-
Ocena brak
Naczelne i centralne organy administracji
Organem centralnym będzie taki organ, którego kompetencje odnoszą się do całego obszaru państwa. Jednakże wśród org. centralnych występuje pewna grupa organów, które zajmują szczególnie eksponowaną pozycję prawnoustrojową - są to organy naczelne. Poza org. naczelnymi występuje bardzo wiele centralnych...
-
Ocena brak
Zasady ustroju administracji (centralizacji i decentralizacji, koncentracji i dekoncentracji)
Koordynacja - org. wpływa bezpośrednio na inne sprawy, lecz nie może wydawać konkretnych poleceń, może je tylko koordynować (współdziałanie podległych organów danej instytucji).
Kierownictwo - ma większą moc od koordynacji, używa większych środków w celu wyegzekwowania swego stanowiska od podmiotów...
-
Ocena brak
Organizacja adm. rządowej wg. aktualnie obowiązujących przepisów prawa (naczelnych i terenowych org.)
Organ adm. państwowej stanowi wyodrębnioną część aparatu adm. państwowej; działa w imieniu i na rachunek państwa; jest uprawniony do korzystania ze środków władczych; działa wg przyznanych mu kompetencji; powołany jest do wykonywania funkcji administracyjnych.
Wyodrębnienie organizacyjne org. polega...
-
Ocena brak
Dziedziny (sfery) aktywności adm. państwowej
Należą do nich m.in.:
- zarząd gospodarką narodową; organizowanie zarządu i kierowanie działalnością w tym zakresie; zarząd obecnie to decentralizacja,
- organizowanie społeczeństwa do współdziałania w rządzeniu państwem,
- działalność socjalno-bytowa,
- działalność (szeroko rozumiana)...
-
Ocena brak
Zakres działania administracji państwowej
- adm. nie może odmówić działania, gdy zachodzi określona potrzeba w terenie (chyba, że jest niekompetentny).
- adm. powinna ingerować, jeśli zachodzi taka potrzeba, w szczególności, gdy sprawa ma charakter publiczny lub go nabiera. Ingerencja org. adm. może nastąpić tylko w formie przewidzianej prawem...
-
Ocena brak
Płaszczyzny i charakter działania administracji
Płaszczyzny działania adm.:
- reglamentacyjno-dystrybucyjna - zadania te realizowane są w formie wydawanych decyzji adm. Jest to bezpośrednia sfera stosunków urząd - obywatel. Działania te podlegają kontroli sądowej,
- działalność organizatorska - związana jest z zaspokajaniem potrzeb społ. w skali...
-
Ocena brak
Dwie koncepcje umów społecznych Locke i Rousseau
Istoty umów społecznych nie można właściwie zrozumieć bez poruszenia aspektu wolności, stanu natury czy problematyki społeczeństwa ustrojów państwowych jak również zrozumienia samego człowieka. Toteż nie będę pisał na temat teorii umów społecznych rozważając osobno każdego przedstawiciela ale...
-
Ocena brak
Dowody i postępowanie wyjaśniające - Postępowanie wyjaśniające gabinetowe
Ma zastosowanie wtedy, gdy nie zajdą przesłanki z art. 89 o przeprowadzeniu rozprawy (tj. przyspieszenie to lub uproszczenie postępowania, zapewnienie osiągnięcia celu wychowawczego, lub wymaga tego przepis prawa). Np. w sprawie jest tylko 1 strona lub kilka stron, ale nie mają sprzecznych interesów...
-
Ocena brak
Dowody i postępowanie wyjaśniające - ŚRODKI DOWODOWE W ORDYNACJI PODATKOWEJ
Opierają się na podobnych założeniach, jak postępowanie dowodowe z Kodeksu postępowania administracyjnego.
Dowodem mogą być w szczególności księgi podatkowe oraz inne dokumenty, zeznania świadków, opinie biegłych oraz materiały i informacje zebrane w wyniku oględzin (art. 181 op.). Dowodami w...
-
Ocena brak
Dowody i postępowanie wyjaśniające - System środków dowodowych: Przesłuchanie stron a oświadczenie stron
Przesłuchanie- jest to środek dowodowy posiłkowy, dopuszczalny w postępowaniu w ostateczności. Ocena potrzeby przeprowadzenia przesłuchania pozostawiona jest organowi. Przy czym jest ona ograniczona zasadą prawdy obiektywnej.
W op. Organ może wykorzystać ten środek dowodowy, jeżeli strona wyrazi zgodę...