Inne /27 417 prac/

  • Ocena brak

    Opera w Rzymie

    Obok szkoły florenckiej i weneckiej wanym osrodkiem rozwoju opery staje sie szkołarzymska, oparta głównie na wspaniale komponowanych chórach, co bez watpienia łaczy sie ztradycjami wokalnymi muzyki koscielnej w Rzymie. Pisano opery swieckie i koscielne.

    Z świeckich oper na szczególna uwage zasługuje La...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /09.04.2013 Znaków /785

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Claudio Monteverdi

    Claudio Monteverdi (1567 —1643) jest najwaniejsza postacia muzyki włoskiej XVII wieku, zwłaszcza w dziedzinie ywo rozwijajacej sie opery. Monteverdi ustalił własne prawa powiazan miedzy głosem spiewajacym a zespołem instrumentalnym, wstawiał symfoniczneritornele w dzieło przecie głównie wokalne, co...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /09.04.2013 Znaków /4 799

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Wczesny barok

    Epoka baroku jest najdłusza epoka w dziejach muzyki nowszej. Obejmuje ona okres wprzyblieniu od r. 1560 do 1740 i zwykle dzielona bywa na trzy podokresy: wczesny barok,barok własciwy i pózny barok.

    Epoka wczesnego baroku obejmuje (równie w przyblieniu)lata 1560—1620. Barok wyrósł z renesansu: muzyka...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /2 898

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Technika wariacji

    Ważne miejsce zajmuje w muzyce instrumentalnej wariacja. Jako forma przetrwała ona moenajdłuej (jest pewne, e nawet dodekafonia Schónberga wyrosła na tle doswiadczenwariacyjnych).

    Formę te rozwijano szczególnie w Hiszpanii (lutnisci) i Anglii (wirginalisci)przy koncu XVI wieku. Wariacja opierała sie z...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /957

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Epoka monodii

    Styl monodyczny przeciwstawia spiew solowy akordowemu akompaniamentowi, opartemu natzw. basie generalnym. Zamiast dotychczasowego splotu kilku linii, które tworzyły polifonie,pojawia sie podział na głosy zewnetrzne (melodia i bas) i wewnetrzne, niejako wypełniajaceakordowo obie skrajne linie.

    Swiadomosc...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 679

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Gioseffo Zarlino

    Najwiekszy wpływ na rozwój mysli teoretycznej XVI wieku miał wenecjanin GioseffoZarlino (1517-1590), uczen Willaerta, mnich franciszkanski, kapelmistrz koscioła sw. Marka.Zarlino był uczonym o uniwersalnym wykształceniu, jasno myslacym teoretykiem i swietnymmuzykiem. Z jego dzieł muzycznych nie zostało...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 417

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Wirginalisci angielscy

    Angielscy kompozytorzy brali wydatny udział w rozwoju muzyki, ale dopiero działalnoscwirginalistów angielskich moe byc poczytana za pierwszy wielki wkład w jej rzeczywisteprzemiany w dziedzinie formy. Wirginał, czyli jakby klawesyn w mniejszym formacie, był wAnglii w powszechnym uyciu jako instrument domowy...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /2 538

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Bosso continuo

    Przełomowa data dla dziejów muzyki był rok 1600. W tym to czasie rodzi sie technika tzw.basu generalnego, stanowiacego podstawe konstrukcji harmonicznych, które przez 300 lat zgóra —jako system dur-moll — beda rzadziły jezykiem dzwiekowym. Zalaki styluakordowego pojawiaja sie ju około r. 1550 w muzyce twórców...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 367

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Marin Mersenne

    Marin Mersenne (1588-1648) naleał do zakonu paulinów. Studiował teologie i filozofie. Byłzawołanym teoretykiem. Trzykrotnie wyjedał do Wioch, by zebrac do swoich prac jaknajwiecej materiału. Korespondował z wielu uczonymi, m. in. z Kartezjuszem, z którymwspólnie studiował w La Fleche.z Huygensem i...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 018

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Teoria muzyki w XVI wieku

    Muzyka polifoniczna - jej rozkwit przypada na XV i XVI wiek - była zawsze bardziejspekulatywna ni pózniejsza muzyka homofoniczna. Nic wiec dziwnego, e rozwojowi polifonii towarzyszył bogaty rozkwit teorii, literatury teoretycznej. Już w r. 1474 nakładem Petera Schóffera z Moguncji ukazuje sie (jako jeden z...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /2 525

    praca w formacie txt

Do góry