-
Ocena brak
Czynniki mające wpływ na utworzenie określonego podziału terytorialnego państwa
Ustrój polityczny(czy państwo unitarne, federalne, czy oparte o autonomię)
Czynniki ekonomiczne, gospodarcze(tworzenie takich jednostek podziału terytorialnego, chodzi o podział zasadniczy, aby były one porównywalne, jeżeli chodzi o podział rozwoju gospodarczego, żeby stanowiły one pewną...
-
Ocena brak
Podziały terytorialne państwa w administracji publicznej - Specjalny
(administracja specjalna) Dla celów specjalnych, odbiega od podziału zasadniczego. Odpowiada potrzebom funkcjonowania administracji specjalnej, która opiera się często na innym podziale terytorialnym np. administracja morska, która nie może funkcjonować w oparciu o podział zasadniczy lub np. administracja...
-
Ocena brak
Podziały terytorialne państwa w administracji publicznej - Pomocniczy
(ma charakter niesamodzielny, związany jest z określonym rodzajem podziału zasadniczego z województwem, powiatem lub gminą). Aby administracja na określonym szczeblu podziału np. gminy mogła realizować w pełni zadania to do zasadniczego podziału należy stworzyć jednostki podziału pomocniczego. Odnosi...
-
Ocena brak
Podziały terytorialne państwa w administracji publicznej - Zasadniczy
(podstawowy) Ma on najważniejsze znaczenie dla funkcjonowania administracji terytorialnej. W oparciu o ten podział funkcjonuje cała administracja samorządowa i organy administracji zespolonej
-
Ocena brak
Podział terytorialny państwa
Z punktu widzenia zarządzania podział państwa na części wykonujące określone funkcje władzy publicznej.
Jest to względnie trwałe(określone są podstawy prawne, które określają zasady i sposób tego rozczłonkowania na jednostki organizacyjne) rozczłonkowanie przestrzeni państwa.
Podział ten...
-
Ocena brak
Kształt zadań publicznych na poszczególnych poziomach samorządu terytorialnego - WOJEWÓDZTWO
Wojewódzka wspólnota samorządowa, której potrzeby realizuje samorząd poprzez realizację zadań publicznych o charakterze regionalnym. Art.14 mówiący o wykonywaniu konkretnych zadań publicznych o charakterze regionalnym. W wykazie zadań własnych ustawodawca przyjął zasadę otwartości, katalog tych zadań...
-
Ocena brak
Kształt zadań publicznych na poszczególnych poziomach samorządu terytorialnego - POWIAT
Ustawa o samorządzie powiatowym realizuje zasadę pomocniczości. Według tej zasady społeczność wyższego rzędu (wspólnota powiatowa) nie powinna ingerować w wewnętrzne sprawy społeczności niższego rzędu pozbawiając jej kompetencji, ale jedynie wspierać tę społeczność(społeczność gminną)...
-
Ocena brak
Kształt zadań publicznych na poszczególnych poziomach samorządu terytorialnego - GMINA
Są to zadania charakterze lokalnym. Ustawa z 1990r. przyjęła kolejne ustawy ustrojowe zachowały w przypadku gminy zasadę domniemania kompetencji tzn. pierwszeństwa gminy gdy chodzi o zadania publiczne o charakterze lokalnym. W ustawie z r 1990 chodziło o administrację rządową, w przypadku ustawy z 1998 to...
-
Ocena brak
Obszar zadań własnych samorządu terytorialnego
zadania związane z infrastrukturą techniczną (gminy, powiatu, województwa) są to drogi, wodociągi, komunikacja publiczna, elektryczność
potrzeby o charakterze społecznym(potrzeby o charakterze edukacyjnym, ochrona zdrowia, opieka społeczna)-jest to administracja świadcząca
porządek i...
-
Ocena brak
Podział zadań publicznych samorządowych
zadania własne:
zadania obligatoryjne
zadania fakultatywne
zadania zlecone:
z zakresu administracji rządowej (zlecone przez organy administracji rządowej).
porozumienie.
Zadania własne to te dotyczące potrzeb społeczności lokalnej(gminne, powiatowe...