niemal kady szczegół tekstu miał tu swój odpowiednik w muzyce.Jako wyraz subiektywnych uczuc, madrygał reprezentował w muzyce styl nowy,indywidualny, nieskrepowany regułami formy, co wiecej: otwarty...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 806

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Gesualdo di Venosa

    Szczytowy kunszt w kompozycji madrygałów osiagneli Gesualdo di Venosa, Luca Marenzio i Ciaudio Monteverdi. Gesualdo di Venosa (Don Carlo Gesualdo principe di Venosa, ok. 1560-1613), krewny kardynała Carlo Borromea i przyjaciel Tassa, niezwykle utalentowany amator,kształcił sie przez dwa lata u organisty...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /996

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Luca Marenzio

    Zarówno Gesualdo, jak i - współczesny mu najwiekszy bodaj mistrz madrygału - Marenzio posługiwali sie chromatycznym jezykiem dzwiekowym w celu spotegowania wyrazu. Efekty tenazwano wrecz madrygalizmami. Słuyły one przede wszystkim podkresleniu i niejakomuzycznemu wyjasnieniu poszczególnych słów i...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 342

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Andrea Gabrieli

    Najwiekszy rozkwit szkoły weneckiej wiae sie z dwoma wybitnymi przedstawicielami jejstylu. Andrea Gabrieli i jego bratanek Giovanni Gabrieli doprowadzili styl weneckiej muzykido szczytów porównywanych z malarstwem Tycjana, Yeronesa i Tintoret-ta, wielkich twórcówweneckich.

    Andrea Gabrieli (ok. 1510-1586...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 125

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Komedie madrygałowe

    Na dworach włoskich (M antua, Ferrara, Florencja) rozpowszechniły sie przedstawienia dramatyczne z muzyka: canti carnascialeschi (maskaradowe piesni karnawałowe) i tzw. trionfi(o tresci mitologiczno-alegorycznej, wykonywane przez spiewaków na tle instrumentówtworzacych mała orkiestre). Najbardziej ulubiona...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 236

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Giovanni Gabrieli

    Giovanni Gabrieli (1554/57-1612/13) uczył sie u Orlanda di Lasso w Monachium (1575-79),działał równie jako organista w kosciele sw. Marka w Wenecji. Jego twórczosc miała jeszczewieksze znaczenie ni twórczosc jego stryja - Andrei. l on uczył wielu muzyków; do jegouczniów naleał m. in. H. Schutz.

    Giovanni...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 228

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Giovanni Pierluigi da Palestrina

    Giovanni Pierluigi da Palestrina (ok. 1525-1594) był spiewakiem w chórze S.intii MariaMaggiore w Rzymie (1537-1542). Chocia nie był duchownym (dwukrotnie onaty), papieJuliusz III mianował go kapelmistrzem w kosciele sw. Piotra i przyjał do grona muzykówkapeli sykstynskiej. W r. 1551 Palestrina został...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /2 678

    praca w formacie txt

Do góry