Inne /27 417 prac/

  • Ocena brak

    Gioacchino Rossini

    Twórca oper komicznych Gioacchino Rossini (1792 -1868) pochodził z rodziny muzyków, był sam spiewakiem, klawesynista i skrzypkiem. Majac lat 20, przeywał w Rzymie pierwszewystawienie swojej opery. Odtad poswiecił sie niemal wyłacznie twórczosci scenicznej.

    Pisał na zamówienia licznych scen operowych...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /10.04.2013 Znaków /1 567

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Giuliani i gitarzyści okresu romantycznego

    Gitara klasyczna ma swoja długa historie. W Hiszpanii pojawiła sie w sredniowieczu, przywieziona tu z Azji przez Maurów. Gitara była w Hiszpanii i południowych Włoszech instrumentem ludowym, ale grali na tym instrumencie również wielcy wirtuozi.

    Słynnym gitarzystą był sam Paganini, zas wanym autorem w...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /10.04.2013 Znaków /989

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Gaetano Donizetti

    Gaetano Donizetti (1797—1848, urodził sie i zmarł w Bergamo) kształcił sie w spiewie i kompozycji. Napisał 60 oper, których tworzenie przychodziło mu niezwykle łatwo.

    Mając lat 35 i wiele dzieł scenicznych za soba, pisze swoje pierwsze arcydzieło L'elisir d'amore (Napój miłosny), opere komiczna...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /10.04.2013 Znaków /1 157

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Bellini i włoskie bel canto

    W XIX wieku szereg mistrzów włoskich działało we Francji, bądź to osiadając w Paryżu nastałe, badz też przebywajac we Francji na tyle długo, że dla muzyki francuskiej ich twórczoscma nie mniejsze znaczenie ni dla rodzimej. Cherubini, Spontini, Rossini, a potem Donizetticzy Bellini stanowili dla opery...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /10.04.2013 Znaków /2 649

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Karol Lipiński

    W Polsce rywalem Paganiniego był Karol Lipiński (1790 1861). pierwszy skrzypeklwowskiego teatru operowego, pózniej kapelmistrz. W r. 1839 przyjał stanowiskokoncertmistrza opery drezdenskiej.

    Tu był wysoko ceniony jako znakomity kameralista (grywał z Franciszkiem Lisztem sonaty skrzypcowe Beethovena, którego...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /10.04.2013 Znaków /976

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Adrien Boieldieu

    Przez długie lata Pary był centrum muzyki, a własciwie jej najpełniejszego w tym czasiegatunku — opery. Rozwój symfoniki przebiegał powoli i opierał sie na wielkichindywidualnosciach, które przez długie lata musiały przebijac sie, zdobywac sobie nalenemiejsce, podczas gdy opera była sprawdzianem niejako...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /10.04.2013 Znaków /1 699

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Uwertura koncertowa

    Pierwotnie uwertury były — jak sama nazwa na to wskazuje — wstepami do oper, zas wstep taki miał za zadanie przygotowanie publicznosci do obejrzenia własciwej akcji na scenie iwysłuchania opery. Uwertury słuchano zazwyczaj nieuwanie, podczas jej wykonywania lubpod jej koniec wchodzili do ló co moniejsi...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /10.04.2013 Znaków /1 112

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Daniel Francois Esprit Auber

    Daniel Francois Esprit Auber (1782—1871) pierwotnie zamierzał poswiecic sie handlowi dziełami sztuki. Przebywał w Anglii; majac lat 22, zajał sie muzyka i został uczniem L.Cherubiniego.

    W koncu zwrócił sie ku operze, ale bez wiekszego powodzenia. Dopiero jego trzynasta opera przyniosła mu sukces (Le Mucon —...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /10.04.2013 Znaków /906

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Marschner, Flotow, Lortzing i Nicolai

    Romantyczną operę niemiecką reprezentowali w I połowie XIX wieku obok Webera przedewszystkim Marschner, Flotow, Lortzing i Nicolai; obaj ostatni dali sie poznac głównie jako autorzy oper komicznych.

    Heinrich Marschner (1795—1861) studiował prawo i muzyke,działał w Dreznie, Lipsku i Hanowerze. Napisał 11...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /10.04.2013 Znaków /1 330

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Herold, Adam i Halevy

    Wybitnymi przedstawicielami paryskiej opery komicznej byli Herold, Adam i Halevy.

    Louis Joseph Ferdinand Herold (1791—1833) najpierw dał sie poznac jako wybitny pianista. W Neapolu zainteresował sie opera, skomponował z pewnym powodzeniem trzy dzieła. WParyu borykał sie z trudnosciami materialnymi, które nie...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /10.04.2013 Znaków /1 563

    praca w formacie txt

Do góry