Inne /27 417 prac/

  • Ocena brak

    Amati, Guarneri i Stradivari

    Najwybitniejszymi mistrzami cremonskimi byli: Andrea Amati (1500/05—ok. 1580), jego synowie Antonio (1538 - przed 1640) i Girolamo (1561—1630) oraz —jako najwybitniejszy— syn Girolama, Nicola Amati (1596—1684), nauczyciel Stradivariego, Guarneriego,Ruggieriego i Grancina. Hieronymus (lub Girolamo II, 1649—1740)...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /09.04.2013 Znaków /2 054

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Marc-Antoine Charpentier

    Marc-Antoine Charpentier (ok. 1636—1704) był uczniem Carissimiego w Rzymie. Działałjako kapelmistrz w Paryu.

    Wypierany notorycznie przez Lully'ego, napisał tylko dwie opery imuzyke do kilku przedstawien teatralnych Moliera i Corneille'a. Był jednym z najwiekszychmistrzów baroku europejskiego. Ogromne...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /09.04.2013 Znaków /738

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Adam Jarzebski

    Polska muzyke instrumentalna reprezentuje obok naleacego do szkoły weneckiej Mikołaja Zielenskicgo Andrzej Rohaczewski, ale najwieksze zasługi w tym zakresie połoył Adam Jarzebski (przed 1590—1649), piszacy wyłacznie muzyke instrumentalna.

    Jego główne dziełoto 27 Canzoni e concerti na 2, 3 lub 4...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /09.04.2013 Znaków /1 051

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Suita

    Suita ma swoja długa prehistorie. Jej poczatki siegaja jeszcze XIII wieku. Suita składa sie ztanców o kontrastowym charakterze i wykonywana była najpierw na pojedynczychinstrumentach (np. na lutni), pózniej przez instrumenty smyczkowe, wreszcie przez orkiestre.

    Sama nazwa formy nie była wprowadzona od razu;...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /09.04.2013 Znaków /1 586

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Sonata

    Zasada basu generalnego przyczyniła sie niebywale do rozwiniecia nowych form. Jedna znajwaniejszych stała sie sonata skrzypcowa. W miare doskonalenia sie techniki gryskrzypcowej przybywały utwory komponowane zrazu na wzór innych form (np. canzony),pózniej bardziej samodzielnie. Nie ma podstaw do sadzenia, e na...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /09.04.2013 Znaków /2 267

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Marcin Mielczewski

    Muzyka religijna rozwijała sie w XVII wieku równie w Polsce. Jej wybitnym przedstawicielem był Marcin Mielczewski (zm. 1651), członek kapeli dworskiej wWarszawie, pózniej kapelmistrz biskupa w Płocku. Mielczewski był pierwszym przedstawicielem koncertu wokalno- instrumentalnego w Polsce, a take motetu i...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /09.04.2013 Znaków /891

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Delalande i muzyka religijna we Francji

    Michel-Richard Delalande (1657—1726), pietnaste dziecko krawca, wyrósł w Paryu naznakomitego organiste. Z czasem został muzykiem dworskim i powierzono mu muzycznewychowanie ksieniczek.

    W koncu został kapelmistrzem królewskim. Pisał balety, dziełainstrumentalne (Symphonies des soupers du Roi, Symphonies des...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /09.04.2013 Znaków /890

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Oratorium

    Rozwój opery przyczynił sie niepomiernie do powstania nowych form muzyki koscielnej,form dramatyzowanych. Najwaniejsza z nich jest oratorium, powstałe przypuszczalnie z formdialogowych (forme dramatyczna miały ju kontemplacyjne laudi). Oratoria komponowalimuzycy zwiazani z kosciołem czy katedra, nie zas z...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /09.04.2013 Znaków /1 742

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Neri

    Nazwa oratorium pochodzi od słowa oratoria (sala modłów w klasztorach). W rzymskichklasztorach Filippo Neri (1515—1595, został pózniej uznany za swietego) zainicjował w„oratoriach" popularne naboenstwa, w których wierni wykonywali spiew (tzw. lauda),ujmowany w formie dialogów (dialog oratoryjny). Zamkniete...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /09.04.2013 Znaków /1 631

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Heinrich Schutz

    Typowa forma muzyki religijnej była w XVI i XVII wieku (jak ju wiemy) pasja, formawokalna lub wokalno-instrumentalna do tekstu o mece Chrystusa. W epoce barokuwprowadzono do pasji monodyczny recytatyw, co bezsprzecznie było zasługa Heinri-chaSchutza (1585 -1672), najwybitniejszego przed Bachem autora pasji...

    Ocena / Przedmiot / Muzyka

    Autor /Burchard Dodano /09.04.2013 Znaków /1 367

    praca w formacie txt

Do góry