Humanistyczne /40 339 prac/

  • Ocena brak

    Szabeltas

    Płaska torba, noszona przez huzarów,troczona do gł. pasa tuż przy rapciach szabli, pierwotnieużytkowa, w XVIII i XIX w. jako ozdoba, dostosowanado barwy munduru, haftowana, często z blachątłoczoną w herby i cyfry; w Polsce XVIII w. używanateż przez służbę dworską ubieraną z węgierska.

    Ocena / Przedmiot / Humanistyczne

    Autor /Fryda Dodano /07.11.2012 Znaków /308

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Szałamaja

    Instrument muz. dęty, stroikowy; maprosty, lekko rozszerzający się, jednoczęściowy korpusz kilkoma otworami dźwiękowymi, dźwięcznikjest nieco rozchylony.

    Stroik jest osadzony w komorzestroikowej lub na piruecie. Pojawiła się we Włoszechi Francji w XII—XIII w., występuje do XVII w.

    Ocena / Przedmiot / Humanistyczne

    Autor /Fryda Dodano /07.11.2012 Znaków /301

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Sygnatura

    Własnoręczny znak artysty na jego dziele; może nim być podpis w całości, w skrócie lub jako monogram, rzadziej figura geom. lub postać zwierzęca (np. smok Cranachów).

    S. znane były w starożytności, w średniowieczu rzadkie, z uwagi na anonimowy charakter większości prac; specjalną ich grupę tworzą...

    Ocena / Przedmiot / Humanistyczne

    Autor /Fryda Dodano /07.11.2012 Znaków /1 030

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Superekslibris, supralibros

    Graf. znak własnościowyksiążki odciśnięty na okładce (przedniej lubobu) druku czy rękopisu. Matrycą s. jest tłok zwyklemetal.; odciśnięcie może być bezbarwne (ślepe), barwnelub złocone.

    Najczęściej spotykanym motywemna s. jest herb czy gmerk właściciela z jego nazwiskiemlub monogramem.

    S...

    Ocena / Przedmiot / Humanistyczne

    Autor /Fryda Dodano /07.11.2012 Znaków /500

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Sygnet

    Rodzaj pieczęci osobistej, odciskanej na podkładzie zwosku lub ciasta przez papier, w opłatku i najczęściejw laku za pomocą niewielkiego tłoka, zazwyczajoprawianego jako oko pierścienia.

    W sfragistyce poi.pojawił się w XIII w.; często używany —> contrasigillumpieczęci książęcych, także do...

    Ocena / Przedmiot / Humanistyczne

    Autor /Fryda Dodano /07.11.2012 Znaków /1 204

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Suppedaneum

    1) w przedstawieniach ukrzyżowanegoChrystusa, spotykanych najczęściej w sztuceśredniow., czworokątna lub półkolista płytka przybitado krzyża pod nogami Chrystusa; podnóżek;

    2) takżepodstawa ołtarza, do której prowadzą stopnie. (łac.)

    Ocena / Przedmiot / Humanistyczne

    Autor /Fryda Dodano /07.11.2012 Znaków /268

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Sykatywa, sykatyw, sekatywa

    Substancja dodawanado farb mai., przyspieszająca ich schnięcie; dawniej,gł. w celu nadania farbom połysku, używano olejulnianego po zagęstnieniu go na słońcu; s. właściwe,stosowane od XVIII w., są gotowanymi olejami z dodatkiemzwiązków ołowiowych i manganowych.

    Ocena / Przedmiot / Humanistyczne

    Autor /Fryda Dodano /07.11.2012 Znaków /281

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Supraporta

    Panneau dekor. umieszczone nadotworem drzwiowym, wypełnione dekoracją rzeźb.,freskową lub malowidłem na płótnie ujętymi w stiukowelub drewn. obramienie; s. pojawiła się w pałacachrenes; charakterystyczna dla okresu baroku, rokokai klasycyzmu.

    (łac. supra portam 'nad drzwiami')

    Ocena / Przedmiot / Humanistyczne

    Autor /Fryda Dodano /07.11.2012 Znaków /296

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Symbol

    W sztukach piast, znak umowny posługującysię przedstawieniem przedmiotu konkretnegojako ekwiwalentu określonej zwięzłej treści pojęciowej(gołąb = pokój, krzyż = chrześcijaństwo).

    W różnychepokach mogą zmieniać się treści, które dany s.wyraża (np. wąż - w starożytności symbol zbawienia,w...

    Ocena / Przedmiot / Humanistyczne

    Autor /Fryda Dodano /07.11.2012 Znaków /568

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Suprematyzm

    Kierunek w sztuce abstrakc. stworzonyprzez K. Malewicza, który ograniczał stosowaneformy do kwadratu, prostokąta, prostej linii, kołai krzyża. Przeświadczony, że trwałe wartości sztukistanowią wyłącznie walory formy, dążył do wyzwoleniajej z balastu świata przedmiotowego i wszelkiejekspresji.

    W 1913...

    Ocena / Przedmiot / Humanistyczne

    Autor /Fryda Dodano /07.11.2012 Znaków /1 354

    praca w formacie txt

Do góry