-
Ocena brak
Henri Duparc
Do najwybitniejszych uczniów Francka należeli: Duparc, Chausson, Bordes, de Breville, Ropartz, a przede wszystkim - Yincent d'indy.
Henri Duparc (1848—1933) napisał miedzy r.1868 a 1884 szereg piesni, które przyniosły mu rozgłos wybitnego kompozytora muzyk.!wokalne). Był w nich prekursorem Faurego i...
-
Ocena brak
Louis Moreau Gottschalk
Louis Moreau Gottschalk (1829—1869) był jednym z pierwszych kompozytorów amerykanskich; dzis uważa sie jego twórczosc za równorzedna twórczosci europejskichromantyków. Gottschalk urodził sie w Nowym Orleanie. kształcił zas w Paryżu gdzie terozpoczał działalnosc wirtuozowska uwienczona sukcesami.
Majac...
-
Ocena brak
Wolf i liryka późnoromantyczna
Najwybitniejszy od czasów Schuberta autor piesni Hugo Wolf (1860 - 1903) działał w Wiedniu jako entuzjasta Wagnera i krytyk muzyczny. Tworzył swoje utwory spontanicznie, wkrótkim czasie, ujmujac je od razu w cykle. Tak powstały: piesni do słów Mórikego, Hichendorffa (oba cykle z r. 1888), Goethego (1881-89)...
-
Ocena brak
Hans Pfitzner i Franz Schreker
Odrebny styl prezentowali na przełomie XIX i XX wieku Pfitzner i Schreker. Hans Pfitzner (1869—1949) działał jako dyrygent, teatralny w wielu miastach niemieckich i sam próbowałswoich sił w zakresie muzyki scenicznej (opery).
Dziełem jego życia była opera Palestrina(1917), pesymistyczna w swojej wymowie...
-
Ocena brak
Gustav Mahler
Hegemonie muzyki niemieckiej i austriackiej swietnie utrzymali dwaj wybitni twórcy: Mahłeri R. Strauss. Gustav Mahler (1860—1911) uchodzi za kontynuatora wielkiej tradycjisymfoników wiedenskich i bezposredniego nastepce Brucknera. Jego muzyka ma wieluzwolenników, ale i wielu przeciwników. Zwolennicy utrzymuja, i...
-
Ocena brak
Peter Gast i Hermann Goetz
Współczesni Brahmsa i Brucha wyrastali z kregu wpływów wczesnoromantycznych. Hermann Goetz (1840—1876) próbował swoich watłych sił (cierpiał na gruzlice i w ostatnich latachycia mieszkał w niemal zupełnie zaciemnionym pokoju) w zakresie opery (DerWiderspenstigen Zahmung, 1874, i nie ukonczona Francesca da...
-
Ocena brak
Max Reger
Max Reger (1873—1916) komponował piesni — był to okres, wielkiego rozwoju tej formy, ale jego główne zasługi lea w rozwinieciu muzyki organowej i kameralnej, Reger posiadałswietne rzemiosło kontrapunktyczne. Pisali muzyke o przeładowanej fakturze i o olbrzymichrozmiarach formalnych.
Barokowosc Regra...
-
Ocena brak
Peter Cornelius
Peter Cornelius (1824-1874) wywodził sie z kregu Liszta i Wagnera. Był autorem opery Der Barhier von Hnv,<.hiil du własnego libretta, ale zarówno ta opera, jak i napisana ju w Wiedniu opera Ciii me przyniosły mu satysfakcji. Zachwycał sie jego talentem Liszt. Kiedypierwsza opere Corncliusa usunieto z...
-
Ocena brak
Hugo Riemann
Hugo Riemann (1849-1919) uznany został za najwiekszego muzykologa wszystkich czasów. Jego dzieło jest imponujace: był badaczem epok, historykiem muzyki, jej systematykiem i metodologiem, autorem podreczników z wszystkich niemal dziedzin muzyki, wreszcie autorem leksykonu, który w nowych wydaniach jeszcze dzis...
-
Ocena brak
Reinecke i współcześni
Dziewietnastowieczne życie muzyczne w Niemczech rozwijało sie w wielu osrodkach: wHamburgu, Lipsku, Stuttgarcie czy Weimarze działali i wielcy niemieccy mistrzowie, i pomniejsi, z których kilku zasługuje na przypomnienie.
Wsród nich wybitna postacia był Carl Reinecke (1824—1910), działajacym, in. w Kolonii...