Humanistyczne /40 339 prac/

  • Ocena brak

    Mnisi syryjscy - stylici

    Syria ze swoją pustynią Chalkis i górskimi pustkowiami, nawet w okolicy Antiochii, stała się krajempłodnym w pustelnie i klasztory. Może przyczyniły się do tego wpływy monastycyzmu egipskiego, raczejjednak był to wynik silnego autochtonicznego ruchu ascetycznego. Według Historii mnichów istniałytysiące...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /18.04.2013 Znaków /2 172

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Pojednanie z Antiochią

    Obopólna ekskomunika wprowadziła schizmę biskupa antiocheńskiego Jana i około 50 biskupów syryjskich.Chcąc uzasadnić wobec cesarza swoje stanowisko, podkreślali, że uznają jednego Chrystusa, jednegoSyna, jednego Pana i obie natury, zjednoczone w nim bez zmieszania, oraz wyznają, że na podstawietego...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /18.04.2013 Znaków /1 251

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Hiszpania - pryscylianizm

    Monastycyzm w Hiszpanii posiada nikła informacje w źródłach historycznych o swoich początkach.Można jednak wnioskować z listu papieża Syrycjusza do biskupa Himeriusa z Tarragony przy końcu IVwieku, że męskie i żeńskie klasztory przynajmniej w prowincji Tarragona były już wówczas normalnymzjawiskiem...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /18.04.2013 Znaków /2 320

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Asketikon Bazylego Wielkiego

    Bazyli doceniał u Eustacjusza przykład życia ascetyczno-mniszego, ale potrafił przezwyciężyć skrajne,poglądy eustacjan, głosząc, że ideały dziewictwa i ubóstwa nie są obowiązkiem dla wszystkich chrześcijan.Miał sam doświadczenie w życiu ascetycznym, skupiając po chrzcie (ok. 357) ascetów wokół...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /18.04.2013 Znaków /1 837

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Euzebianie

    Po śmierci Ariusza nadal istniała jego błędna nauka. Przez obsadzenie biskupstw jej zwolennikami powstałKościół ariański, do którego cesarze różnie się ustosunkowali. Czasem ten sam cesarz występowałprzeciw niemu, potem go popierał, stosując raz represje wobec arian, kiedy indziej wobec...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /18.04.2013 Znaków /4 907

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Początki życia mniszego

    Monachizm odznacza się opartą na radach ewangelicznych ascezą, a początkowo także samotnością. Ztego względu chciano jego wzory widzieć w przedchrześcijańskich formach życia samotnego i ascetycznego,jak u sług egipskiego boga Serapisa, zwanych katachoi, czy eseńczyków z Qumran.

    Motywem wyboru życia...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /18.04.2013 Znaków /2 015

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Arianie

    Cesarz i arianie posługiwali się w walce argumentem pokoju i jedności w Kościele, na dalszy plan odsuwajączagadnienia teologiczne. Sytuacja zmieniła się, gdy diakon Aetios zaczął (ok. 356) działać w Antiochii.Całkowicie różny Syn od Ojca, w niczym do niego niepodobny (anomoios), stało się...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /18.04.2013 Znaków /4 635

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Anachoretyzm Antoniego i Pawła

    Antoni, zwany Wielkim lub Pustelnikiem (ok. 251-356) stał się najbardziej znanym eremitą. Uczniówmiał już za życia, a później zyskał niezliczonych naśladowców, głównie dzięki żywotowi, napisanemuok. 360 r. przez Atanazego, znającego go osobiście. Urodzony w Keman koło Herakleopolis w...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /18.04.2013 Znaków /3 608

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    TEOLOGOWIE O DUCHU ŚWIĘTYM

    Symbol nicejski skoncentrował się na osobie Syna Bożego, a mało uwzględniał naukę o Duchu Świętym.W Egipcie zaś (ok. 360) dyskusje teologiczne o Logosie objęły także zagadnienie Trzeciej Osoby Boskiej.

    W nawiązaniu do nich Atanazy odrzucał w Liście do biskupa Serapiona błędny pogląd, że...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /18.04.2013 Znaków /963

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Dzieje Kościoła, augustianizm i Państwo Boże

    Dziejami Kościoła zajął się Euzebiusz (263-339) biskup w Cezarei od 311 r., autor wielu pism apologetycznych,biblijnych i dogmatycznych oraz homilii, mów i listów. Najbardziej jednak jest znany z dziełhistorycznych, za które otrzymał tytuł ojca historii Kościoła. W dziele, skrótowo zwanym Kroniką...

    Ocena / Przedmiot / Religia

    Autor /LucjaG Dodano /18.04.2013 Znaków /4 801

    praca w formacie txt

Do góry