Humanistyczne /40 339 prac/

  • Ocena brak

    AGNOSTYCYZM

    AGNOSTYCYZM (gr. agnostos = nieznany) Stanowisko teoriopoznawcze głoszące niepoznawalność: a) czegokolwiek - a. powszechny; b) określonej kategorii przedmiotów, np. „rzeczy samych w sobie" (—> noumeri) czy „istot rzeczy", albo też określonego przedmiotu, w szczegól­ności Boga - a. częściowy. Na ogół...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /kosa Dodano /10.12.2012 Znaków /816

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    AFEKT

    AFEKT (łac. affectus = namiętność, pożądanie, wzburzenie, wzruszenie) [1] W znaczeniu powszechnie uży­wanym: krótkotrwałe i silne uczucie uzależnione od temperamentu czło­wieka, znacząco osłabiające jego samokontrolę. [2] W filozofii m.in.: a) a. w -» stoicyzmie (zawiść, pożą­danie, smutek, obawa)...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /kosa Dodano /10.12.2012 Znaków /702

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    AFIRMACJA

    AFIRMACJA (łac. affirmatio = potwierdzenie, przyjęcie) [1] W teorii poznania: moment stwierdzenia lub uznania czegoś pozytywnie (asercja) lub negatywnie (negacja). [2] W lo­gice: czynność stwierdzenia przyna­leżności dwóch pojęć do siebie (np. „drzewo jest rośliną"), w odróżnieniu od negacji, która...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /kosa Dodano /10.12.2012 Znaków /719

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    AFRYKAŃSKA ETNOFILOZO­FIA

    AFRYKAŃSKA ETNOFILOZO­FIA - szerokie określenie podejmo­wanych w XX w. prób stworzenia ogólnoafrykańskiego lub też partykularno-plemiennego światopoglądu. W koncepcjach tych zwracano głównie uwagę na pojmowanie człowieka, moralności i Boga. Podejmowano też problematykę ontologiczną. Czo­łowym...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /kosa Dodano /10.12.2012 Znaków /1 355

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    AGAPIZM

    AGAPIZM Kategoria zapropono­wana przez Peirce'a, nawiązująca do —» neoplatońskiego pojęcia agape („miłość niebiańska"). W Peirce'a teleologicznej teorii ewolucji oznaczała cechę rzeczywistości „odpowiadającej miłością" na „przyciągający ją" osta­teczny cel.

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /kosa Dodano /10.12.2012 Znaków /313

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    AGATOLOGIA

    AGATOLOGIA (gr. agathon = dob­ro + logos = nauka) Teoria lub nauka, której przedmiotem jest dobro rozu­miane bądź jako transcendentalna własność bytu (dobro ontyczne), bądź jako własność przedmiotu pożądania (dobro etyczne). W pierwszym przypadku jest częścią metafizyki, w dru­gim zaś działem...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /kosa Dodano /10.12.2012 Znaków /1 069

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    ABSTRAKCJA

    ABSTRAKCJA (łac. abstraho = oderwać, oddzielić, wyróżnić) [1] W teorii poznania: czynność lub proces, polegający na myślowym wyodręb­nieniu w jakimś przedmiocie jednych jego cech (np. istotnych), a pominię­ciu innych (współistniejących z pier­wszymi, ale pod pewnym względem nieistotnych). Wytwory...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /kosa Dodano /10.12.2012 Znaków /1 180

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    ABSURD

    ABSURD (łac. absurdus = fałszywy, sprzeczny; od absurdus = dźwięk, ,ton, który brzmi niezgodnie) [1] W znaczeniu ogólnym: to, co jest sprze­czne z rozumem. Wyrażenie jawnie fałszywe, tj. sprzeczne z wyrażeniem uważanym za oczywiście prawdziwe. [2] W logice i językoznawstwie: wew­nętrznie sprzeczna nazwa...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /kosa Dodano /10.12.2012 Znaków /1 595

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    ADIAFORA

    ADIAFORA (gr. adiaphora = obo­jętność; rzeczy i czyny nie poddające się moralnej ocenie) Podstawowy ter­min greckiej filozofii życia (-> cynicyzm, wczesny —> sceptycyzm, -> stoicyzm), określający czyny moral­nie ani dobre, ani złe. Także staroży­tny (grecki) ideał mądrości — najwyż­sze dobro i cel...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /kosa Dodano /10.12.2012 Znaków /455

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    ABSOLUTYZM

    ABSOLUTYZM (łac. absolutus = bezwarunkowy, nieograniczony) [1] W teorii poznania: przeciwstawne —> relatywizmowi stanowisko głoszące bezwzględny (absolutny) charakter prawdziwości sądu (prawdy), tzn. jej niezmienność i niezależność od tego, kto sąd uznaje i jakie okoliczności temu towarzyszą. [2] W...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /kosa Dodano /10.12.2012 Znaków /2 288

    praca w formacie txt

Do góry