-
Ocena brak
Interpretacja formuły „zmartwychwstał trzeciego dnia” - Interpretacja historyczna
Tradycyjna apologetyka trzy dni pojmowała jako odległość czasową między śmiercią Chrystusa w Wielki Piątek a Jego zmartwychwstaniem w poranek wielkanocnym. Ta interpretacja wiąże się z doświadczeniami paschalnymi pierwszych uczniów Jezusa, którzy na podstawie odkrycia pustego grobu i spotkań ze...
-
Ocena brak
Związek między stworzeniem a Odkupieniem
Egzegeza w Pnp, w wielce zmysłowych i czułych słowach nie widzi niczego innego jak tylko wscodnią lirykę miłosną. Z trudem mogłaby wyjaśnić dlaczego ta miłosna pieśń przyjęta została do kanonu Pisma Świętego i zachowała się. Wiele wersetów w Pnp w tradycji chrześcijańskiej mogły być...
-
Ocena brak
Sakramentalna godność małżeństwa
Na przykładzie małżeństwa daje się ukazać jak różne znaki i działania kryją się pod ogólnym pojęciem „sakrament”. Niewątpliwie chrzest i bierzmowanie również nakładają na przyjmującego odpowiedzialność za całość wspólnoty wierzących.
Pokuta a jeszcze bardziej kapłaństwo ze względu na...
-
Ocena brak
Swoistość małżeństwa
Jego szczególne zakorzenienie nie tylko w sferze osobowej lecz też w społeczności naturalnej powoduje, że w tym przypadku mniej niż przy pozostałych sakramentach. Można być pewnym, że to podstawa chrześcijaństwa, urzeczywistnianie się dotyczy kościelno – chrześcijańskiego obszaru.
Jeśli chodzi o...
-
Ocena brak
Małżeństwo jako rzeczywistość „historyczna”
Małżeństwo jest rzeczywistością „historyczną”. Konkretny sposób wspólnoty między mężczyzną a kobietą ulegał i ulega doniosłym przeobrażeniom i że znana nam forma monogamii bynajmniej nie zawsze była taka oczywista. Wydaje się, że trzeba przedstawić trzy aspekty tej sprawy:...
-
Ocena brak
Włożenie rąk i ordynacja - Potrójne ustopniowanie sakramentu święceń
Jeśli kapłani jako współpracownicy biskupów widziani są w jak najściślejszej jedności z biskupem, to wyraża się w tym pozytywne przekonanie o jednym sakramencie, a zatem jedności szczególnego urzędu posługi. Ale nie da się ukryć, że takie wyprowadzenie prezbiteratu z biskupstwa posiada swoje...
-
Ocena brak
Włożenie rąk i ordynacja - Ustanowienie urzędu
Wprowadzenie w urząd kierowania związane jest z włożeniem rąk jako skutecznym znakiem, w którym sprawującemu urząd udziela się wymagane dla jego zadań dary i moce Ducha Świętego. Ma się na uwadze w pierwszym rzędzie nie duchowe kwalifikacje osoby. Wszystkie 3 miejsca (Tm) mówią raczej o włożeniu...
-
Ocena brak
Włożenie rąk i ordynacja - Prastary znak
Włożenie rąk w sensie przekazania pełnomocnictwa istniało już w ST i judaizmie w czasach przedchrześcijańskich. Ten prastary znak błogosławieństwa i wzięcia w posiadanie wywarł historyczny wpływ przede wszystkim poprzez Księgę Liczb. Opowiada się tam, w jaki sposób Jozuemu została przekazana...
-
Ocena brak
Wczesnochrześcijańskie kształtowanie się urzędów kierowania - Wykształcenie się monarchicznego episkopatu
W listach Pawła tylko przelotnie wspomina się o biskupach w Flp 1,1 Paweł i Tymoteusz, słudzy Chrystusa Jezusa, do wszystkich świętych w Chrystusie Jezusie, którzy są w Filippi, wraz z biskupami i diakonami zresztą w l. mn., co pozwala przypuszczać, że nie odróżnia się jeszcze biskupów od kapłanów. W...
-
Ocena brak
Wczesnochrześcijańskie kształtowanie się urzędów kierowania - Różnorodność posług
Wspólnota jerozolimska tworzy obok grona 12 formę posługi Siedmiu (Dz 6,1-3) Wówczas, gdy liczba uczniów wzrastała, zaczęli helleniści szemrać przeciwko Hebrajczykom, że przy codziennym rozdawaniu jałmużny zaniedbywano ich wdowy. «Nie jest rzeczą słuszną, abyśmy zaniedbywali słowo Boże, a...