Humanistyczne /40 339 prac/

  • Ocena brak

    Edykt Galiena

    Pokój dla Kościoła rozpoczął się edyktem cesarza Galiena (260-268), który nie mógł kontynuować prześladowaniaswego ojca Waleriana dla zewnętrznych i wewnętrznych przyczyn państwowych.

    Cesarz polecił (262) zwrócić chrześcijanom miejsca kultu i dał zapewnienie, że nigdy nie będą o nie...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /17.04.2013 Znaków /1 021

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Hierokles i inni

    Wywody Porfiriusza znalazły uznanie u wielu wykształconych pogan, którzy zrozumieli z nich, że nie mapomostu między neoplatonizmem a nauką chrześcijańską, dlatego poparli wystąpienie władzy cesarskiejprzeciwko chrześcijanom.

    Sossianus Hierokles, prefekt Egiptu, był jednym z nich, zwalczając...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /17.04.2013 Znaków /1 332

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Pogańskie państwo

    Nie było ono, razem ze swoimi prawami, uznane przez chrześcijan za siłę wrogą. Wyjątkowy jest poglądHipolita, który widział w nim dzieło szatana, prawdopodobnie z powodu boskiego kultu cesarza. Inni, jakKlemens Aleksandryjski i Orygenes, uznawali za oczywistą lojalność chrześcijan w płaceniu podatków...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /17.04.2013 Znaków /1 804

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Udział w kulturze

    Kultura pogańska w III wieku była przez chrześcijan przyjmowana z umiarkowaną rezerwą. Kościół niewystępował przeciwko helleńskiej edukacji i systemowi szkół, nie starał się też o tworzenie własnychszkół, poza katechetycznymi.

    Widział natomiast wielkie niebezpieczeństwo dla obyczajowości...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /17.04.2013 Znaków /1 309

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Bogaci

    Bogactwo i ubóstwo, własność i praca, stanowiły społeczne zagadnienie Kościoła, który starał się je rozwiązaćteoretycznie i praktycznie. Zdaniem Klemensa Aleksandryjskiego, bogactwo nie wyklucza odKrólestwa Niebieskiego, chrześcijanin jednak nie może stać się niewolnikiem swych majętności, ale...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /17.04.2013 Znaków /701

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Modlitwa liturgiczna i prywatna

    Zajmująca naczelne miejsce w życiu Kościoła modlitwa uzyskała w III wieku teologiczną refleksję, którauwzględniała jej liturgiczne formy i wskazywała na praktyczne konsekwencje.

    Teologowie aleksandryjscy, Klemens i Orygenes, pisali o istocie i obowiązku modlitwy, która łączychrześcijanina z Bogiem i...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /17.04.2013 Znaków /1 980

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    ASCEZA, ŚWIĘTOŚĆ I POKUTA

    Asceza jako nazwa została przejęta z kultury helleńskiej i wprowadzona do terminologii chrześcijańskiejprzez Klemensa Aleksandryjskiego i Orygenesa, a oznaczała w Kościele pierwotnym naśladowanie życiaChrystusa i wyrażała się w realizowaniu ewangelicznych rad i błogosławieństw, w zachowywaniu...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /17.04.2013 Znaków /347

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Pobożność eklezjologiczna, chrzcielna, męczeńska

    Pobożność chrześcijańska, kształtowana modlitwą wspólną i prywatną, została ukierunkowana przez refleksjęteologów i praktykę życia na pobożność eklezjologiczną, chrzcielną i męczeńską.

    Pobożność eklezjologiczna opierała się na symbolu Kościoła - Matki. Chrześcijanie z Lyonu jako...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /17.04.2013 Znaków /2 639

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Asceci i małżonkowie

    Asceci, ludzie bezżenni, pozostawali na ogół w swoich rodzinach, czasem jednak wędrując, oddawali siędziałalności misyjnej. Dziewice cieszyły się we wspólnotach chrześcijańskich wielkim poważaniem. WIII wieku propagują ascetyzm liczne pisma, próbuje się też ująć ten ruch w formy organizacyjne, ale...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /17.04.2013 Znaków /2 074

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Caritas christiana

    Podczas epidemii lub innych kataklizmów była ona nie tylko postulatem pobożności męczeńskiej. Praktykowaliją świeccy i duchowni wielokroć. Ok. 250 r. gdy w Aleksandrii zapanowała zaraza, chrześcijaniesłużyli wszystkim chorym, natomiast poganie pozostawiali nawet swoich bliskich bez opieki i niegrzebali...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /17.04.2013 Znaków /1 884

    praca w formacie txt

Do góry