Humanistyczne /40 339 prac/

  • Ocena brak

    Szkielet

    Personifikacja śmierci, często przedstawia w postawie zadumy lub z kosą i klepsydrą (klepsydra); spotykamy go już w późnej starożytności (Grecy przedstawiali śmierć jeszcze jako młodzieńczego brata snu lub jako geniusza ze zgaszoną i opuszczoną pochodnią).

    W późnym średniowieczu motyw tańca...

    Ocena / Przedmiot / Kulturoznawstwo

    Autor /Teresa777 Dodano /16.11.2012 Znaków /577

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Szata mnisza, habit

    Wg tradycji zakonnej najczęściej symbol ubóstwa, wyrzeczenia się świata i przynależności do jakiejś społeczności religijnej; w chrześcijaństwie interpretowana w symbolicznym związku z szatą do chrztu.

    Ocena / Przedmiot / Kulturoznawstwo

    Autor /Teresa777 Dodano /16.11.2012 Znaków /220

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Szczepienie (drzew owocowych)

    Owoce zaszczepionych drzew uchodziły u Żydów za produkt działania sprzecznego z naturą j gwałcącego boski porządek i dlatego nie wolno było ich spożywać.

    W śrdw. sztuce chrzęść, zaszczepiony ryż oznacza niekiedy nawrócenie się, uczlachetnienie, odrodzenie duchowe spowodowane przez...

    Ocena / Przedmiot / Kulturoznawstwo

    Autor /Teresa777 Dodano /16.11.2012 Znaków /321

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Szafir

    W starożytności i w średniowieczu uchodził za leczniczy kamień (zresztą często porów nywano go z lapis lazuli); ze względu na jego błękitną barwę jest symbolem nieba, opieki niebiańskiej lub — u alchemików — powietrza.

    W Apokalipsie szafir należy do fundamentów Jerozolimy niebiańskiej. Podobnie jak...

    Ocena / Przedmiot / Kulturoznawstwo

    Autor /Teresa777 Dodano /16.11.2012 Znaków /447

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Szczur

    W Azji zwierzę-symbol przynoszący szczęście; w Japonii towarzysz boga bogactwa, w Chinach, podobnie jak na Syberii, brak szczurów w domu i w zagrodzie uchodził za znak niepokojący. W mit. ind. szczur jest zwierzęciem, którego dosiada bóg Ganesia o głowie słonia (słoń).

    Natomiast w Europie szczur w...

    Ocena / Przedmiot / Kulturoznawstwo

    Autor /Teresa777 Dodano /16.11.2012 Znaków /731

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Szakal

    Często uchodził za zwierzę, które włóczy się wokół cmentarzy i żywi się trupami, toteż w jego pojawieniu się widziano zły znak. Niekiedy uważano go także za symbol chciwości i gniewu.

    Zwierzęcą głowę egip. boga zmarłych Anubisa często interpretowano jako głowę szakala; w tym przypadku chodzi...

    Ocena / Przedmiot / Kulturoznawstwo

    Autor /Teresa777 Dodano /16.11.2012 Znaków /381

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Stopa

    Najbardziej związana z ziemią część ciała zwierzęcia i człowieka; jako organ poruszania się do przodu, ,,kroczenia", pozostaje w symbolicznym związku z wolą: tak np. w zwyczajach ludowych i prawie postawienie na czymś stopy rozumiano jako znak wzięcia tego w posiadanie. W szczególności w...

    Ocena / Przedmiot / Kulturoznawstwo

    Autor /Teresa777 Dodano /16.11.2012 Znaków /1 415

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Sykomora

    Określenie różnych drzew, w Egipcie szczególnie morwy lub oś/e/ ligi, które uważano za symbol spokoju w życiu pośmiertnym; dusze zmarłych wyobrażano sobie niekiedy jako ptaki, które żyją w gałęziach sykomory.

    Ocena / Przedmiot / Kulturoznawstwo

    Autor /Teresa777 Dodano /16.11.2012 Znaków /248

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Stożek

    Partycypuje w symbolice koła i trójkąta. Jako symbol przypuszczalnie pozostawał w związku z boginiami płodności (Astarte względnie Isztar i Afrodyta).

    W innym kontekście forma stożka, kończąca się ostrym szpicem, pojawia się niekiedy jako praobraz (wzór) rozwoju duchowego: symbolizuje on przejście od...

    Ocena / Przedmiot / Kulturoznawstwo

    Autor /Teresa777 Dodano /16.11.2012 Znaków /440

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Symbole Ewangelistów

    W sztuce chrzęść, atrybuty przyporządkowane przedstawieniom Ewangelistów; atrybuty te mogą również zastępować samych Ewangelistów. Mateuszowi przypisano anioła lub człowieka, Markowi — Lwa, Łukaszowi — byka, Janowi — orła.

    Przyporządkowanie to wywodzi się z jednej z wizji z Objawienia św. Jana...

    Ocena / Przedmiot / Kulturoznawstwo

    Autor /Teresa777 Dodano /16.11.2012 Znaków /1 143

    praca w formacie txt

Do góry