Inne /27 417 prac/

  • Ocena brak

    Toccata

    Inna ważną forma obok ricercaru jest toccata, samodzielna forma instrumentalna, wykształcona z improwizacyjnego/M-acW/Mw czypraeamhulum.

    Wirtuozostwo instrumentalne (lutnia, klawesyn, organy) jest w niej niemal załoeniem kompozycyjnym, wpewnym stopniu zaley jednak od załoen ogólnych muzyki: toccata...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 035

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Antonio de Cabezón

    Antonio de Cabezón (ok. 1500- 1566) był znakomitym przedstawicielem hiszpanskiej muzykiorganowej (take jego brat Juan i syn Hernando, 1541-1602, byli wybitnymi kompozytorami iwydawcami dzieł instrumentalnych).

    Ociemniały od urodzenia, Cabezón pełnił funkcjenadwornego organisty Filipa II w Madrycie i był...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /960

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Instrumentalna muzyka XVI wieku

    Przez wieki dominujaca muzyka wokalna nie pozwoliła w XVI wieku na pełniejszerozwiniecie form instrumentalnych. Instrumenty stanowiły do tej pory zawsze jakby dodatekdo spiewu. Towarzyszyły spiewowi i pierwotnie ich ideałem było piekno brzmieniawokalnego, o czym moemy sie przekonac wsłuchujac sie w...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /2 975

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Mikołaj Gomółka

    W roku 1580 ukazuje sie w druku najpełniejszy zabytek polskiej muzyki renesansowej -Melodie na Psałterz polski Mikołaja Gomółki (ok. 1535 -po 1591) do przekładu PsałterzaDawida Jana Kochanowskiego. Gomółka, urodzony w Sandomierzu, był spiewakiem iinstrumentalista kapeli królewskiej, a pod koniec ycia -...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 009

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Muzyka lutniowa

    W muzyce instrumentalnej XVI wieku wane miejsce zajmuja utwory na lutnie. Lutnia byłainstrumentem niemal domowym, słuyła do wykonywania tanców ijako instrumentakompaniujacy. Posługiwano sie tym instrumentem ju około r. 1450 (w przyblieniu - do r.1650).

    Jako instrument o szesciu strunach (piec niszych...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /2 830

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Muzyka klawesynowa

    W drugiej połowie XVI wieku wynaleziono szereg instrumentów klawiszowych, które dały poczatek fortepianowi, choc do rozwoju samego fortepianu było jeszcze daleko.

    Z tych instrumentów najwieksze znaczenie posiadał w tym czasie klawesyn, instrument o dzwiekudelikatnym, słabym. Na ten instrument pisano zrazu...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /793

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Muzyka organowa

    Pieciu mistrzów zadecydowało we Włoszech o znaczeniu muzyki organowej: Cłaudio Merulo,Girolamo Cavazzoni, Annibale Padovano oraz Andrea i Giovanni Gabrieli. W wieluprzypadkach dzieła ich były opracowaniami gotowych dzieł wokalnych; dopiero z czasempojawiaja sie samodzielne utwory organowe, o indywidualnym...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /3 336

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Pieśń ludowa

    Rozwój muzyki przebiegał zawsze dwutorowo. Obok muzyki artystycznej uprawiano muzykeludowa. Rozdział - i rozdwiek - miedzy muzyka koscielna a swiecka miał swoje podłoe wbujnie rozkwitajacej muzyce ludowej. Przez setki lat muzyka ludowa pozostawała nietknieta istanowiła dla muzyków zródło inspiracji. Jej...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /1 204

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Muzyka polska - wiek XVI

    Muzyka szkoły niderlandzkiej wywarła na kompozytorów polskich wpływ równie silny, jakpózniej muzyka szkół włoskich. Do Polski przenikały te wpływy w róny sposób, badz przezto, e nasi muzycy studiowali za granice;, badz dzieki temu, e obcy muzycy działali wPolsce.

    Z wiekiem XVI wchodzimy w okres...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /2 416

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Claudio Merulo

    Claudio Merulo (te: Ciaudio da Correggio, własc. Merlotti, 1533-1604) był wybitnymorganista i budowniczym organów; działał take jako wydawca w Wenecji. pózniej jakoorganista w Mantui i Farmie. Merulo jest przede wszystkim twórca muzyki organowej, odniego bierze poczatek charakterystyczny styl...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /KonstancjuszII Dodano /08.04.2013 Znaków /992

    praca w formacie txt

Do góry