-
Ocena brak
Co wiemy na temat mózgowej organizacji języka?
W kwestii mózgowej organizacji języka w ontogenezie dotychczas powszechny był pogląd, żc rozwój strukturalno-czynnościowy mózgu kończy się około 7 8 roku życia. Do tego wieku mózg jest fizjologicznie bardziej plastyczny niż powyżej owej granicy wiekowej, co łączy się z brakiem przewagi...
-
Ocena brak
Czym jest i co warunkuje porozumienie?
Nadrzędną funkcją mowy jest funkcja komunikacyjna. Od tego czy funkcja ta pojawi się w odpowiednim czasie zależy jak szybko dziecko opanuje najwyżsic poziomy rozwoju intelektualnego i społecznego.
Porozumiewanie się językowe stanowi określony typ zachowania, którym -według S. Grabiasa - jest każdy...
-
Ocena brak
Co oznacza termin mowa i jakie są składniki mowy?
• Mowa - według T. Milewskiego (1975) to dźwiękowe porozumiewanie się dwóch osób, w którym jedna drugą o czymś powiadamia.
• Z kolei M. Maruszewski (1970) uważa, że mowa stanowi zespół czynności składających się na procesy porozumiewania się za pomocą języka, który jest podstawowym...
-
Ocena brak
Jaki jest zakres zainteresowań i przedmiot badań logopedii?
Jak ustalono wśród autorów nie ma zgodności na temat przedmiotu badań logopedii. Jednym z głównych przeciwników lansowanego od lat stanowiska, że przedmiotem logopedii jest mowa - jest S. Grabias. Zagadnieniami komunikacji językowej interesuje się bowiem wiele dyscyplin naukowych i to właśnie zdaniem...
-
Ocena brak
Co oznaczają terminy: komunikacja językowa, kompetencja językowa, kompetencja komunikacyjna i kompetencja kulturowa?
Zachowania językowe (mowa), rozumiane jako byt biologiczny, psychologiczny i społeczny jednocześnie, można utożsamiać z komunikacją języków ą. „Aby człowiek mógł bez przeszkód uczestniczyć w komunikacji językowej, musi jak pisze S. Grab i as (1997 b, 30) - mieć do dyspozycji pewnego rodzaju...
-
Ocena brak
Jakie specjalności wyróżnia się w logopedii?
Przyjmujemy, że zakres logopedii teoretycznej jest zgodny z pojęciem teorii logopedii, wyróżnionej przez S. Grabiasa, podobnie jak zakres logopedii stosowanej, nazywanej przez niego praktyką logopedyczną (zob. s. 319). Zdaniem tego autora „teoria logopedii winna rozwijać refleksję w kierunku diagnostyki...
-
Ocena brak
Co rozumiemy pod pojęciem umysłowych sprawności realizacyjnych?
Sprawność języków a dotyczy zarówno rozumienia, jak i mówienia, i stanowi ona wypadkową czterech umiejętności, a więc językowej sprawności systemowej, społecznej, sytuacyjnej i pragmatycznej (Grabias 1986). Pierwsza z nich, czyli sprawność systemowa, związana jest z kompetencją językową, a...
-
Ocena brak
Jakie są zadania logopedii oraz realizujących je nauczycieli i logopedów?
Zadaniem logopedii teoretycznej jest integrowanie i wskazywanie możliwości wykorzystania w praktyce wyników badań poświęconych komunikacji językowej i jej zaburzeniom, prowadzonych w ramach różnych dyscyplin naukowych. Zadaniem tejże dziedziny jest też wypracowanie metod i narzędzi służących...
-
Ocena brak
Co oznaczają pojęcia: nadawanie, odbiór, ekspresja mowy, percepcja mowy?
Analizę mowy z perspektywy biologicznej rozpocznijmy od wyjaśnienia pojęć zachowanie i odbiór, którymi określa się czynności mowy. W szerokim znaczeniu terminy te odnoszą się:
• nadawanie - do czynności aparatu wykonawczego mowy (który obejmuje mięśnie warg, języka, podniebienia, krtani oraz...
-
Ocena brak
Jaki jest związek logopedii z innymi dziedzinami wiedzy?
Przedmiotem zainteresowań logopedii jest komunikacja językowa; mowa w szerokim znaczeniu (przekazywanie i odbiór informacji) oraz wynik tego procesu porozumienie. Inne nauki zajmują się tylko niektórymi aspektami tych zjawisk. Przedmiotem ich badań są albo poszczególne składniki mowy, to jest język...