Humanistyczne /40 339 prac/

  • Ocena brak

    Chrystus wiary

    Wyrażenie używane na oznaczenie ogromnego rozdźwięku między wnioskami, do jakich dojść można, jeżeli się na Jezusa patrzy z czysto historycznego punktu widzenia, a postawą człowie-ka wierzącego, który przyjmuje Jezusa jako Syna Bożego i Zbawiciela świata.

    Zob. Jezus historyczny, Syn Boży.

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Edward001 Dodano /22.11.2012 Znaków /313

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Chrystologia funkcjonalna

    Chrystologia, która skupia się na zbawczej działalności Chrystusa i dzięki temu w bardzo dużym stopniu zbiega się z soteriologią. Z konieczności jednak zakłada ona chrystologię ontologiczną, która się ogniskuje na tym, kim i czym jest sam Chrystus.

    Zob. chrystologia, soteriologia.

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Edward001 Dodano /22.11.2012 Znaków /308

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Chrzczenie

    Przyjęcie do wspólnoty Kościoła, czego zewnętrznym znakiem jest otrzymanie chrześcijań-skiego imienia. Na Zachodzie dzieje się to podczas udzielania sakramentu chrztu, na Wschodzie natomiast z chrztem połączone jest bierzmowanie i pierwsza Komunia św.

    Zob. chrzest, inicjacja.

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Edward001 Dodano /22.11.2012 Znaków /294

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Chrystologia oddolna

    Odmiana chrystologii, której podstawą i źródłem jest przebadanie ludzkich dziejów Chrystusa zwłaszcza tak, jak nam je przedstawiają Ewangelie synoptyczne.

    Zob. Chrystologia “logos-anthropos”, ewangelie synoptyczne, teologia antiocheńska.

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Edward001 Dodano /22.11.2012 Znaków /277

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Chrzest

    (ogólnosłowiańskie “chrzcić” = “znaczyć krzyżem”; gr. “baptisma” = “zanurzenie”). Podstawo-wy sakrament “odrodzenia”, który sprawia, że człowiek ochrzczony staje się członkiem Kościoła, a przez to jest zdolny do przyjęcia innych sakramentów.

    Ochrzczeni po obmyciu wodą i uświęceniu przez Ducha...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Edward001 Dodano /22.11.2012 Znaków /1 136

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Chrystologia odgórna

    Odmiana chrystologii, której podstawą i źródłem jest fakt, że Jezus jest odwiecznym Słowem Bożym albo Synem Bożym, który zstąpił na nasz świat (J 1, 14).

    Zob. Chrystologia “logos-sarks”, teologia aleksandryjska.

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Edward001 Dodano /22.11.2012 Znaków /255

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Chrzest dzieci

    Chodzi o chrzest niemowląt urodzonych w rodzinach chrześcijańskich. Nowy Testament pośrednio wskazuje na praktykę chrztu niemowląt, kiedy opowiada, że całe rodziny przyjmowały wiarę i sakrament chrztu (zob. Dz 10, 1-48; 16, 15, 33; 1 Kor 1, 16). W III wieku św. Cyprian (zm. 258) i Oryge-nes (ok. 185 -...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Edward001 Dodano /22.11.2012 Znaków /1 935

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Chrystologia “logos - anthropos”

    (gr. “Słowo - Człowiek”). Jest to chrystologia “oddolna”, znamienna dla Teodora z Mopsuestii (ok. 350-428) i dla szkoły antiocheńskiej, a zmierzająca do utrzymania pełnego człowieczeństwa Jezusa Chrystusa.

    Po przyjęciu istnienia dwoistości natur (pełnej ludzkiej natury Chry-stusa i pełnej Jego natury...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Edward001 Dodano /22.11.2012 Znaków /866

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Cezaropapizm

    Stosowana przez państwo praktyka wkraczania w sprawy kościelne pod pozorem strze-żenia interesów ludzi wierzących. W państwowej religii pogańskiej cesarze rzymscy byli odpowiedzial-nymi za kult najwyższymi pontifikami.

    Po przejściu na chrześcijaństwo wykazywali oni często brak po-szanowania dla...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Edward001 Dodano /22.11.2012 Znaków /880

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Cechy Kościoła

    Istotne właściwości Kościoła Chrystusowego: jedność, świętość, katolickość i apostol-skość (Nicejsko-konstantynopolitańskie wyznanie wiary). Kiedy Jan Wiklif (ok. 1330-1384) i Jan Hus (ok. 1372-1415) położyli nacisk na “duchową” stronę Kościoła, w roku 1431 dominikanin, kardynał Jan de...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Edward001 Dodano /22.11.2012 Znaków /1 200

    praca w formacie txt

Do góry