Humanistyczne /40 339 prac/

  • Ocena brak

    Co kryje się w planie treści wypowiedzeń?

    Plan treści wypowiedzenia obejmuje różnorodne elementy. Wymienialiśmy strukturę predykatowo-argumentową, informacje o czasie, przestrzeni i referencji oraz modalność, a także strukturę tematyczno-rematyczną (szerzej o niej zob. podrozdział 1.7). Nic są to wszystkie treści przekazywane przez...

    Ocena / Przedmiot / Logopedia

    Autor /Florynxd Dodano /08.03.2013 Znaków /3 614

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Dlaczego interesuje nas słowo?

    Nikomu nic udało się dotąd i chyba nic uda się policzyć słów choćby w jednym języku. Dlaczego? Przecież istnieją słowniki, które rejestrują słownictwo. Dwa powody wydają się podstawowe - ogrom ilościowy słownictwa i jego nieustająca zmienność, przejawiająca się m.in. śmiercią słów i ich...

    Ocena / Przedmiot / Logopedia

    Autor /Florynxd Dodano /08.03.2013 Znaków /7 366

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Co to jest tekst?

    Tekst jest znakiem językowym najbardziej złożonym, ale zarazem podstawowym w komunikacji międzyludzkiej. Porozumiewamy się za pomocą tekstów. Wszystkie inne główne jednostki językowe od głoski poprzez tnorfem, słowo i zdanie stanowią budulec tekstu. Wyodrębniamy je z tekstu i poddajemy analizie...

    Ocena / Przedmiot / Logopedia

    Autor /Florynxd Dodano /08.03.2013 Znaków /10 325

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Co o głoskach mówią dane ilościowe?

    O języku polskim mówi się, że „chrzęści”. Ta i inne globalne charakterystyki („miękki”, „melodyjny” itp.) zależą w dużej mierze od częstości występowania głosek, klas głosek i ich połączeń. Przytoczmy parę danych ilościowych (głównie za: Dukiewicz, Sawicka 1995).

    W inwentarzu fonemów...

    Ocena / Przedmiot / Logopedia

    Autor /Florynxd Dodano /08.03.2013 Znaków /2 285

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Trudności wynikające z treści komunikatów

    •    różnice w obrazie świata i kłopoty z uzgodnieniem przekonań oraz ocen,

    •    niezgodność działań pozajęzykowych, mających bezpośredni związek z zachowaniem komunikacyjnym (rozbieżność intencji, motywacji i celów działania oraz samych działań) - wpływ kontekstu zadaniowego,

    •    negatywny...

    Ocena / Przedmiot / Logopedia

    Autor /Klarysa Dodano /08.03.2013 Znaków /586

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Trudności wynikające z organizacji i przebiegu komunikacji

    •    zakłócenia komunikacji ze strony „osób trzecich”, środowiska fizycznego (miejsce, czas, tło akustyczne),

    •    niewłaściwe zachowania komunikacyjne partnerów (ich styl komunikacyjny i wrażliwość na sygnały współpartnera, wkład komunikacyjny, siła przebicia, niespójność między przekazem...

    Ocena / Przedmiot / Logopedia

    Autor /Klarysa Dodano /08.03.2013 Znaków /611

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Jak są zbudowane znaki językowe?

    „Język to system znaków (prymamie dźwiękowych, wtórnie pisanych i in.)”. Znak w sensie najszerszym to obiekt wskazujący niejako „poza siebie”, niosący informację o czymś innym niż on sam. Semiotyka (semiologia)

    - nauka o znakach - wyróżnia wśród nich trzy podstawowe klasy:

    •    indeksy (oznaki)...

    Ocena / Przedmiot / Logopedia

    Autor /Klarysa Dodano /08.03.2013 Znaków /3 274

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Co znaczą terminy głoska i fonem?

    Głoska to najmniejszy segment intuicyjnie wyodrębniany w planie wyrażania tekstu przez przeciętnych, rodowitych użytkowników języka i nie posiadający własnego znaczenia, por. bieg douu byu gżęski oraz porośńenty śuvarami i dżevami.

    Mimo iż każda głoska powyższego ciągu (liczącego 44 głoski)...

    Ocena / Przedmiot / Logopedia

    Autor /Klarysa Dodano /08.03.2013 Znaków /2 000

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Z czego buduje się komunikaty?

    Odpowiedź pozornie jest prosta. Istnieje język naturalny (kod werbalny), który opanowujemy od dziecka. Uwewnętrzniony kod (kompetencja językowo-komunikacyjna) stanowi podstawę porozumiewania się, tworzenia komunikatów i ich rozumienia. Wszystkie te zjawiska od dawna są przedmiotem uwagi szeregu...

    Ocena / Przedmiot / Logopedia

    Autor /Klarysa Dodano /08.03.2013 Znaków /3 004

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Jak opisać głoski?

    Opis głosek zmierza do ujawnienia ich cech dystynktywnych oraz poklasyfi-kowania ich, a także do ustalenia, jak zachowują się one w wypowiedzi (kontekstowe uzależnienia, dystrybucja i częstość występowania). Charakterystyka głosek może być przeprowadzona z różnych punktów widzenia:

    •...

    Ocena / Przedmiot / Logopedia

    Autor /Klarysa Dodano /08.03.2013 Znaków /3 903

    praca w formacie txt

Do góry