Humanistyczne /40 339 prac/

  • Ocena brak

    Nowatorskość i znaczenie filozofii Kartezjusza

    Podkreślając odrębność substancji duchowych i cielesnych, Kartezjusz de facto zakwestionował wcześniej bezkrytycznie przyjmowaną tezę o tożsamości bytu i myślenia.

    W centrum zainteresowania filozofii postawił on nie (jak dotąd) byt, lecz wiedzę.

    Przez sproblematyzowanie...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Jimi Dodano /06.07.2011 Znaków /1 990

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Program filozofii XVII wieku

    Filozofia chce rozwiązywać wszystkie wielkie, tradycyjne problemy filozoficzne, ale w sposób zgodny ze standardami nauki nowożytnej – czyli w sposób naukowy.

    Chciano aby wiedza filozoficzna była pewna, konieczna w swej prawdziwości, a zarazem wszechogarniająca, tzn. obejmująca wszystkie...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Jimi Dodano /06.07.2011 Znaków /860

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Nauka nowożytna, a wrażliwość chrześcijańska

    Powstanie i rozwój nauki nowożytnej właśnie w cywilizacji chrześcijańskiej nie wydaje się przypadkowe, a idea panowania nad przyrodą oraz możliwości jej realizacji wydają się mieć wyraźnie biblijne korzenie:

    Chrześcijaństwo wyraźnie wyodrębnia człowieka od pozostałych istot ożywionych i...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Jimi Dodano /06.07.2011 Znaków /1 596

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Nicolo Machiavelli - XV - XVI wiek

    „Nie należy wychodzić od abstrakcyjnych zasad moralności i sprawiedliwości, tylko od obserwacji tego co faktycznie ludzie robią, a następnie obserwacje te uogólnić indukcyjnie”

    W świecie panuje ogólnie harmonia między dobrem, a złem, ale nierówno pierwiastki te rozprzestrzeniają się w poszczególnych...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Jimi Dodano /06.07.2011 Znaków /2 646

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Tomasz Morus – XV - XVI wiek

    Przedstawił koncepcję utopii; czyli miejsce, którego nie ma.

    Każdy utopianin pracuje na roli lub w rzemiośle. Życie cechuje umiar – ani nędza, ani zbytek. Stroje i posiłki są ujednolicone. Posiłki są wspólne, ubrania chyba nie. Nie znają pieniędzy. Gwarancją trwałości ustroju jest surowa...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Jimi Dodano /06.07.2011 Znaków /1 039

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Giordano Bruno – XVI wiek

    Był antyarystotelesowski. Świat traktował jako nieskończony, pozbawiony środka, jednorodny. W warstwie esencjalnej byt jest jeden, wieczny, niepodzielny, doskonały. Wielość zmiennych rzeczy jest tylko przejściowym, zmiennym przejawem bytu. Materia jest pierwotna, boska, dynamiczna; zaś formy są wtórne...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Jimi Dodano /06.07.2011 Znaków /634

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Picco della Mirandola – XVI wiek

    Według niego, Bóg stworzył świat nadając mu hierarchiczny porządek, różne typy stworzeń otrzymały przeznaczone im konkretne miejsce w strukturze bytu; w struktury te wpisana była cała ustanowiona przez Boga aksjologia. Tylko człowiek został stworzony jako byt wolny, który nie otrzymał żadnego...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Jimi Dodano /06.07.2011 Znaków /1 039

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Porównanie św. Augustyna z św. Tomasza

    Św. Augustyn widział w świecie społeczno – historycznym przede wszystkim konflikt i rozpatrywał go (świat społeczno – historyczny) poprzez ten konflikt.

    Św. Tomasz dostrzegał w świecie przede wszystkim hierarchię i poprzez nią świat objaśniał

    Być może w kategoriach socjologii...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Jimi Dodano /06.07.2011 Znaków /567

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Tradycyjne wielkie kwestie filozoficzno – teologiczne podjęte przez św. Tomasza z punktu widzenia filozofii

    Problem poznawalności istoty Boga.

    Problem możliwości dowiedzenia jego istnienia.

    Ad. 1 – problem poznawalności istoty Boga.

    Teoretycznie rzecz ujmując, istnieją dwie drogi możliwości poznania istoty Boga: bezpośrednia i pośrednia (poprzez rozważenie natury stworzenia).

    Na drodze...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Jimi Dodano /06.07.2011 Znaków /6 397

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Elementy arystotelizmu zneoplatonizowanego przez pośrednictwo arabskie kolidujące z chrześcijańskimi prawdami

    Bóg nie jest u Arystotelesa Opatrznością czuwającą nad jednostkami ludzkimi. Można powiedzieć dosadnie, że nie wie nic o ich istnieniu.

    Arystoteles nie uznawał nieśmiertelności duszy ludzkiej, jedynie rodzaj ludzki jest nieśmiertelny.

    Panujący determinizm podważał istnienie...

    Ocena / Przedmiot / Filozofia

    Autor /Jimi Dodano /06.07.2011 Znaków /824

    praca w formacie txt

Do góry