Humanistyczne /40 339 prac/

  • Ocena brak

    Idealizm

    (gr. “pojęcie”) Całościowa interpretacja rzeczywistości i historii, w której idee i ideały maj ą przewagę nad konkretnym doświadczeniem i nad przedmiotami będącymi w zasięgu zewnętrznego doznawania.

    W sposób bardziej specyficzny przez idealizm rozumiemy każdy taki system filozoficzny, który wszystko...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Eligia Dodano /23.11.2012 Znaków /1 638

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Historia teologii

    Systematyczne próby zrozumienia i wyjaśnienia objawienia, trwające od czasów Nowego Testamentu po Sobór Watykański II, oraz jego następstwa. Św. Paweł, św. Jan, św. Łukasz i inni autorzy ksiąg Nowego Testamentu - jeszcze bardziej niż ich poprzednicy w Starym Testamencie - pozostawili nam natchnione...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Eligia Dodano /23.11.2012 Znaków /4 626

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Ikona

    (gr. “obraz, wizerunek”). Obraz święty, namalowany na drewnie albo ukształtowany w formie mozaiki. Ikony są zazwyczaj obrazami bez zastosowania perspektywy, nawet jeżeli czasem kontury szat są malowane na osłonach.

    Osoby i wydarzenia na ikonach są przedstawiane raczej symbolicznie niż realistycznie i w...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Eligia Dodano /23.11.2012 Znaków /1 042

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Holokaust

    (gr. “coś całkowicie spalonego, całopalenie, ofiara całopalna”). Wyraz od czasu drugiej wojny światowej używany na oznaczenie sześciu milionów Żydów zamordowanych przez nazistów usiłujących wyniszczyć cały naród żydowski.

    Żydowskie określenie Holokaustu “Szoah” zostało użyte zarówno w dokumencie...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Eligia Dodano /23.11.2012 Znaków /811

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Ikonostas

    (gr. “ściana z obrazami”). W Kościołach wschodnich zasłona albo ściana pokryta obrazami, która oddziela nawę świątyni od sanktuarium. Sanktuarium jest symbolem nieba, a nawa ziemi. Obie części świątyni pokrywa jednak jeden i ten sam dach, żeby pokazać, że podczas sprawowania liturgii my na ziemi...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Eligia Dodano /23.11.2012 Znaków /762

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Homilia

    (gr. “przebywanie razem”, “rozmowa”; stąd: przemawianie podczas zgromadzenia, kazanie). Pierwotnie wyjaśnianie Pisma Świętego podczas sprawowania chrześcijańskich nabożeństw - zwyczaj wywodzący się z podobnych praktyk stosowanych w synagogach żydowskich (zob. Łk 4, 16-22; Dz 13, 15). Z czasem wyrazem...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Eligia Dodano /23.11.2012 Znaków /1 408

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Immanencja Boża

    (łac. “pozostawanie w czymś, trwanie”). Obeność Boża we wszystkim i wszędzie (zob. Ps 139). Jeżeli się jej nie uzupełni przez pojęcie Bożej transcendencji, która oznacza, że Bóg istnieje także ponad i poza wszechświatem, to pojęcie immanencji może doprowadzić do panteizmu.

    Zob. panenteizm...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Eligia Dodano /23.11.2012 Znaków /377

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Homoios

    (gr. “podobny”). Termin odnoszący się do ugrupowania ariańskiego, na którego czele stał Aka-cjusz z Cezarei (zm. ok. 366); chciał on iść drogą pośrednią między semiarianami, a tymi, którzy przyjęli uchwały Soboru Nicejskiego I.

    Wskutek poparcia cesarza Konstancjusza II ich formuła (“Syn był we...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Eligia Dodano /23.11.2012 Znaków /643

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Hiperdulia

    (gr. “więcej niż należna służba”). Szczególny rodzaj kultu okazywany Najświętszej Maryi Pannie jako Bożej Rodzicielce. Przewyższa on kult zwany dulia (gr. “służba, niewolnictwo”) okazywany innym świętym, jest jednak niższy niż tak zwana “latria" (gr. uwielbienie), czyli tylko Bogu należna...

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Eligia Dodano /23.11.2012 Znaków /396

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Imperatyw kategoryczny

    Według Immanuela Kanta (1724-1804) bezwarunkowa zasada moralna wiążąca wszystkich w sposób absolutny - w przeciwieństwie do imperatywu hipotetycznego, który ma moc wiążącą tylko ze względu na wybrany cel.

    Zob. etyka.

    Ocena / Przedmiot / Teologia

    Autor /Eligia Dodano /23.11.2012 Znaków /241

    praca w formacie txt

Do góry