Inne /27 417 prac/

  • Ocena brak

    Mistrzowie ostatnich pokoleń

    Niderlandczyków Reprezentantami póznego stylu niderlandzkiego byli Arcadelt i Clemens nonPapa. Jacob Arcadelt (ok. 1500-1568) wsławił sie pełnymi wyrazu, lirycznymi madrygałami(napisał ich w sumie około 200). Jak wszyscy kompozytorzy niderlandzcy pisał msze, motetyi chansons. Działał we Florencji, w Rzymie...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 005

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Adrian Willaert

    W trzecim pokoleniu kompozytorów niderlandzkich najwybitniejsza postacia był Willaert.Flamandczyk Adrian Willaert (ur. miedzy 1480 a 1490, zm. 1562 w Wenecji) studiował prawo,w muzyce był przypuszczalnie uczniem J. Moutona w Paryu. W latach 1522-25 byłmuzykiem na dworze ksiaecym w Ferrarze, pózniej spiewakiem...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 292

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Rozkwit sztuk

    Twórczosc muzyczna musiała byc popierana, by mogła sie rozwijac. Czy wobec tego rozwijałasie swobodnie? Chyba tak, skoro do muzyki liturgicznej przenikały elementy swieckie w takwielkiej ilosci - i Kosciół (acz zrazu niechetny takim innowacjom) na to pozwalał. Jednolitosci jednoznacznosc zreszta nikogo ju w...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 053

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Cyprien (Cipriano) de Rore, Philipe de Monte i Charles Luython

    Do mistrzów piatego pokolenia kompozytorów niderlandzkich nalea - de Rore, de Monte, Luython i di Lasso. Z nich Orlando di Lasso zasługuje jako najwiekszy twórca swojej epoki naosobne potraktowanie. Flamandczyk Cyprien (Cipriano) de Rore (1516-1565) był uczniemWillaerta w Wenecji i działał na dworach włoskich...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 994

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Styl szkół niderlandzkich

    Kompozytorzy szkół niderlandzkich stworzyli nowy wokalny styl polifoniczny o wielkiejsamodzielnosci poszczególnych głosów. W chórze Niderlandczyków zaczyna dominowacczteroglosowosc. Dodawano partie głosów niszych, dzieki czemu współbrzmienia zyskały napełni. Posługiwano sie czesto akordami, których...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /839

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Jean Ockeghem

    Pierwsze pokolenie twórców niderlandzkich działajacych w drugiej połowie XV wiekureprezentuja przede wszystkim Ockeghem i Obrecht. Starszy z nich, Jean Ockeghem (ur. ok.1425, zm. ok. 1496 w Tours), spiewak i kapelmistrz, pozostaje dla dzisiejszych badaczy wciawielka zagadka: nie wiemy nic ani o jego pochodzeniu...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 000

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Josquin des Pres

    Josquin des Pres (ok. 1440-1521) był bodaj najwieksza indywidualnoscia w muzyce przełomuXV i XVI wieku. Pochodził, jak wiekszosc wielkich twórców niderlandzkich, z Henegowii.Był kapelmistrzem katedralnym w Mediolanie, działał w Rzymie, w Cambrai, Modenie iFerrarze, wreszcie na dworze francuskiego Ludwika XII...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /2 122

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Jacob Obrecht

    Jacob Obrecht (ok. 1450-1505) był równie spiewakiem i kapelmistrzem, działał kolejno wwielu miastach (Utrecht, Cambrai, Ferrara), w tym równie w bogatej Antwerpii. Byłnauczycielem humanisty Erazma z Rotterdamu. Uprawiał muzyke bardziej tradycyjna, opartana licznych imitacjach wokalnych, czesto bliskich...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 212

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Nicolas Gombert

    Uczen Josquina des Pres, Nicolas Gombert (ur. w ostatnich latach w. XV, zm. 1556), Flamandczyk, był kapelmistrzem i duchownym, autorem wielu dzieł, które ukazywały sie judrukiem (10 mszy, ok. 160 motetów, 8 magnincatów, ok. 60 chansons). Niektóre jego piesnimiały charakter ilustracyjno-programowy (np. Cham des...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /617

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Missae parodiae

    Terminem parodia okreslano w muzyce przede wszystkim przemiane, dopiero pózniej bedzieon oznaczał umyslne odwartosciowywanie przez wykpienie, przez przekształcenie elementówserio w elementy komiczne.

    Missa parodia pojawia sie po raz pierwszy jako technika w mszy,której autorem był Jacques Paix (XVI w.), a...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 188

    praca w formacie txt

Do góry