Humanistyczne /40 339 prac/

  • Ocena brak

    Podstawy życia intelektualnego wczesnego średniowiecza - „Biblioteka" filozoficzna wczesnego średniowiecza: Ojcowie Kościoła (Sancti)

    Pierwsze miejsce należy się tu św. Augustynowi, którego wpływ, zwłaszczaw psychologii i metafizyce, był ogromny. Jego autorytet wykorzystywano przypisującmu wiele tekstów: Categoriae decem (skrót z dzieł Arystotelesa), Principiadialecticae (gramatyka), Contra quinque haereses („ochrzczone" teksty...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Adaukt1222 Dodano /27.12.2012 Znaków /1 479

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Podstawy życia intelektualnego wczesnego średniowiecza - „Biblioteka" filozoficzna wczesnego średniowiecza: Pisma arabskie - muzułmańskie i żydowskie

    Jednym z głównych ośrodków, promieniujących na całą średniowieczną Europębyło Toledo, miejsce tłumaczenia pism arabskich i greckich. Pracowali tam międzyinnymi Jan Hiszpan, Dominik Gundisalvi, Ibn Dawid, Żyd Salomon. Oni todokonali przekładów dzieł: Awicebrona (Salomon Ibn Gabirol) Źródło życia...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Adaukt1222 Dodano /27.12.2012 Znaków /1 842

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Poglądy kosmologiczne wczesnego średniowiecza

    Jednym z najbardziej typowych źródeł poznania średniowiecznych poglądówkosmologicznych są pochodzące z początku XII w. trzy dzieła Honoriusza z Autun(Augustodunensis): Clavis physica, De imagine mundi, Elucidarium swe dialogustotius christianae theologiae. Honoriusz przedstawia w nich obraz...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Adaukt1222 Dodano /27.12.2012 Znaków /9 173

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Podstawy życia intelektualnego wczesnego średniowiecza

    Zanim przejdziemy do omawiania doktryn filozoficznych XII w., zajmiemy się następującymizagadnieniami: organizacją szkolnictwa, zasobem dzieł filozoficznychwe wczesnym średniowieczu oraz poglądami na świat ówczesnego człowieka.

    Wkład i wysiłek średniowiecza w dziedzinie kształtowania...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Lew Dodano /26.12.2012 Znaków /700

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Anzelm z Canterbury - Świat

    Boża aseitas oznacza, że istota Boga istnieje w sposób absolutnie konieczny, tzn.taki, że nie może nie istnieć, i dlatego nie ma potrzeby podawać żadnego argumentu.Istota Boga jest więc identyczna z Jego istnieniem, i tylko na grunciechrześcijańskim, gdzie Bóg identyfikuje się z b y t em (Ego sum, qui...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Lew Dodano /26.12.2012 Znaków /11 290

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Spór o uniwersalia

    Zanim przejdziemy do tętniącego życiem umysłowym wieku XII, musimy poznaćwszystkie strumienie prowadzące do tego pierwszego renesansu. Omówiliśmyspory teologiczne dialektyków i antydialektyków, dzieło Anzelma, pozostajenam jeszcze do opracowania zagadnienie powszechników, tzw. spór o...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Lew Dodano /26.12.2012 Znaków /15 596

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Anzelm z Canterbury - Bóg

    Problem Boga jest rozpatrywany przez Anzelma na różne sposoby w dwóchdziełach w Monologionie i Proslogionie.

    Monologion (czyli Soliloąuium) stanowi streszczenie wykładów Anzelmaw Bec. Pisane było na prośbę głęboko wierzących zakonników i w dużej mierzejest zależne od dzieła 0 Trójcy Augustyna, którego...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Lew Dodano /26.12.2012 Znaków /21 875

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Anzelm z Canterbury

    Główne źródło poznania żywota św. Anzelma to biografia spisana przez mnichaEadmera. Urodził się około 1033 r. w Aoście. Jego ojciec Gondulf był szlachcicemlombardzkim, matka miała na imię Ermenberga. W biografii Eadmera znajdujemyprzekaz o śnie proroczym, który św. Anzelm miał jako dziecko. Wbrewwoli...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Lew Dodano /26.12.2012 Znaków /5 377

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Jan Szkot Eriugena - Człowiek i powrót rzeczy do Boga

    Cielesność człowieka jest przyczyną upadku natury ludzkiej. Przepaść międzyczłowiekiem a światem czysto duchowym (aniołami) tkwi właśnie w istociegrzechu pierworodnego. Przez grzech pierworodny człowiek stał się niepodobny(dissimilis) do Boga. Pierwotnie ludzie mając ciało duchowe, dzielili swój...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Lew Dodano /26.12.2012 Znaków /14 500

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Anzelm z Canterbury - Wiara i rozum

    Omawianie doktryny opata Bec rozpoczniemy od przedstawienia problemuwzajemnego stosunku rozumu i wiary. Choć mają tu pewien wpływ poglądyLanfranka, to jednak rozważania Anzelma są mocno przesiąknięte duchemśw. Augustyna, którego stanowisko rozwija i poszerza. Właściwym i zasadniczymsensem refleksji...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Lew Dodano /26.12.2012 Znaków /8 962

    praca w formacie txt

Do góry