-
Ocena brak
Jakie narzędzia i środki wykorzystuje się w procesie rozwijania słuchu i mowy dzieci z zaburzeniami słuchu?
W przypadku dzieci nieslyszących zaleca się po li sensoryczny (wielozmy-slowy) sposób uczenia się. wymagający aktywności różnych kanałów odbioru. Z tego też względu wśród narzędzi i środków, wykorzystywanych w terapii logopedycznej znajdują się urządzenia angażujące różne funkcje (wzrokową...
-
Ocena brak
Co jest celem diagnozy logopedycznej dzieci z zaburzeniami słuchu?
W toku postępowania badawczego, które logopeda prowadzi razem z audiologiem. należy stwierdzić:
- czy u dziecka występuje wada słuchu,
- czy jest to nicdosłuch, resztki słuchowe, czy całkowity brak słuchu,
- jakiego rodzaju jest to uszkodzenie (jaka jest jego lokalizacja),
- jaki jest...
-
Ocena brak
Co jest celem diagnozy logopedycznej osób upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym?
Diagnoza logopedyczna ma w tyin przypadku na celu stwierdzenie, w jakim stopniu są zaburzone sprawności językowe, składające się na sprawność komunikacyjną (tzn. jaki jesl zakres i głębokość zaburzeń mowy). Logopeda zmierza do określenia, czy pacjent sobie radzi, czy mówi, czy i jakie podejmuje...
-
Ocena brak
Diagnoza i terapia mowy upośledzonych umysłowo
W literaturze przedmiotu spotyka się lermin oligofazja, który odnosi się do mowy osób upośledzonych umysłowo. Upośledzenie umysłowe wiąże się z niedorozwojem wyspecjalizowanych struktur mózgowych odpowiedzialnych za przebieg złożonych procesów psychicznych, w któi^m jednak zachowane są bardziej...
-
Ocena brak
Jaki jest schemat badania logopedycznego dzieci z rozszczepem podniebienia?
I. Określenie problemu
1. Badanie wstępne:
- wywiad,
- obserwacja.
- orientacyjne badanie sprawności komunikacyjnej.
2. Badania specjalistyczne.
3. Badania uzupełniające.
II. S formuło wanie hipotez
4 Badania podstawowe:
- badanie rozumienia mowy,
- badanie mówienia...
-
Ocena brak
Jak przebiega diagnozowanie upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym?
I etap Określenie problemu
1. Badania specjalistyczne
Upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym i znacznym diagnozuje psycholog i on właśnie kieruje upośledzonego pacjenta do logopedy w celu objęcia go terapią zaburzeń komunikacji.
2. Badania wstępne
Obejmują one te same elementy...
-
Ocena brak
Co jest celem diagnozy logopedycznej w przypadku dzieci z upośledzeniem rozwoju umysłowego?
Specyfika tego zaburzenia powoduje, że w postępowaniu diagnostycznym dąży się do uzyskania informacji na temat:
- jakości zachowań werbalnych upośledzonego dziecka, s
- topnia opóźnienia rozwoju jego mowy,
- patologicznych zjawisk językowych występujących w mowie dziecka upośledzonego...
-
Ocena brak
Diagnoza i terapia palatolalii - Jak przeprowadza się pierwszy etap badania?
1. Badania wstępne
Pierwszym krokiem postępowania diagnostycznego jest przeprowadzenie dokładnego wywiadu z opiekunem dziecka. Ponieważ informacja na temal typu rozszczepu zamieszczona jest w książeczce zdrowia dziecka i pozwala ona na ustalenie, w jakim okresie rozwojowym zadziałał czynnik...
-
Ocena brak
Jaki jest schemat badania logopedycznego dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim?
Mowa dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim rozwija się z pewnym opóźnieniem w stosunku do dzicci z normą intelektualną i jesl 10 jeden z pierwszych objawów nieprawidłowości rozwojowych. Ponieważ opóźnienie to może być symptomem zaburzeń o różnej etiologii, obserwowane objawy nie wskazują...
-
Ocena brak
Jaki jest drugi etap badania logopedycznego dzieci z rozszczepem podniebienia?
II etap - Sformułowanie hipotez
4. Badania podstawowe
Należą do nich szczegółowe badania ekspresji i percepcji językowej dziecka, a w przypadku starszych dzieci - również badanie umiejętności czytania i pisania.
Badanie rozumienia mowy. Ponieważ u dzieci z rozszczepem podniebienia stopień...