-
Ocena brak
Sprawdzanie zadania domowego zleconego przez terapeutę indywidualnego
Poza cotygodniowymi zadaniami otrzymywanymi podczas spoticań wielorodzinnej grupy treningu umiejętności pacjent dostaje niekiedy od terapeuty indywidualnego zadanie dodatkowe (oprócz karty samooceny). Obowiązkiem terapeuty indywidualnego jest wydobycie nowych zachowań, w czym pomagają mu odpowiednie...
-
Ocena brak
Rodzinna analiza behawioralna
Rodzinna analiza behawioralna jest przede wszystkim narzędziem pozwalającym dostrzec zarówno adaptacyjne, jak i dezadaptacyjne wzorce interakcji rodzinnych oraz wskazać potencjalnie skuteczne strategie zmiany. Analizę taką przeprowadza się wówczas, gdy jeden z członków rodziny jest bezpośrednio związany z...
-
Ocena brak
Sprawdzanie postępów w pozostałych metodach terapii
Ponieważ terapeuta indywidualny jest terapeutą prowadzącym, musi nadzorować wszystkie pozostałe metody leczenia. Korzystając z dialektycznej terapii behawioralnej, pacjent może mieć tylko jednego terapeutę prowadzącego i nie może w tym samym czasie uczestniczyć w innych rodzajach terapii (np. w terapii...
-
Ocena brak
KONSULTACJE TELEFONICZNE DLA CZŁONKÓW RODZINY
Przekonaliśmy się, że włączając członków rodziny w leczenie, warto zapewnić im konsultacje telefoniczne jako dodatkowy tryb leczenia. Ważną sprawą jest to, aby konsultacji telefonicznych nie udzielał terapeuta prowadzący nastolatka, gdyż pozwala to uniknąć dualizmu ról, nadszarpnięcia zaufania do...
-
Ocena brak
Przygotowanie się na ewentualne trudności przy wdrażaniu rozwiązań
Każde możliwe rozwiązanie wiąże się z ewentualnym wystąpieniem trudności. Kiedy pacjent i terapeuta oceniają rozmaite rozwiązania danego problemu, terapeuta jest zobowiązany wskazać pacjentowi trudności związane z każdym z rozwiązań. Pacjent i terapeuta muszą się zastanowić nad potencjalnymi...
-
Ocena brak
Początek budowania sojuszu terapeutycznego
Pierwszym zadaniem pojawiającym się na początiai dialektycznej terapii behawioralnej jest stworzenie opartej na współpracy relacji z nastoletnim pacjentem. Jest to ważne, a zarazem trudne. Wielu nastolatków zgłaszających się do leczenia uważa na wstępie, że tego leczenia nie potrzebuje. Nawet te osoby...
-
Ocena brak
Emocjonalna podatność na zranienie a samounieważnienie
W dialektycznej terapii behawioralnej emocjonalną podatność na zranienie uważa się za fundamentalną cechę zaburzenia osobowości z pogranicza i definiuje jako doświadczanie silnego cierpienia emocjonalnego. Emocjonalna podatność na zranienie jest doświadczaniem chwiejności emocjonalnej (zob. uwagi na...
-
Ocena brak
ANGAŻOWANIE NASTOLATKÓW W LECZENIE
Z naszego doświadczenia wynika, że niewystarczające zaangażowanie pacjenta, terapeuty lub obydwu stron jest przyczyną wielu niepowodzeń w leczeniu lub przedwczesnej rezygnacji z leczenia. Zaangażowanie pacjenta na wczesnym etapie wprowadzania zmian może się okazać zbyt słabe lub powierzchowne, częściej...
-
Ocena brak
Aktywna bierność a pozorna kompetencja
„Aktywna bierność” odnosi się do takiego stylu radzenia sobie z problemami, który jest nacechowany biernością i poczuciem bezradności, jak również aktywnym poszukiwaniem pomocy innych ludzi w rozwiązywaniu problemów. Taki styl radzenia sobie w dużej mierze wynika z faktu, że osoby z zaburzeniem...
-
Ocena brak
Zespół zapewniający superwizję i konsultacje dla terapeutów
Dialektyczna terapia behawioralna zakłada, że w skutecznym leczeniu zaburzenia osobowości z pogranicza należy również zwracać uwagę na związane z terapią zachowania i doświadczenia terapeuty - nie tylko pacjenta. Leczenie osób przejawiających tendencje samobójcze oraz cechy zaburzenia osobowości z...