Humanistyczne /40 339 prac/

  • Ocena brak

    Rola wartości w wychowaniu - Potrzeba wychowania do wartości uniwersalnych

    W trakcie wychowania do wartości nie jest rzeczą obojętną, o jakie wartości chodzi nam najbardziej, które uważamy za mniej lub bardziej ważne czy wręcz niegodne zabiegania o nie w procesie wychowania. Na ogół nie budzą wątpliwości wartości uniwersalne, nazywane także podstawowymi, ponadczasowymi...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /Emilian Dodano /31.08.2011 Znaków /3 743

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Rola wartości w wychowaniu - Wychowanie do wartości w społeczeństwie pluralistycznym

    Wychowanie do wartości szczególne zadanie ma do spełnienia w waach społeczeństwa pluralistycznego. Stanowi ono naturalną zaporę irzeciw wulgarnemu kolektywizmowi stanowiącemu dominującą cechę itroju niedemokratycznego. Społeczeństwo pluralistyczne jest jednoczc­ie antytezą społeczeństwa...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /Emilian Dodano /31.08.2011 Znaków /4 799

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Rola wartości w wychowaniu - Wychowanie do wartości w świecie współczesnym

    Wychowanie do wartości wydaje się szczególnie potrzebne obec-teje, kiedy człowiek jest zdolny zarówno do kierowania procesami zwią-tymi z coraz bardziej skomplikowaną produkcją dóbr materialnych, 'jak i do stosowania środków masowej zagłady; nie waha się nawet in­gerować w prawa natury, czego przykładem...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /Emilian Dodano /31.08.2011 Znaków /4 964

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Rola wartości w wychowaniu

    Wychowanie, w którym nie wprowadza się dzieci i młodzieży w świat wartości, jest z reguły wychowaniem połowicznym i mało skutecznym, a nierzadko bezmyślnym i społecznie szkodliwym. Przede wszystkim nie przygotowuje ono wystarczająco do podjęcia życiowo ważnych decyzji, zgodnych z podstawowymi zasadami...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /Emilian Dodano /31.08.2011 Znaków /762

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Klasyfikacja wartości - Inne klasyfikacje wartości

    Użyteczne dla dociekań i badań na gruncie teorii wychowania mogą się okazać także inne klasyfikacje, mianowicie:

    wartości intelektualne, socjocentryczne, allocentryczne, prestiżowe,materialne, przyjemnościowe, emocjonalne i perfekcj oni styczne (por.A. Folkierska, 1979; H. Świda, R. Acher...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /Emilian Dodano /31.08.2011 Znaków /1 079

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Klasyfikacja wartości - Klasyfikacja wartości w ujęciu R. Jedlińskiego

    Przydatna w teorii wychowania może się okazać klasyfikacja war­tości zaproponowana przez R. Jedlińskiego (1998). Wyróżnia się w niej ^stepujące wartości, które przytaczam za K. Denkiem (2000, s. 87):

    1.Transcendentne (Bóg, świętość, wiara, zbawienie).

    2. Uniwersalne (dobro, prawda).

    3. Estetyczne...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /Emilian Dodano /31.08.2011 Znaków /881

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Klasyfikacja wartości - Klasyfikacja wartości w ujęciu J. Homplewicza

    Janusz Homplewicz podjął się próby ustalenia religijnie zorien­towanej hierarchii wartości wychowania. Wyróżnił „transcendentne" i „naturalne" wartości wychowania, które podporządkował Wartości Nadrzędnej, jaką jest Bóg, „będący sam celem i uzasadnieniem człowieczego życia, wszelkich jego dążeń...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /Emilian Dodano /31.08.2011 Znaków /2 669

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Klasyfikacja wartości - Klasyfikacja wartości w ujęciu M. Rokeacha

    Ciekawą klasyfikację wartości zaproponował Milton Rokeach (1973). Wyodrębnił on wartości ostateczne, odnoszące się do najważniejszych celów w życiu ludzkim, i wartości instrumentalne, dotyczące najogól­niejszych sposobów postępowania. Tworzą one dwie odmienne grupy wartości. Każdej z tych grup...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /Emilian Dodano /31.08.2011 Znaków /2 298

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Klasyfikacja wartości - Klasyfikacja wartości w ujęciu E. Sprangera

    Wyjątkowo użyteczną dla teorii wychowania klasyfikację wartości ftworzył Edward Spranger. Obejmuje ona sześć następujących wartości:

    1) wartości teoretyczne, reprezentatywne dla ludzi, którzy najbardziejcenią odkrywanie prawdy, jaką daje nauka;

    2) wartości ekonomiczne, charakterystyczne dla ludzi...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /Emilian Dodano /31.08.2011 Znaków /868

    praca w formacie txt
  • Ocena brak

    Określenie wartości i sposoby ich istnienia - Sposoby istnienia wartości

    W rozumieniu wartości — także na użytek teorii wychowania — może dopomóc uświadomienie sobie różnych sposobów ich istnie­nia. Na ten temat mówi się w dwóch przeciwstawnych teoriach war­tości: obiektywistycznej i subiektywistycznej (por. J. Mariański, 1989, s. 163-168).

    Zgodnie z założeniami teorii...

    Ocena / Przedmiot / Pedagogika

    Autor /Emilian Dodano /31.08.2011 Znaków /4 289

    praca w formacie txt

Do góry